ogłoszenie o zamówieniu

Ogłoszenie, SWZ oraz ich zmiany i wyjaśnianie według nowego Pzp

Zmiana i publikacja SWZ i ogłoszenia o zamówieniu

Dowiedz się, jak zmienić ogłoszenie o zamówieniu publikowane w Dz.Urz. UE i Biuletynie ZP. Sprawdź, kiedy i jak udostępniać specyfikację warunków zamówienia i o czym pamiętać, wprowadzając do niej modyfikacje. Przypominamy także krótko reguły publikacji ogłoszeń w postępowaniach krajowych i unijnych.

W tym artykule
  • Zarówno w przypadku ogłoszeń unijnych jak i ogłoszeń krajowych zamawiający ma obowiązek dysponować dowodem przekazania ogłoszenia bądź publikacji ogłoszenia w odpowiednim publikatorze.
  • Zamawiający ma możliwość udostępnić ogłoszenie, które opublikował w oficjalnym publikatorze, także innym sposobem (np. w swojej siedzibie czy przekazując je znanym sobie wykonawcom). Nie wolno mu jednak zrobić tego przed ukazaniem się ogłoszenia w BZP lub Dz.Urz. UE. Treść ogłoszeń powinna być taka sama.
  • Zamawiający ma obowiązek przedłużyć termin składania ofert, jeśli nie udzieli wyjaśnień w ustawowych terminach o czas niezbędny. Przedłużenie terminu powinno pozwolić zainteresowanym wykonawcom zapoznać się z wyjaśnieniami potrzebnymi, aby należycie przygotować i złożyć oferty.
  • Zamawiający może zmienić dokumenty zamówienia w uzasadnionych przypadkach, np. w wyniku udzielonych wyjaśnień. Zmianę udostępni na stronie internetowej, tak by wszyscy zainteresowani wykonawcy mogli się z nią zapoznać.
  • Jeśli zmiany są istotne dla sporządzenia oferty lub wymagają od wykonawców dodatkowego czasu na zapoznanie się ze zmianą i przygotowanie ofert, zamawiający przedłuża termin składania ofert o niezbędny czas.

Kluczowe znaczenie ma treść SWZ oraz ogłoszenia o zamówieniu

Pytanie:

Zamawiający ogłosił postępowanie przetargowe w trybie przetargu nieograniczonego na zakup, dostawę i montaż sprzętu audio, z możliwością składania ofert częściowych. W załączniku nr 1a zawarto zapis: „W poniższej tabeli przedstawiono wykaz sprzętu oraz okablowania z podaniem wymogu dołączenia karty katalogowej oraz podział na zadania inwestycji”. Ponadto wykonawca zadał pytania: „W załączniku nr 1a do SWZ przedstawiono podział na zadania inwestycji. Jednocześnie wskazano elementy, co do których Zamawiający wymaga przedstawienia karty katalogowej. Czy wymienione w tym zestawieniu karty katalogowe powinny zostać załączone do oferty?” oraz „W SWZ Zamawiający nie wymaga załączenia do oferty listy oferowanych urządzeń. Jak zamawiający zamierza ocenić kompletność oferty danego wykonawcy bez wymogu złożenia szczegółowej listy oferowanych urządzeń? Brak tego wymogu stwarza ryzyko, że wykonawca, który nie odnalazł wszystkich elementów/urządzeń, ponieważ nie zostały precyzyjnie i jasno wskazane, nie obejmie ich w kalkulacji i na skutek tego zaoferuje niekompletny i niedoszacowany finansowo system audio-wideo. Ocena kompletności oferowanych rozwiązań dopiero na etapie odbiorów niesie bardzo duże ryzyko opóźnień w realizacji umowy lub potencjalnych sporów pomiędzy Zamawiającym a Wykonawcą”. Zamawiający udzielił odpowiedzi: „Zamawiający potwierdza konieczność dostarczenia kart katalogowych wymaganych załącznikiem 1a do urządzeń dostarczanych w ramach oferowanego zadania lub zadań” oraz „Zamawiający oczekuje dostarczenia kart katalogowych kluczowych elementów systemu, zgodnie z załącznikiem 1a. Wymóg ten został zawarty w Rozdziale IV SWZ: Ofertę stanowi wypełniony druk »Formularz oferty« z wypełnionymi załącznikami (lista kontrolna) i wymaganymi dokumentami”. W rozdziale dot. kryterium oceny ofert i ich znaczenia widnieją zapisy: część 3, 4 i 5: „Kryterium funkcjonalność techniczna oceniane będzie na podstawie wypełnionego formularza oferty i weryfikowana na podstawie dołączonych do oferty kart katalogowych”. Czy brak kart katalogowych załączonych do oferty skutkuje jej odrzuceniem? Jaka będzie podstawa prawna odrzucenia takiej oferty?