Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Oświadczenia i dokumenty składane w celu potwierdzenia spełnienia warunków udziału w postępowaniu na wezwanie zamawiającego muszą być aktualne na dzień ich złożenia, a zatem mogą być datowane na dzień późniejszy niż data złożenia oferty. Nie zmienia to jednak faktu, że treść oświadczeń lub dokumentów składanych na potwierdzenie spełnienia warunków udziału w postępowaniu nie może podważać prawdziwości złożonego w tym zakresie oświadczenia wstępnego, tj. oświadczenia o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy Pzp. Wszystkie oświadczenia i dokumenty, niezależnie od tego czy są one składane niezależnie od podstawy w wezwania, muszą potwierdzać okoliczności wynikające z oświadczenia wstępnego, które wykonawca złożył wraz z ofertą. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 6 marca 2024 r. sygn. akt KIO 578/24
Często w trakcie realizacji umowy pojawiają się nieprzewidziane okoliczności, które powodują, że współpraca na dotychczasowych zasadach jest niemożliwa bądź nieopłacalna. Wówczas konieczna jest zmiana umowy w sprawie zamówienia publicznego. Aby jednak móc tego dokonać, należy spełnić ustawowe warunki. Sprawdź wykaz przesłanek zmiany umowy dopuszczonych ustawą Pzp w czytelnej tabeli. Jeśli modyfikacje nie są możliwe lub strony nie zgadzają się na nie, od umowy można odstąpić. Katalog takich okoliczności przytaczamy na końcu artykułu.
Z postępowania o udzielenie zamówienia zamawiający ma prawo wykluczyć wykonawcę, który poważnie naruszył swoje obowiązki zawodowe w sposób zawiniony, co budzi wątpliwości co do jego uczciwości. Dotyczy to sytuacji, gdy wykonawca, działając celowo lub w wyniku rażącego niedbalstwa, nie zrealizował zamówienia lub zrobił to w sposób niewłaściwy, a zamawiający jest w stanie udowodnić te naruszenia odpowiednimi dowodami. Czy samo obciążenie karą umowną przy realizacji poprzedniej umowy pozwala wykluczyć podmiot z kolejnych przetargów? Z pewnością nie. Przeczytaj artykuł i na podstawie case study zyskaj wskazówki, na co zwrócić uwagę, podejmując decyzję o wykluczeniu wykonawcy.
Od 1 stycznia 2025 r. większość podmiotów publicznych ma obowiązek stosowania przepisów ustawy w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego. Fakt ten potwierdza komunikat Ministra Cyfryzacji z 29 maja 2023 r. w sprawie określenia terminu wdrożenia rozwiązań technicznych niezbędnych do doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej oraz udostępnienia w systemie teleinformatycznym punktu dostępu do usług rejestrowanego, po zmianie z 12 lipca 2024 r. Czy jest to równoznaczne z obowiązkiem stosowania e-doręczeń w przetargach? Przeczytaj tekst i zyskaj jasne wskazówki.
Sporządzenie opisu przedmiotu zamówienia jest obligatoryjną czynnością zamawiającego, dokonywaną w ramach etapu przygotowania postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Opis przedmiotu zamówienia jest niezwykle istotny, stanowi bowiem podstawę do podejmowania kolejnych czynności przygotowawczych w postępowaniu, takich jak ustalenia wartości zamówienia, czy ustalenie warunków udziału w postępowaniu i kryteriów oceny ofert. Poprawnie sporządzony opis przedmiotu zamówienia wpływa na jakość składanych w postępowaniu ofert i eliminuje ryzyka na etapie realizacji zamówienia.
Ogłoszenie o wykonaniu umowy w BZP to obowiązek wprowadzony ustawą Pzp z 2019 roku. W praktyce nadal jest on źródłem wątpliwości wielu zamawiających. W artykule znajdziesz praktyczną instrukcję krok po kroku jak wypełnić ogłoszenie w najbardziej problematycznych sekcjach oraz jak wypełnić ogłoszenie w przypadku zamówień częściowych. Przeczytasz także m.in. odpowiedzi na pytania: jak określić termin publikacji ogłoszenia i który moment jest chwilą wykonania umowy, jak wypełnić ogłoszenie, gdy naliczyłeś wykonawcy kary umowne, jak zachować się w sytuacji, gdy umowę rozwiązano przed terminem jej obowiązywania.
