kosztorys ofertowy

Zmiany w kosztorysie ofertowym a korekta oferty wykonawcy, który nie dokonał zmian

Pytanie:

W postępowaniu prowadzonym w trybie podstawowym bez negocjacji na roboty budowlane w rozliczeniu kosztorysowym wykonawca przed złożeniem oferty wystąpił do zamawiającego z pewnym wnioskiem. Mianowicie napisał: „Proszę o wydzielenie osobnych pozycji przedmiarowych dla drzwi DW1 oraz DW1.1. Specyfikacje obu tych rodzajów różnią się ceną ofertową. Rozsądne byłoby, aby kwalifikować ich montaż oddzielnie z uwagi na rozliczenie kosztorysowe”. Zamawiający przychylił się do wniosku i podzielił pozycję w przedmiarze robót na:

1)      drzwi DW1 (1 szt.) i

2)      drzwi DW1.1. (2 szt.),

o czym poinformował wykonawców na platformie przetargowej. Kosztorysy ofertowe sporządzone metodą kalkulacji uproszczonej stanowiły w tym postępowaniu integralną część oferty. W postępowaniu wpłynęły 4 oferty. Dwóch wykonawców podzieliło pozycje kosztorysowe zgodnie ze zmianą wprowadzoną przez zamawiającego, natomiast dwóch pozostałych nie dokonało zmiany i wyceniło 3 szt. drzwi DW1 w ramach jednej pozycji.

Czy oferty wykonawców, którzy nie podzielili pozycji kosztorysowej, podlegają odrzuceniu jako niezgodne z SWZ? Czy wolno wystąpić do wykonawców o wyjaśnienie treści złożonej oferty w tym zakresie? Czy zamawiający może poprawić kosztorysy, dzieląc pozycje kosztorysowe na 2 pozycje o takiej samej cenie jednostkowej?

Tajemnica przedsiębiorstwa w kosztorysie ofertowym

Kosztorys oferty objęty tajemnicą przedsiębiorstwa – tak czy nie?

Czy kosztorys ofertowy, w którym wykonawca dokonał szczegółowej kalkulacji ceny oferty, może zostać objęty tajemnicą przedsiębiorstwa? Sprawdź, jak pewien wykonawca uzasadnił, iż kosztorys cenowy zawiera cenne dla niego informacje o określonej wartości gospodarczej. Mimo dość szczegółowego uzasadnienia, nasz ekspert negatywnie ocenił utajnienie kosztorysu. Powołał liczne orzecznictwo KIO i opinię Urzędu Zamówień Publicznych. Szczegóły w artykule.

Podpisy na formularzu oferty i formularzu przesłania oferty oraz kosztorysie ofertowym – jak je sprawdzić i ocenić?

Pytanie:

W postępowaniu wpłynęły do zamawiającego 4 oferty, w tym 2 dwie, do których mamy zastrzeżenia. W SWZ wymagaliśmy, aby wykonawcy składali oferty opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym bądź osobistym. Każdy z wykonawców miał sporządzić ofertę zgodnie z formularzem ofertowym i dodatkowo załączyć do niej kosztorys ofertowy. W SWZ zaznaczono: „14. Ofertę należy sporządzić odpowiednio dla części, na którą wykonawca składa ofertę zgodnie z wzorem formularza oferty stanowiącym załącznik nr 1 do SWZ, do którego należy załączyć:

1)      oświadczenie art. 125 ust. 1 stanowiące załącznik nr 2 do SWZ. W przypadku składania oferty przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia niniejszy dokument składa każdy z wykonawców;

2)      sporządzony dla każdego z lokali kosztorys ofertowy, o którym mowa w rozdziale XV ust. 3 i 4”.

Jednocześnie w SWZ zapisano, iż sporządzony kosztorys ofertowy stanowi integralną część oferty. Rozdział XV SWZ wskazywał: „3. Podstawą wyliczenia ceny są (odpowiednio dla każdej części zamówienia) następujące dokumenty:

1) rozdział III SWZ »Opis przedmiotu zamówienia«,

2) dokumentacja projektowa,

3) specyfikacja techniczna wykonania i odbioru robót budowlanych (STWiOR),

4) projekt umowy,

na podstawie których wykonawca sporządza kosztorys ofertowy dla danego lokalu i załącza go do formularza oferty.

