dostawa

Zmiana pojemności opakowania zamawianej dostawy i kryteriów oceny – sprawdź, czy są możliwe w świetle nowego Pzp

Pytanie:

Przetarg nieograniczony opublikowany w Dz.Urz. UE i na platformie zamawiającego 3 stycznia 2021 r. na dostawę produktów leczniczych (art. 132) obejmuje 20 części. Przedmiotem dostawy jest w m.in.: Cz. 1 – Immunoglobulin human 100 ml – w ilości 1200 fl., Cz. 2 – Immunoglobulin human 50 ml – w ilości 600 fl.

Zamawiający 4 marca 2021 r. został poinformowany przez Narodowy Fundusz Zdrowia, że prawidłowy opis części Cz. 1 i 2 winien być następujący: Cz. 1 – Immunoglobulin human – w ilości 12 000 g. Cz. 2 – Immunoglobulin human – w ilości 6 000 g.

W związku z powyższym czy:

1)     zmiana postaci leku z (fl – flakon) na (g – gram) oraz odstąpienie w opisie przedmiotu zamówienia od pojemności leku 100 ml i 50 ml należy traktować jako istotną zmianę charakteru zamówienia w porównaniu z pierwotnie określonym, która prowadziłaby do znacznej zmiany zakresu zamówienia, w rezultacie skutkującej unieważnieniem postępowania,

2)     jeżeli powyższe zmiany prowadzą do znacznej zmiany zakresu zamówienia, to unieważniamy całe postępowanie czy tylko dwie części (tj. Cz. 1 i Cz. 2)?

W drugim naszym przetargu także obejmującym 6 części i ogłoszonym 26 lutego 2021 r. przedmiotem dostawy jest m.in. Cz. 1 – analizator mikrobiologiczny 1 szt. W opisie przedmiotu zamówienia wskazaliśmy:

Pkt 9: Dodatkowa stacja robocza z oprogramowaniem scalającym wyniki pacjenta /identyfikacja z lekowrażliwością/ TAK – 20 pkt, NIE – 0 pkt.

Pkt 10: Zakres pomiarowy aparatu 1–500 kDa TAK – 20 pkt, NIE – 0 pkt.

Zamawiający 4 marca br. otrzymał od wykonawcy prośbę o wykreślenie pkt 9 i 10 z opisu przedmiotu zamówienia. W związku z powyższym czy:

1)     wykreślenie pkt 9 i 10, które są kryteriami oceny oferty w części nr 1, należy traktować jako istotną zmianę charakteru zamówienia w porównaniu z pierwotnie określonym, która prowadziłaby do znacznej zmiany zakresu zamówienia, w rezultacie skutkującą unieważnieniem postępowania,

2)     jeżeli powyższe zmiany prowadzą do znacznej zmiany zakresu zamówienia, to unieważniamy całe postępowanie czy tylko część nr 1?

Dostawy produktów leczniczych i wyrobów medycznych – jak je właściwie oszacować?

Pytanie:

Treść art. 30 ust. 2 ustawy Pzp wzbudza nasze wątpliwości w kontekście zakupu produktów leczniczych, wyrobów medycznych, a także postępowań na dostawę odczynników wraz z dzierżawą analizatorów. Przykładowo – mamy zaplanowanych 5 postępowań na:

1)     dostawę odczynników do hematologii wraz z dzierżawą analizatora,

2)     dostawę odczynników do koagulologii wraz z dzierżawą analizatora,

3)     dzierżawę czytnika do paskowej analizy screeningowej + dostawę pasków testowych,

4)     dostawę zestawów odczynnikowych do D-Dimerów i prokalcytoniny oraz dostawę odczynników do badań immunochemicznych wraz z dzierżawą analizatora,

5)     dostawę odczynników i sprzętu laboratoryjnego (drobnego).

Łączna szacunkowa wartość netto tych zamówień wynosi 983.563,09 zł netto, tj. 230.380,42 euro. Czy musimy zsumować zamówienia i każde z postępowań przeprowadzić w reżimie unijnym? W każdym z tych zamówień mamy inną grupę wykonawców, ponadto umowy dostawy i dzierżawy kończą się w różnym czasie na przestrzeni 2021 roku. Ta sama wątpliwość dotyczy wyrobów medycznych, gdyż pod tym pojęciem kryje się ogromna ilość produktów (sprzęt medyczny jednorazowego i wielorazowego, materiały szewne, aparatura medyczna itp.). Czy poprzez dostawy podobne należy rozumieć zatem dostawy o identycznym lub podobnym przeznaczeniu? A jeżeli tak, to jak wskazaną regulację zastosować w szpitalu, gdzie wszystkie wymienione produkty są przeznaczone do diagnozowania bądź leczenia pacjentów?

