Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Zamawiający ma obowiązek weryfikacji treści uzupełnianych dokumentów i w razie sprzeczności w zawartych tam informacjach – odpowiedniej reakcji (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 11 grudnia 2017 r., sygn. akt KIO 2430/17).
Obowiązujące regulacje prawne nie wskazują na możliwość dokonywania korekty kwoty, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, którą to kwotę podaje przed otwarciem ofert. Nie może tego zrobić w szczególności wówczas, gdy zapoznał się z wysokością cen w złożonych ofertach. Kwota podana przed otwarciem ofert ma wiążący charakter (wyrok KIO z 28 grudnia 2017 r., sygn. akt KIO 2678/17).
Wielość oświadczeń zawartych w JEDZ powoduje, że tylko jedno lub kilka z nich może być błędnych czy niepełnych. W takim przypadku, w ocenie KIO, JEDZ może podlegać uzupełnieniu w zakresie właśnie tych zindywidualizowanych oświadczeń. W zależności od tego jaką wadę czy brak zamawiający zdiagnozuje w złożonym JEDZ i wskaże w wezwaniu do uzupełnienia dokumentu, w taki sposób będzie podlegał on uzupełnieniu. Zawsze jednak musi on zostać podpisany przez uprawnioną do tego osobę odpowiednio przez: wykonawcę, podmiot udostępniający zasoby czy podwykonawcę (wyrok KIO z 8 czerwca 2017 r., sygn. akt KIO 888/17).
Zamawiający, który przekazuje wykonawcy np. określone materiały budowlane niezbędne do realizacji robót budowlanych, musi doliczyć ich wartość do szacunkowej wartości robót. Nie ma natomiast obowiązku uwzględniania w tej kwocie wartości usługi przygotowania dokumentacji projektowej oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych, jeśli są one nabywane w celu opisu przedmiotu zamówienia, który będzie elementem siwz. UZP przypomina o tych zasadach w opinii prawnej „Szacowanie wartości zamówienia na roboty budowlane z uwzględnieniem dostaw i usług oddanych przez zamawiającego do dyspozycji wykonawcy” opublikowanej w Informatorze nr 4/2017.
Fakt, że pieniądze nie pozostają już w dyspozycji wykonawcy (gdyż jego rachunek został obciążony kwotą w wysokości wadium) jako zlecającego przelew, nie oznacza, że w tym samym czasie środki te są postawione do dyspozycji zamawiającego. Dzieje się to bezsprzecznie dopiero wtedy, gdy zostaną zaksięgowane na rachunku zamawiającego. Nie wystarczy zatem zlecenie przelewu przed upływem terminu składania ofert, ale dodatkowo pieniądze powinny faktycznie przed tym terminem znaleźć się na rachunku zamawiającego (wyrok KIO z 19 grudnia 2017 r., sygn. akt KIO 2584/17).
Procedura wyjaśniająca – dająca wykonawcy możliwość udowodnienia, że jego udział w przygotowaniu postępowania nie zakłóca konkurencji – została odrębnie uregulowana w art. 24 ust. 10 ustawy Pzp. Przepis ten stanowi samodzielną podstawę dokonania czynności wezwania przez zamawiającego. Procedura ta nie jest w żaden sposób uzależniona i ograniczona procedurą samooczyszczenia, o której mowa w art. 24 ust. 8 ustawy Pzp – wyrok KIO z 6 grudnia 2017 r. (sygn. akt KIO 2397/17).
Niepodanie przez wykonawców informacji, o których mowa w art. 36b ust. 1 ustawy Pzp tj. firm podwykonawców wraz ze składaną ofertą, nie może skutkować negatywnymi konsekwencjami, w tym w szczególności odrzuceniem ofert. Informacja dotycząca imion i nazwisk (firm) podwykonawców nie posiada bowiem waloru treści oferty. Taki wniosek płynie z opinii prawnej Urzędu Zamówień Publicznych opublikowanej w Informatorze nr 4/2017.
Zamawiający nie powinien przyjmować oferty niezgodnej z wymaganiami siwz albo takiej, której cena nie pozwoli prawidłowo zrealizować zamówienia. Aby jednak móc odrzucić ofertę, muszą wystąpić odpowiednie podstawy – tak merytoryczne, jak i formalne (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 21 grudnia 2017 r., sygn. akt KIO 2576/17).
Zamawiający przed otwarciem ofert jest zobowiązany wskazać kwotę, jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. Obowiązujące przepisy prawa nie wskazują na możliwość dokonywania korekty tej kwoty, w szczególności gdy zamawiający zapoznał się z wysokością cen w złożonych ofertach. Tym samym podana pierwotnie suma ma wiążący charakter (wyrok KIO z 28 grudnia 2017 r., sygn. akt KIO 2678/17).
W błędzie jest zamawiający, który interpretuje ustalony przez siebie siwz, jakoby w każdym przypadku wykonawca miał obowiązek wykonywać roboty kluczowe osobiście bez udziału podmiotu trzeciego, który udostępnia mu zasoby. Po to są użyczane zasoby podmiotów trzecich, aby wykonawcy, którzy z nich korzystają, mieli prawo angażowania takich podmiotów do całości robót, w tym również tych kluczowych (wyrok KIO z 21 września 2017 r., sygn. akt KIO 1857/17).
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!