Zamawiający i wykonawcy niejednokrotnie mają potrzebę zmiany zawartych umów o zamówienia publiczne. Tymczasem modyfikacje są dopuszczalne tylko w przypadkach przewidzianych w Prawie zamówień publicznych. Jak poradzić sobie, gdy nieprzewidziane sytuacje typu inflacja bądź wstrzymanie dostaw określonych komponentów uniemożliwiają realizację zamówienia na dotychczasowych zasadach? Co zrobić, gdy wykonawca wnioskuje o wydłużenie terminu wykonania prac? Jak podejść do problemu zmiany ryczałtu, gdy umowa przewiduje klauzule waloryzacyjne? Czy istnieje możliwość zmiany umowy, której jeszcze nie podpisano? To tylko część pytań, na które odpowiadamy w artykule. Zapoznaj się z omówieniem najważniejszych przesłanek zmiany umowy bez przeprowadzenia nowego postępowania. Przy każdej odsyłamy do praktycznych porad i wskazówek, jakich nasi eksperci udzielają zamawiającym i wykonawcom w ich codziennej pracy.
Centrum Usług Wspólnych (CUW) to podmiot realizujący wspólną obsługę finansową, administracyjną oraz organizacyjną, w szczególności dla jednostek organizacyjnych gminy, powiatu lub województwa. W ramach powierzonych zadań CUW wykonuje m.in. obsługę jednostek w zakresie zamówień publicznych, w szczególności poprzez przygotowanie i przeprowadzenie postępowań o zamówienia publiczne, udzielanie zamówień publicznych, zawieranie umów ramowych na rzecz poszczególnych zamawiających lub grup zamawiających. CUW umożliwia zatem centralizację zakupów. W odniesieniu do działalności CUW w obszarze obsługi zamówień publicznych na rzecz obsługiwanych przez tę jednostkę zamawiających, pojawiają się liczne dylematy interpretacyjne, w tym m.in. w kwestii doboru właściwego sposobu powierzenia zadań, szacowania zamówień, planowania zakupów czy sprawozdawczości. Niniejszy tekst systematyzuje te zagadnienia.
Do 1 marca każdego roku zamawiający mają obowiązek sporządzić roczne sprawozdanie o zamówieniach publicznych udzielonych w poprzednim roku. Z naszego opracowania dowiesz się, m.in. które wydatki należy uwzględnić w sprawozdaniu. Przeczytasz, jak przekazać sprawozdanie w związku z działaniem platformy e-Zamówienia. Zyskasz także pewność, czy właściwie wypełniasz obowiązek sprawozdawczy w odniesieniu do zamówień udzielonych z wyłączeniem procedur Pzp np. zleconych na potrzeby pomocy obywatelom Ukrainy.
Wadium, deponowane krótkoterminowo nie musi być przechowywane na oprocentowanym koncie, natomiast zabezpieczenie należytego wykonania umowy (ZNWU) podlega wyraźnemu wymogowi przechowywania na oprocentowanym rachunku, by ograniczyć straty wynikające z inflacji. Dylematy dotyczące oprocentowania, możliwości pomniejszania zwracanej kwoty o koszty prowadzenia rachunku czy zakładania oddzielnych kont dedykowanych wadiom i ZNWU to wyzwania, z którymi mierzą się instytucje. Jednocześnie przechowywanie środków na rachunku bieżącym, choć praktyczne, może być uznane za niezgodne z ustawą Pzp, narażając zamawiającego na potencjalne roszczenia wykonawców. Jak uniknąć problemów z przechowywaniem wadium i ZNWU? Artykuł odpowiada na kluczowe pytania dotyczące obowiązków zamawiających i wskazuje praktyczne rozwiązania, które pozwolą zgodnie z przepisami zarządzać powierzonymi środkami.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!