ogłoszenie o zamówieniu

  Publikacja ogłoszenia o wykonaniu umowy – jak je zamieścić w BZP?

Publikacja ogłoszenia o wykonaniu umowy – jak je zamieścić w BZP?

Ogłoszenie o wykonaniu umowy w BZP to obowiązek wprowadzony ustawą Pzp z 2019 roku. W praktyce nadal jest on źródłem wątpliwości wielu zamawiających. W artykule znajdziesz praktyczną instrukcję krok po kroku jak wypełnić ogłoszenie w najbardziej problematycznych sekcjach oraz jak wypełnić ogłoszenie w przypadku zamówień częściowych. Przeczytasz także m.in. odpowiedzi na pytania:

  • jak określić termin publikacji ogłoszenia i który moment jest chwilą wykonania umowy,
  • jak wypełnić ogłoszenie, gdy naliczyłeś wykonawcy kary umowne,
  • jak zachować się w sytuacji, gdy umowę rozwiązano przed terminem jej obowiązywania.
W tym artykule
  • Zgodnie z ustawą Pzp zamawiający zamieszcza ogłoszenie o wykonaniu zamówienia tylko w BZP. Dotyczy ono jednak zarówno umów z postępowaniach na zamówienia o wartości mniejszej niż progi unijne, jak i równej lub przekraczającej te progi (np. zamówień sektorowych). Obowiązek ogłoszeniowy nie zależy od trybu udzielenia zamówienia.
  • Ustawa Pzp z 2004 roku nie przewidywała obowiązku publikacji ogłoszenia o wykonaniu zamówienia w BZP, dlatego nie trzeba publikować ogłoszeń o wykonaniu umów zawartych na jej podstawie.
  • Umowę można uznać za wykonaną, gdy wykonawca zrealizuje przedmiot świadczenia głównego. Zamawiający nie powinien czekać z publikacją ogłoszenia o wykonaniu kontraktu do np. zakończenia okresu gwarancji czy rękojmi.
  • Odpowiedzialności podlega brak publikacji ogłoszenia o wykonaniu zamówienia w BZP, a nie jego nieterminowe zamieszczenie.
  • Sam fakt zamieszczenia w ogłoszeniu informacji o nienależytym jej wykonaniu nie powinien stanowić automatycznej podstawy do tego, by wykluczyć wykonawcę z kolejnego postępowania.
  • Zamawiający może zamieścić w różnym czasie ogłoszenia o wykonaniu kontraktów częściowych w BZP dotyczące umów zawartych w różnych terminach, w wyniku uprzedniego postępowania o udzielenie zamówienia z podziałem na oferty częściowe. W odniesieniu do każdej (odrębnej) umowy powinien przestrzegać terminu 30 dni od jej wykonania co do publikacji ogłoszenia o wykonaniu zamówienia w BZP.
Publikacja ogłoszeń o zamówieniach publicznych UE - ENotices 2

ENotices 2 i publikacja ogłoszeń unijnych na nowych formularzach ogłoszeń – 20 pytań Czytelników i wskazówki ekspertów

Od 25 października 2023 r. ogłoszenia unijne należy publikować zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji Europejskiej (KE) 2019/1780 z 23 września 2019 r. ustanawiającym standardowe formularze do publikacji ogłoszeń w dziedzinie zamówień publicznych i uchylającym rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1986 (Urz. UE L 272 z 25.10.2019 r. 7) w zakresie standardowych formularzy ogłoszeń publikowanych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Jakiś czas temu informowaliśmy o tym, na naszej stronie WWW (LINK do artykułu). W praktyce od tego czasu należy używać platformy eNotices 2 (chyba, że systemy, z których korzystają zamawiający, zdążyły dostosować swoje narzędzia do nowych formularzy).

Dodatkowo z dniem 31 stycznia 2024 r. zablokowano możliwość przesyłania ogłoszeń unijnych na wcześniejszych formularzach (LINK).

W ostatnich miesiącach w związku z nowymi formularzami i koniecznością korzystania z systemu ENotices 2 otrzymujemy wiele pytań w tym obszarze od naszych Czytelników. W opracowaniu publikujemy szczegółowe wyjaśnienia 20 stanów faktycznych. Skorzystaj z naszego praktycznego kompendium wiedzy.

