ogłoszenie o zamówieniu

Ogłoszenie o udzieleniu zamówienia zgodne z ustawą Pzp

Ogłoszenie o udzieleniu zamówienia publicznego – zasady publikacji informacji zgodne z ustawą Pzp

Po zakończonym postępowaniu zamawiający musi opublikować ogłoszenie o udzieleniu zamówienia bądź ogłoszenie o unieważnieniu postępowania. Brak publikacji ogłoszenia może mieć dla zamawiającego poważne konsekwencje, włączając w to odpowiedzialność z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Gdzie i kiedy opublikować ogłoszenie w procedurze unijnej i krajowej? Instrukcję krok po kroku dostaniesz w naszym opracowaniu.

W tym artykule
  • Z uwagi na jedną z naczelnych zasad systemu zamówień publicznych, jaką jest zasada jawności, zamawiający muszą mieć na względzie poinformowanie wykonawców o udzieleniu zamówienia albo unieważnieniu procedury.
  • Takie poinformowanie powinno, zgodnie z przepisami, nastąpić nie później niż w terminie 30 dni od dnia zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego lub unieważnienia postępowania.
  • Zakres informacji, jaki powinien znaleźć się w ogłoszeniu, regulują właściwe akty wykonawcze do ustawy Pzp lub rozporządzenie wykonawcze Komisji Europejskiej.
  • Ogłoszenie o udzieleniu zamówienia obligatoryjnie musi zostać opublikowane we właściwym, dla wartości zamówienia, publikatorze – Dz.Urz. UE albo BZP. Za pożądaną praktykę należałoby przyjąć publikację tych informacji również na stronie prowadzonego postępowania, tak aby wykonawcy, w jednym miejscu, mogli pozyskać istotne dla nich informacje. Obowiązek ten nie wynika jednak wprost z przepisów ustawy Pzp.
  • Zaniechanie udostępnienia ogłoszenia w Dz.Urz. UE lub odpowiednio w BZP rodzi dla zamawiających negatywne konsekwencje w postaci wydłużonych terminów na wnoszenie odwołania w przypadkach wskazanych w art. 515 ust. 4 ustawy Pzp a także wiąże się z odpowiedzialnością za naruszenie dyscypliny finansów publicznych dla osób wskazanych w art. 4 i 4a uondfp (jeśli zamawiający należy do sektora fp).

Być może zainteresują Cię także materiały:

Ogłoszenia w postępowaniu dotyczącym zawarcia i realizacji umowy ramowej

Pytanie:

Zamawiający, w wyniku 2 oddzielnych postępowań, zawarł 2 umowy ramowe:

1)      w procedurze krajowej w trybie podstawowym – z jednym wykonawcą – udzielanie zamówień bez przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (art. 313 ust. 1 ustawy Pzp);

2)      w procedurze unijnej w przetargu nieograniczonym – z kilkoma wykonawcami – udzielenie zamówienia publicznego po przeprowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego zgodnie z warunkami określonymi przez zamawiającego w umowie ramowej (art. 314 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp).

Po zakończonych postępowaniach opublikowaliśmy ogłoszenia o wyniku postępowania oraz o udzieleniu zamówienia – tj. zawarciu umowy ramowej. Kiedy wobec tego mamy obowiązek opublikować ogłoszenia o wykonaniu umowy w związku z zawartymi umowami ramowymi – po zrealizowaniu/wyczerpaniu całej umowy ramowej czy każdorazowo po wykonaniu zamówienia wykonawczego? Czy zamawiający musi sporządzać protokoły z udzielania zamówień wykonawczych zgodnie z rozporządzeniem, czy według własnego pomysłu? Zgodnie z art. 314 ust. 6 ustawy Pzp zamawiający może nie przekazywać Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej ogłoszenia o udzieleniu zamówienia albo nie zamieszczać ogłoszenia o wyniku postępowania w Biuletynie Zamówień Publicznych zawierającego informację o udzieleniu zamówienia objętego umową ramową albo unieważnieniu postępowania o udzielenie zamówienia, o którym mowa w art. 314 ust. 1 pkt 2 lub 3 ustawy Pzp. Czy to oznacza, że zamawiający nie ma obowiązku każdorazowej publikacji ogłoszenia o udzieleniu zamówienia wykonawczego w przypadku umowy ramowej zawartej z jednym wykonawcą?