4. Sporządzony kosztorys ofertowy dla danego lokalu stanowi integralną część oferty”.

Skoro ofertą jest formularz ofertowy, a kosztorys ofertowy jest jego integralną częścią, to kosztorys ofertowy również powinien być – naszym zdaniem – podpisany.

W ofercie nr 2 wykonawca nie podpisał formularza ofertowego, ani kosztorysu ofertowego. Podpisany elektronicznie został jedynie plik formularza generowanego przez system, który jest składany podczas wysyłania ofert. Pozostałe pliki po weryfikacji nie posiadają podpisu elektronicznego. Czy można uznać, że dokumenty zostały właściwie opatrzone podpisem elektronicznym? Jeśli nie – komisja proponuje odrzucić ofertę na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 6.

W ofercie nr 3 wykonawca podpisał formularz ofertowy, ale nie podpisał kosztorysów ofertowych. Czy skoro integralną częścią oferty jest kosztorys ofertowy, to można uznać, że wykonawca nie podpisał oferty? Komisja również zastanawia się, czy odrzucić ofertę na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp.

Wykonawca zmienia przyjęte współczynniki w kosztorysie – czy zamawiający może je poprawić?

Pytanie:

Zamawiający zażądał od wykonawców w siwz kosztorysu przygotowanego zgodnie ze szczegółowym przedmiarem. Wykonawca w swoim kosztorysie zmienił współczynniki. W ocenie osoby, która weryfikuje kosztorysy, nie możemy korygować w ofercie współczynników zmniejszających lub zwiększających prace, ponieważ mają one wpływ na cenę oferty. Jeśli wykonawca oferuje, że wykona daną robotę w czasie krótszym, to nie możemy tego podważać. Jeśli wskazuje, że zastosuje nie 2 koparki a np. 3, bo ma na stanie, to też nie możemy tego zmieniać, w związku z tym, że są to składniki kalkulacyjne danej pozycji. Czy stanowisko zamawiającego jest prawidłowe?  Jeśli nie, to proszę o wskazanie, jak potraktować takie rozbieżności w kosztorysie wykonawcy i na jakiej podstawie je wyjaśnić/poprawić? Specyfikacja wskazywała m.in.:

  • „Do oferty należy dołączyć kosztorys ofertowy sporządzony na podstawie załączonego wzoru do SIWZ, sporządzony metodą kalkulacji szczegółowej na podstawie przedmiarów stanowiących załącznik nr 2 do SIWZ, zgodnie z postanowieniami rozdziału 14 SIWZ”.
  • „Ceny jednostkowe i czynniki cenotwórcze określone przez wykonawcę w formularzu oferty lub (oraz) w kosztorysie ofertowym nie będą zmieniane w toku realizacji umowy i nie będą podlegały waloryzacji”.

Zamówienie jest realizowane zgodnie ze starą ustawą Pzp.

Jak wyliczyć możliwe zmiany umowy dokonywane zgodnie z art. 144 ust. 1 pkt 6 Pzp?

Pytanie:

Mam wątpliwości dotyczące prawidłowości stosowania art. 144 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp. Czy chcąc zastosować ten przepis, należy zsumować wszystkie występujące zmiany w zakresie przedmiotu umowy tj. każdą zmianę wartości kosztorysu (przy robotach zamiennych), czy też końcowe wyliczenia kosztorysów (jeżeli jest ich dużo), a może końcowe wartości wskazane w aneksie? Pytanie jest o tyle zasadne, że podczas realizacji umowy na roboty budowlane zawarto jeden aneks zwiększający wynagrodzenie wykonawcy w bardzo małej kwocie. Jednak w aneksie kilkoma protokołami konieczności wprowadzono roboty zmienne, zaniechane i dodatkowe. Łączna ich wartość po zliczeniu sum kosztorysowych nie przekracza dozwolonych 15% pierwotnej wartości umowy. Obawiam się jednak, że po zsumowaniu zmian z poszczególnych pozycji kosztorysowych (przy robotach zamiennych) oraz doliczeniu kosztorysów robót dodatkowych i zaniechanych próg bagatelności może zostać przekroczony. W jakim wymiarze należy zatem rozpatrywać zapis dotyczący łącznej wartości zmian w ramach art. 144 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp?

Dopuszczalną wartość zmiany umowy, o której mowa w art. 144 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp, należy ustalić zgodnie z wartością zamówienia określoną w pierwotnej umowie, z uwzględnieniem zmian wynikających z postanowień tej umowy, czyli np. będących następstwem zastosowania określonych w niej klauzul waloryzacyjnych.