Od kiedy i do jakich procedur należy stosować nową ustawę Pzp w 2021 roku?

Stan prawny na dzień: 28.09.2020
Od kiedy i do jakich procedur należy stosować nową ustawę Pzp w 2021 roku?

Od 1 stycznia 2021 r. wchodzą w życie przepisy nowej ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. poz. 2019). Nie oznacza to jednak, że od tej daty jej regulacje są automatycznie stosowane do każdej procedury i czynności zamawiającego i wykonawcy czy każdej umowy o zamówienie – niezależnie od chwili wszczęcia postępowania. Sprawdź, w jakich sytuacjach zastosować regulacje poprzedniej ustawy Pzp a kiedy nowe przepisy. Kwestię stosowania nowej ustawy Pzp z 11 września 2019 r. bądź dotychczasowej ustawy Pzp z 29 stycznia 2004 r. regulują Przepisy wprowadzające ustawę ‒ Prawo zamówień publicznych (Dz.U. poz. 2020). Statuują one kilka podstawowych zasad, o których należy pamiętać.

Postępowania o udzielenie zamówień

  1. Do postępowań o udzielenie zamówienia oraz do konkursów, o których mowa w starej ustawie Pzp, wszczętych i niezakończonych przed 1 stycznia 2021 r. stosuje się przepisy starej ustawy tj. dotychczasowe (art. 90 przepisów przejściowych).
  2. Do dynamicznego systemu zakupów, o którym mowa w starej ustawie Pzp, ustanowionego przed 1 stycznia 2021 r., stosuje się przepisy starej ustawy.
  3. Do udzielenia zamówienia publicznego na podstawie umowy ramowej, o której mowa w starej ustawie Pzp, zawartej:
  • przed 1 stycznia 2021 r.,
  • po 31 grudnia 2020 r., w następstwie postępowań o udzielenie zamówienia wszczętych przed 1 stycznia 2021 r.

stosuje się przepisy dotychczasowe.

Realizacja umów w sprawie zamówień

Do umów w sprawie zamówienia publicznego oraz umów ramowych, o których mowa w starej ustawie Pzp, zawartych:

  • przed 1 stycznia 2021 r.,
  • po 31 grudnia 2020 r., w następstwie postępowań o udzielenie zamówienia wszczętych przed 1 stycznia 2021 r.

stosuje się przepisy dotychczasowe.

Postępowania odwoławcze  

  1. Do postępowań odwoławczych i postępowań toczących się wskutek wniesienia skargi do sądu, o których mowa w starej ustawie Pzp, wszczętych i niezakończonych przed 1 stycznia 2021 r., oraz do właściwości sądów w sprawach skarg wniesionych przed 1 stycznia 2021 r. stosuje się przepisy dotychczasowe.
  2. Do postępowań odwoławczych oraz tych toczących się wskutek wniesienia skargi do sądu, o których mowa w starej ustawie Pzp, wszczętych po 31 grudnia 2020 r., dotyczących postępowań o udzielenie zamówienia wszczętych przed 1 stycznia 2021 r., stosuje się przepisy nowej ustawy Pzp.
  3. W przypadku postępowań odwoławczych oraz postępowań toczących się wskutek wniesienia skargi do sądu, o których mowa w starej ustawie Pzp, wszczętych i niezakończonych przed 1 stycznia 2021 r., odpowiednio wpis uiszczony w wysokości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 198 pkt 2 starej ustawy Pzp, oraz opłata uiszczona w wysokości określonej w art. 34 ustawy o kosztach sądowych, w dotychczasowym brzmieniu, nie podlegają zwrotowi.

Kontrola udzielania zamówień 

Do kontroli udzielania zamówień publicznych wszczętych na podstawie starej ustawy Pzp i niezakończonych przed 1 stycznia 2021 r. stosuje się przepisy dotychczasowe. Dodatkowo czynności dokonane w toku takiej kontroli pozostają skuteczne, jeżeli dokonano ich z zachowaniem dotychczasowych przepisów.

Postępowania po konkursach 

W postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego wszczętych po 31 grudnia 2020 r. na podstawie nowej ustawy Pzp, w następstwie postępowań lub konkursów wszczętych przed 1 stycznia 2021 r., na podstawie starej ustawy Pzp, zamawiający może udzielić zamówienia (innego niż zamówienie publiczne w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa) w trybie:

1)     negocjacji z ogłoszeniem lub dialogu konkurencyjnego, jeżeli w postępowaniu prowadzonym uprzednio w trybie przetargu nieograniczonego lub ograniczonego wszystkie oferty zostały odrzucone na podstawie art. 89 ust. 1 starej ustawy Pzp, lub zamawiający unieważnił postępowanie na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 4 starej ustawy Pzp;

2)     negocjacji bez ogłoszenia, jeżeli w postępowaniu prowadzonym uprzednio w trybie przetargu nieograniczonego lub ograniczonego nie wpłynął żaden wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, nie zostały złożone żadne oferty albo wszystkie odrzucono na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 starej ustawy Pzp, ze względu na ich niezgodność z opisem przedmiotu zamówienia, lub wszyscy wykonawcy zostali wykluczeni z postępowania, a pierwotne warunki zamówienia nie zostały w istotny sposób zmienione;

3)     negocjacji bez ogłoszenia, jeżeli przeprowadzono konkurs, o którym mowa w art. 110 starej ustawy Pzp, w którym nagrodą było zaproszenie do negocjacji bez ogłoszenia co najmniej dwóch autorów wybranych prac konkursowych;

4)     zamówienia z wolnej ręki, jeżeli w postępowaniu prowadzonym uprzednio w trybie przetargu nieograniczonego lub przetargu ograniczonego nie wpłynął żaden wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, nie zostały złożone żadne oferty albo wszystkie oferty zostały odrzucone na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 starej ustawy Pzp, ze względu na ich niezgodność z opisem przedmiotu zamówienia, lub wszyscy wykonawcy zostali wykluczeni z postępowania, a pierwotne warunki zamówienia nie zostały w istotny sposób zmienione;

5)     zamówienia z wolnej ręki, jeżeli przeprowadzono konkurs, o którym mowa w art. 110 starej ustawy Pzp, w którym nagrodą było zaproszenie do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki autora wybranej pracy konkursowej.

Autor:

Justyna Rek-Pawłowska

prawnik z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu prawa zamówień publicznych, w tym jako pracownik działu prawnego dużej spółki budowlanej reprezentujący spółkę przed KIO, sporządzający opinie prawne z zakresu prawa zamówień publicznych i weryfikujący poprawność ofert składanych przez poszczególne działy spółki,

od wielu lat redaktor prowadząca publikacji o tematyce zamówień publicznych skierowanych do zamawiających i wykonawców

Justyna Rek-Pawłowska

Justyna Rek-Pawłowska

Prawnik z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu prawa zamówień publicznych, w tym jako pracownik działu prawnego dużej spółki budowlanej reprezentujący spółkę przed KIO, sporządzający opinie prawne...