Ogłoszenie, SWZ oraz ich zmiany i wyjaśnianie według nowego Pzp

Zmiana i publikacja SWZ i ogłoszenia o zamówieniu

Dowiedz się, jak zmienić ogłoszenie o zamówieniu publikowane w Dz.Urz. UE i Biuletynie ZP. Sprawdź, kiedy i jak udostępniać specyfikację warunków zamówienia i o czym pamiętać, wprowadzając do niej modyfikacje. Przypominamy także krótko reguły publikacji ogłoszeń w postępowaniach krajowych i unijnych.

W tym artykule
  • Zarówno w przypadku ogłoszeń unijnych jak i ogłoszeń krajowych zamawiający ma obowiązek dysponować dowodem przekazania ogłoszenia bądź publikacji ogłoszenia w odpowiednim publikatorze.
  • Zamawiający ma możliwość udostępnić ogłoszenie, które opublikował w oficjalnym publikatorze, także innym sposobem (np. w swojej siedzibie czy przekazując je znanym sobie wykonawcom). Nie wolno mu jednak zrobić tego przed ukazaniem się ogłoszenia w BZP lub Dz.Urz. UE. Treść ogłoszeń powinna być taka sama.
  • Zamawiający ma obowiązek przedłużyć termin składania ofert, jeśli nie udzieli wyjaśnień w ustawowych terminach o czas niezbędny. Przedłużenie terminu powinno pozwolić zainteresowanym wykonawcom zapoznać się z wyjaśnieniami potrzebnymi, aby należycie przygotować i złożyć oferty.
  • Zamawiający może zmienić dokumenty zamówienia w uzasadnionych przypadkach, np. w wyniku udzielonych wyjaśnień. Zmianę udostępni na stronie internetowej, tak by wszyscy zainteresowani wykonawcy mogli się z nią zapoznać.
  • Jeśli zmiany są istotne dla sporządzenia oferty lub wymagają od wykonawców dodatkowego czasu na zapoznanie się ze zmianą i przygotowanie ofert, zamawiający przedłuża termin składania ofert o niezbędny czas.

Kluczowe znaczenie ma treść SWZ oraz ogłoszenia o zamówieniu

Pytanie:

Zamawiający ogłosił postępowanie przetargowe w trybie przetargu nieograniczonego na zakup, dostawę i montaż sprzętu audio, z możliwością składania ofert częściowych. W załączniku nr 1a zawarto zapis: „W poniższej tabeli przedstawiono wykaz sprzętu oraz okablowania z podaniem wymogu dołączenia karty katalogowej oraz podział na zadania inwestycji”. Ponadto wykonawca zadał pytania: „W załączniku nr 1a do SWZ przedstawiono podział na zadania inwestycji. Jednocześnie wskazano elementy, co do których Zamawiający wymaga przedstawienia karty katalogowej. Czy wymienione w tym zestawieniu karty katalogowe powinny zostać załączone do oferty?” oraz „W SWZ Zamawiający nie wymaga załączenia do oferty listy oferowanych urządzeń. Jak zamawiający zamierza ocenić kompletność oferty danego wykonawcy bez wymogu złożenia szczegółowej listy oferowanych urządzeń? Brak tego wymogu stwarza ryzyko, że wykonawca, który nie odnalazł wszystkich elementów/urządzeń, ponieważ nie zostały precyzyjnie i jasno wskazane, nie obejmie ich w kalkulacji i na skutek tego zaoferuje niekompletny i niedoszacowany finansowo system audio-wideo. Ocena kompletności oferowanych rozwiązań dopiero na etapie odbiorów niesie bardzo duże ryzyko opóźnień w realizacji umowy lub potencjalnych sporów pomiędzy Zamawiającym a Wykonawcą”. Zamawiający udzielił odpowiedzi: „Zamawiający potwierdza konieczność dostarczenia kart katalogowych wymaganych załącznikiem 1a do urządzeń dostarczanych w ramach oferowanego zadania lub zadań” oraz „Zamawiający oczekuje dostarczenia kart katalogowych kluczowych elementów systemu, zgodnie z załącznikiem 1a. Wymóg ten został zawarty w Rozdziale IV SWZ: Ofertę stanowi wypełniony druk »Formularz oferty« z wypełnionymi załącznikami (lista kontrolna) i wymaganymi dokumentami”. W rozdziale dot. kryterium oceny ofert i ich znaczenia widnieją zapisy: część 3, 4 i 5: „Kryterium funkcjonalność techniczna oceniane będzie na podstawie wypełnionego formularza oferty i weryfikowana na podstawie dołączonych do oferty kart katalogowych”. Czy brak kart katalogowych załączonych do oferty skutkuje jej odrzuceniem? Jaka będzie podstawa prawna odrzucenia takiej oferty?