Dostawa lamp ulicznych wraz z montażem – sposób szacowania zamówienia i prowadzenia procedury

Pytanie:

Zamawiający chce ogłosić przetarg na wymianę źródeł światła na terenie miasta. Zadanie podzielono na 3 etapy (3 projekty, 3 kosztorysy inwestorskie – obejmują one zarówno dostawę lamp jak i wykonanie robót). Szacunkowa wartość zamówienia (dla 3 etapów) wynosi ok. 4,3 mln zł. Zamówienie jest dofinansowane ze środków unijnych. Czy zamawiający może ogłosić dwa odrębne postępowania na:

1)     dostawę lamp,

2)     wykonanie montażu – ale podzielone na 3 części?

Czy w takiej sytuacji wartość szacunkowa jest jedna dla obu postępowań i zamawiający będzie musiał dla dostaw ogłosić przetarg powyżej progów unijnych? Czy można przeprowadzić jedno postępowanie podzielone na następujące części:

1)     dostawa lamp,

2)     montaż – etap 1,

3)     montaż – etap 2,

4)     montaż – etap 3?

W opisanym stanie faktycznym moim zdaniem najprościej i najbezpieczniej będzie przeprowadzić osobne postępowanie na dostawę lamp oraz osobne postępowanie lub postępowania w częściach na roboty budowlane.

Dostawa lamp jest innym zamówieniem niż wykonanie robót budowlanych, dlatego też jego wartość można oszacować osobno. Dostawa nie jest tożsama ani przedmiotowo ani podmiotowo z realizację robót budowlanych. Jeżeli wartość zamówienia na zakup lamp nie przekroczy progów unijnych, to przetarg będzie można przeprowadzić w procedurze krajowej.

Inaczej wygląda sytuacja przy szacowaniu wartości zamówienia na roboty budowlane. Zgodnie z art. 33 ust. 2 ustawy Pzp przy obliczaniu wartości zamówienia na roboty budowlane uwzględnia się także wartość dostaw i usług oddanych przez zamawiającego do dyspozycji wykonawcy, o ile są one niezbędne do wykonania tych robót.

Dostawa i montaż windy – jak oszacować zamówienie?

Sposób ustalania przez zamawiającego wartości zamówienia na roboty budowlane, został określony w art. 33 ustawy Pzp. Z wytycznych wskazanych w tej regulacji wynika, m.in. że:

  • jeżeli zamawiający zamierza przekazać wykonawcy robót budowlanych dostawy lub usługi (tu dostawa windy), nabyte w ramach odrębnych umów, a dodatkowo
  • dostawy lub usługi te są niezbędne do realizacji świadczenia przez wykonawcę,

pojawia się obowiązek uwzględnienia przy szacowaniu robót budowlanych, wartości oddanych do dyspozycji wykonawcy świadczeń (art. 33 ust. 2 ustawy Pzp).

Pytanie:

Prowadzimy postępowanie dofinansowane z PROW, w ramach którego zamawiamy roboty budowlane oraz dostawy (montaż windy zewnętrznej). Zamawiający podzielił zamówienie na roboty budowlane i dostawy – i realizuje je w dwóch odrębnych procedurach (prace świadczą różni wykonawcy).

Otworzyliśmy trzy oferty na roboty budowlane w kwotach: 112.200 zł netto, 214.959 zł netto, 323.000 zł netto. Wartość szacunkowa zamówienia to 123.231,74 zł netto, w związku z czym przeprowadzono zapytanie ofertowe do 30.000 euro. Chcemy teraz wybrać ofertę – naszym zdaniem szacunek został wykonany z należytą starannością na podstawie kosztorysu inwestorskiego. Czy w związku z cenami otrzymanych ofert nie powinniśmy przeprowadzić przetargu nieograniczonego a zapytanie ofertowe unieważnić?

Zakup mebli na wymiar z ich instalacją należy zamawiać tak jak dostawy

Pytanie:

Zamawiający przygotowuje się do wszczęcia postępowania na dostawę mebli do wyposażenia pomieszczeń w nowej siedzibie. Zamówienie będzie podzielone na dwie części:

1)      dostawę wraz z montażem mebli systemowych (typu biurka, krzesła, szafy),

2)      wykonanie i dostawę wraz z montażem mebli na wymiar (wykonanie zabudowy kuchennej).

Łączna wartość dostawy mebli jest szacowana na około 250.000 zł.

Część 1 stanowią dostawy na poziomie około 200.000 zł, a druga część to w większości usługi (wykonanie mebli na wymiar wraz z ich montażem oszacowane zostało na 12.000 zł, dostawa samego sprzętu pod zabudowę − na 7.000 zł; łącznie założono na tę część około 19.000 zł).

Czy zatem przy formułowaniu opisu przedmiotu zamówienia w zakresie części 2 zamówienia zamawiający musi żądać zatrudnienia pracowników na podstawie Kodeksu pracy czyli stosować art. 29 ust. 3a ustawy Pzp (ponieważ ta część to usługa)? Czy zamawiający może potraktować zamówienie całościowo − czyli przyjąć, że stanowi je dostawa mebli (całe zamówienie to 220.000 zł netto i jest w zdecydowanej większości dostawą) i nie jest konieczne definiowanie obowiązków z art. 29 ust. 3a ustawy Pzp mimo, że dopuszczono składanie ofert częściowych na realizację dwóch części zamówienia (a jedną z części stanowią usługi)?