W tym artykule
  • W postępowaniu unijnym prowadzonym na platformie e-Zamówienia, po publikacji ogłoszenia w Dz.Urz. UE za pośrednictwem usługi TED eNotices lub innego eSendera, trzeba „ręcznie” uzupełnić numer ogłoszenia z Dz.Urz. UE, wyznaczając terminy składania i otwarcia ofert oraz zmianę statusu na „Wszczęte”.
  • Publikacja kolejnych ogłoszeń do wszczętego już postępowania, w którym opublikowano ogłoszenia na starych formularzach odbywa się z użyciem nowych formularzy. Będzie to możliwe dzięki konwerterowi udostępnionemu w eNotices2 lub w usłudze innego eSendera, która dostosuje się do tej zmiany.
  • Jeśli zamawiający opublikował ogłoszenie na nieobowiązujących formularzach, nie ma wątpliwości, że czynność ta obarczona jest wadą. Korzystanie z eNotice było dopuszczalne wyłącznie w postępowaniach wszczętych przed 25 października br., np. w celu przekazania ogłoszenia o zmianach w toku składania ofert.
  • Aby opublikować ogłoszenie o wyniku postępowania unijnego wszczętego przed 25 października 2023 r., należało skorzystać z usługi TEF eNotices.
  • Aktualnie ogłoszenia publikowane w eNotices2 nie są automatycznie (poprzez podanie numeru ogłoszenia z Dz.Urz. UE) wczytywane na platformę e-Zamówienia.
  • W nowym formularzu ogłoszenia unijnego nie wolno odsyłać do postanowień SWZ w kwestii brzmienia warunków udziału w postępowaniu. Należy je w całości umieścić w ogłoszeniu. 
  9 pytań o wstępne ogłoszenie informacyjne – publikacja, treść, skracanie terminu składania ofert

9 pytań o wstępne ogłoszenie informacyjne – publikacja, treść, skracanie terminu składania ofert

Wstępne ogłoszenie informacyjne może dotyczy planowanych w kolejnych 12 miesiącach zamówień publicznych. Można je opublikować w dowolnym czasie. Co możesz zyskać jako zamawiający? Z pewnością szersze zainteresowanie Twoimi przetargami. Wstępne ogłoszenie pozwala wykonawcom lepiej przygotować się do postępowania, co może także ułatwić ocenę otrzymanych ofert. No i wreszcie – ogłoszenie to szansa skrócenia procedury, gdyż jego publikacja jest warunkiem skrócenia terminu składania ofert. W artykule piszemy o tym, jak dopełnić formalności publikacyjnych, aby ziściły się wszystkie wymienione benefity.

W tym artykule
  • Opublikowanie wstępnego ogłoszenia umożliwia zainteresowanym podmiotom gospodarczym zapoznanie się z zamierzeniami zamawiającego dotyczącymi przyszłych zamówień lub umów ramowych. Daje im to możliwość odpowiedniego przygotowania się do udziału w planowanych postępowaniach.
  • Od zamawiających nie wymaga się obowiązkowej publikacji ogłoszenia, ale może ono posłużyć jako podstawa do skrócenia terminu składania oferty lub ofert wstępnych.
  • Jeśli zamawiający publikuje ogłoszenie na swojej witrynie internetowej, nie jest konieczne przekazywanie go Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej. Jednak, aby udostępnić informacje o „miejscu publikacji” ogłoszenia, zamawiający przekazuje UPUE ogłoszenie dotyczące profilu nabywcy.
  • Nie należy korzystać z art. 88 ust. 1 ustawy Pzp w przypadku wstępnych ogłoszeń informacyjnych. Przepis ten mówi, że strona prowadzonego postępowania jest właściwa dla publikacji ogłoszeń w postępowaniu. Tymczasem o takiej stronie można mówić dopiero po rozpoczęciu postępowania, w tym np. po przekazaniu ogłoszenia o zamówieniu do publikacji w Dz.Urz. UE.