Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Oferta w postępowaniu o udzielenie zamówienia to nic innego jak oświadczenie woli wykonawcy co do realizacji konkretnego zamówienia publicznego. Spośród złożonych w danym postępowaniu, szansę wyboru ma wyłącznie taka oferta, która nie podlega odrzuceniu. Trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że jakość zaoferowanego świadczenia będzie miała znaczenie i będzie podlegać ocenie z zastosowaniem kryteriów oceny ofert przyjętych w postępowaniu, tylko wówczas, gdy oferta spełni minimalne wymogi nakreślone przez zamawiającego w treści SWZ oraz opisane w ustawie Pzp. W tym artykule, przyjrzymy się najczęściej popełnianym błędom w toku składania ofert, których skutkiem będzie odrzucenie oferty. Ich popełnienie spowoduje automatyczną dyskwalifikację z postępowania. Poznaj zasady, których trzeba przestrzegać, aby oferta miała szansę wygrać przetarg.
Wszelkiego rodzaju urlopy pracowników i ich nieobecności w pracy z innych przyczyn często zakłócają właściwy przebieg postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Aby zapobiec opóźnieniom w zlecaniu zamówień oraz niepotrzebnym błędom i przeoczeniom, należy pamiętać o możliwości przekazania obowiązków nieobecnego pracownika innej osobie. Zakres powierzanych zadań, forma przekazania obowiązków a także odpowiedzialność osoby przejmującej czyjąś pracę będą zależeć od tego, czy zastępuje ona kierownika zamawiającego czy członka komisji przetargowej. W opracowaniu znajdziesz niezbędne wskazówki związane z procesem przekazywania innej osobie obowiązków nieobecnego pracownika. Dopełnij wszelkich formalności i bądź pewien, że nie popełniasz błędów.
Urząd Zamówień Publicznych jakiś czas temu wydał rekomendacje w sprawie realizacji zamówień publicznych na dostawy sprzętu komputerowego i usług informatycznych. Okazuje się, że te przedmioty zamówienia stanowią wyzwanie dla jednostek zamawiających a podczas postępowań pojawiają się powtarzalne błędy jak choćby niezapewnienie sobie kodów źródłowych czy licencji do oprogramowania czy niewłaściwa konstrukcja umów, która zmusza do zlecania kolejnych zamówień pokrewnych jednemu wykonawcy. Także pytania, jakie otrzymujemy od naszych Czytelników, potwierdzają, że tego rodzaju zamówienia stanowią źródło wielu wątpliwości. W artykule przytaczamy 5 autentycznych przypadków i analiz eksperckich z tego obszaru. Dowiesz się m.in. jak szacować bieżące usługi informatyczne z usługami towarzyszącymi, jak sprawdzić wymagane parametry oferowanego sprzętu, gdy wykonawca nie dostarcza żądanych dokumentów bądź ich tłumaczeń oraz które rekomendacje UZP wziąć pod uwagę, zamawiając posprzedażową obsługę kupionego oprogramowania (aktualizację i serwis).
Jedną z okoliczności, w których dopuszcza się użycie trybu z wolnej ręki, jest sytuacja, gdy na rynku działa tylko jeden podmiot zdolny zrealizować zamówienie. Wbrew pozorom ocena tej przesłanki nie jest łatwa i oczywista, a zamawiający dość często spotykają się z zarzutami organów kontrolnych, iż nadużyli jej, by ominąć zastosowanie procedury konkurencyjnej. Jak zatem bez żadnych wątpliwości stwierdzić, że w danej sytuacji dopuszcza się skorzystanie z trybu z wolnej ręki na tej podstawie? Sprawdź w omówieniu.
Dla każdego zamawiającego I kwartał każdego roku to gorący okres – przepisy wymagają bowiem zaplanowania zakupów na cały rok i poinformowania o swoich zamierzeniach zakupowych w planie postępowań o udzielenie zamówień. W praktyce pojawia się przy tym sporo wątpliwości, bo jak wiadomo żaden przepis nie reguluje wszystkich możliwych stanów faktycznych. Jak sporządzać plan, gdy udzielamy wspólnych zamówień? Jak formalnie zaplanować zamówienia częściowe udzielane w różnych latach? Ile czasu przechowywać plan zamówień w archiwum? W artykule publikujemy część najtrudniejszych pytań w temacie planu wraz z praktycznymi wyjaśnieniami naszych ekspertów. Polecam także webinar Portalu ZP na temat planu postępowań (LINK).
Ustawa Prawo zamówień publicznych, na wzór dyrektywy unijnej, wobec wykonawcy w stosunku, do którego zachodzą przesłanki wykluczenia, przewiduje możliwość skorzystania z tzw. procedury samooczyszczenia (self-cleaningu). Dotyczy to sytuacji, gdy zamawiający przewidział fakultatywne przesłanki wykluczenia wykonawcy z udziału w postępowaniu. Wykonawca nie podlega wykluczeniu, jeżeli udowodni zamawiającemu, że skutecznie przeprowadził samooczyszczenie. Regulacje art. 110 ustawy Pzp wskazują na konkretne przesłanki prawidłowego self-cleaningu i jednocześnie zobowiązują zamawiającego do dokonania rzetelnej oceny podjętych przez wykonawcę środków.
Od 1 stycznia 2021 r. procedurę odwróconą w Pzp wolno zastosować wyłącznie w postępowaniach o wartościach unijnych. Jest ona bowiem możliwa jedynie w przetargu nieograniczonym, który właściwy jest dla zamówień w wyższych kwotach. W jakiej kolejności podejmować działania w aktualnej procedurze odwróconej? Jakie zasady postępowania obowiązują w trakcie procedowania odwróconego modelu oceny ofert? W artykule znajdziesz zestawienie niezbędnych informacji na ten temat.
Jak wiadomo Prawo zamówień publicznych nie zawiera algorytmu, który wskazywałby, iż w przypadku określonej wartości zamówienia, zamawiający jako podmiotowego środka dowodowego może żądać polisy OC o określonej wartości sumy ubezpieczenia. Jak zatem sformułować wymogi ubezpieczeniowe wobec wykonawcy, aby nie narazić się na odwołania do KIO i zarzuty organów kontroli? Skorzystaj ze wskazówek eksperta.
Podmiotowe środki dowodowe w zamówieniach publicznych to dokumenty i oświadczenia, które na wezwanie zamawiającego złoży wykonawca znajdujący się na pierwszym miejscu w rankingu ofert. Przykłady podmiotowych środków dowodowych to zaświadczenie z Krajowego Rejestru Karnego, sprawozdanie finansowe czy wykaz wcześniej zrealizowanych dostaw bądź usług. Dokumenty te mają za zadanie potwierdzić, że wykonawca nie podlega wykluczeniu z postępowania oraz spełnia warunki udziału w procedurze. W artykule omawiamy istotne praktyczne aspekty związane z żądaniem i oceną podmiotowych środków dowodowych. Sprawdź, kiedy i jakich dokumentów żądać, jak je uzupełniać i weryfikować.
W zamówieniach publicznych zasadą jest szerokie dopuszczenie podwykonawstwa. Zamawiający może zastrzec obowiązek osobistego wykonania części zamówienia przez wykonawcę, ale jest to wyjątek od reguły. Czy możliwe jest powierzenie wykonania całości zamówienia podwykonawcy zgodnie z prawem zamówień publicznych? Sprawdź czy jest to możliwe i jakie są stanowiska organów orzeczniczych w tym zakresie. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 13 września 2024 r. sygn. akt KIO 3171/24
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!