Dla każdego zamawiającego I kwartał każdego roku to gorący okres – przepisy wymagają bowiem zaplanowania zakupów na cały rok i poinformowania o swoich zamierzeniach zakupowych w planie postępowań o udzielenie zamówień. W praktyce pojawia się przy tym sporo wątpliwości, bo jak wiadomo żaden przepis nie reguluje wszystkich możliwych stanów faktycznych. Jak sporządzać plan, gdy udzielamy wspólnych zamówień? Jak formalnie zaplanować zamówienia częściowe udzielane w różnych latach? Ile czasu przechowywać plan zamówień w archiwum? W artykule publikujemy część najtrudniejszych pytań w temacie planu wraz z praktycznymi wyjaśnieniami naszych ekspertów. Polecam także webinar Portalu ZP na temat planu postępowań (LINK).
Polityka zakupowa jest dokumentem, która pomaga zamawiającym realizować określone założenia, jakie postawiono przed rynkiem zamówień publicznych. Podmioty publiczne mają obowiązek m.in. działać zgodnie z zasadą efektywności ekonomicznej. Muszą też wprowadzić do postępowań elementy tzw. zielonych zamówień. Polityka nakazuje, aby używać w procedurach takich narzędzi ustawowych jak umowa ramowa bądź wstępne konsultacje rynkowe. O tym, jak realizować założenia Polityki Zakupowej Państwa, piszemy szczegółowo w artykule.
Pierwszą część opracowania, które podpowiada, jak w praktyce realizować Politykę Zakupową Państwa, znajdziesz tutaj: „Polityka Zakupowa Państwa 2022 – co w praktyce oznacza dla zamawiających i wykonawców? (cz. I)”.