Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Unieważnienie postępowania przetargowego nie oznacza końca procedury zakupowej. W określonych przypadkach ustawa Prawo zamówień publicznych pozwala na udzielenie zamówienia w trybie negocjacyjnym bez ogłoszenia, czyli tzw. trybie z wolnej ręki. Możliwość ta przewidziana została zarówno dla zamówień o wartości powyżej progów unijnych (art. 214 ust. 1 pkt 6 Pzp), jak i dla zamówień krajowych (art. 305 pkt 2 Pzp). Warunkiem jest jednak unieważnienie wcześniejszego postępowania przetargowego z uwagi na m.in. brak ważnych ofert. Inną przesłanką jest brak istotnej zmiany pierwotnych warunków zamówienia. W artykule wyjaśniamy: kiedy możliwe jest skorzystanie z trybu z wolnej ręki po unieważnieniu przetargu, jakie warunki muszą zostać spełnione, na co zwrócić uwagę, by procedura była zgodna z przepisami Pzp i orzecznictwem KIO.
Krajowa Izba Odwoławcza konsekwentnie wypowiada się jak należy interpretować niezgodność oferty z warunkami zamówienia. Jak rozumieć pojęcia warunków zamówienia oraz postanowienia specyfikacji warunków zamówienia, będącej kluczowym dokumentem w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, aby prawidłowo dokonać czynności odrzucenia. Sprawdź jakie wskazówki dają składy orzekające KIO oraz czego unikać, aby nie popełniać błędów.
Odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) to kluczowy środek ochrony prawnej w zamówieniach publicznych. Aby było skuteczne, musi spełniać określone warunki formalne i zostać złożone w odpowiednim terminie. W artykule wyjaśniamy m.in., jaki jest termin odwołania do KIO, jak wygląda jego forma, ile wynosi wpis od odwołania do KIO i kto może reprezentować wykonawcę w postępowaniu przed Izbą. Od 13 marca 2026 r. czekają nas rewolucyjne zmiany w postępowaniach odwoławczych. Już dziś przygotuj się do rozpraw zdalnych. Ruszyły zapisy na III Ogólnopolską Konferencję Zamówień Publicznych, gdzie cały panel poświęcamy nowelizacji Prawa zamówień publicznych w tym właśnie obszarze. Nie zwlekaj, ZAREJESTRUJ SIĘ (LINK)
Ustanowienie pełnomocnika przez wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie publiczne to obowiązek wynikający z art. 58 ust. 2 ustawy Pzp. Pełnomocnik reprezentuje konsorcjum zarówno w zakresie czynnej, jak i biernej reprezentacji, co upraszcza komunikację z zamawiającym i zapewnia jednolitość działań. W praktyce jednak pojawiają się wątpliwości co do skutków braku pełnomocnictwa, jego formy oraz możliwości osobistego działania poszczególnych konsorcjantów. Między innymi o tych kwestiach piszemy w poniższym artykule. Zachęcamy także do skorzystania z WZORU PEŁNOMOCNICTWA DLA KONSORCJUM.
Zasada jednokrotnego wezwania do uzupełnienia dokumentów, wynikająca z art. 128 ustawy Pzp, budzi liczne wątpliwości interpretacyjne w praktyce zamówień publicznych. Czy zamawiający może ponownie wezwać wykonawcę do uzupełnienia, jeśli wykryje inną nieprawidłowość w dokumentacji? W opracowaniu analizujemy dopuszczalność ponownego wezwania na konkretnym przykładzie postępowania oraz w świetle aktualnego orzecznictwa KIO.
W toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wykonawca nie może dokonywać zmian w treści oferty, ocenianych jako zmiany istotne. Na czym polega niedozwolona zmiana treści oferty i jak interpretują to organy orzekające. Sprawdź jakie stanowiska prezentuje Krajowa Izba Odwoławcza i Sądy Okręgowe.
Uzupełnienie przedmiotowych środków dowodowych w wyrokach KIO budzi istotne wątpliwości praktyczne zarówno wśród zamawiających, jak i wykonawców. Czy możliwe jest wezwanie do uzupełnienia karty katalogowej, jeśli nie zawiera ona informacji niezbędnych do oceny zgodności oferty z wymaganiami SWZ? Analiza rozbieżnych stanowisk Krajowej Izby Odwoławczej oraz opinie UZP wskazują, że granice dopuszczalności takiego uzupełnienia bywają płynne i zależą od konkretnego stanu faktycznego. Na przykładzie pewnego case study omawiamy możliwe interpretacje i przeważające stanowiska doktryny na rynku w tej kwestii.
Zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych, wykonawcy mogą polegać na zdolnościach innych podmiotów w zakresie wykształcenia, kwalifikacji zawodowych czy doświadczenia, pod warunkiem że podmioty te faktycznie zrealizują część zamówienia, do której te zdolności są wymagane. Szczególne wątpliwości praktyczne budzi jednak kwestia dopuszczalności sumowania doświadczenia różnych podmiotów, zwłaszcza w przypadku wymogu wielokrotnego wykonania podobnych zadań. Artykuł analizuje obowiązujące przepisy oraz stanowiska Krajowej Izby Odwoławczej, które precyzują granice dopuszczalności takiego sumowania oraz wskazują, kiedy uznanie spełnienia warunku udziału w postępowaniu jest zasadne. Wszystko to na podstawie dwóch case studies z konkretnych postępowań.
W polskim systemie zamówień publicznych przetarg nieograniczony i ograniczony to dwa podstawowe tryby udzielania zamówień przez zamawiających możliwe do zastosowania tylko w procedurach unijnych. Czym różnią się obie procedury? Mają m.in. odmienny przebieg postępowania i wymogi wobec wykonawców.
Zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych, zamawiający ma obowiązek na bieżąco sporządzać protokół postępowania o udzielenie zamówienia Pzp. Dokument ten odzwierciedla przebieg całej procedury i stanowi jeden z podstawowych elementów dokumentacji zamówienia publicznego. W artykule przedstawiamy, jakie informacje obligatoryjnie powinny znaleźć się w protokole, w jakiej formie może być on prowadzony oraz w jaki sposób należy go udostępniać – również z uwzględnieniem ochrony danych osobowych. Wyjaśniamy także, które dokumenty stanowią jego załączniki oraz jak wygląda procedura zwrotu planów, projektów i modeli złożonych wraz z ofertą. Na końcu znajdziesz odnośniki do wzorów formularzy wymaganych w różnych trybach postępowania.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!