Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Zamówienie z wolnej ręki polega na tym, że w postępowaniu po stronie wykonawcy, występuje wyłącznie jeden podmiot. Zamawiający po negocjacjach z wykonawcą podpisuje z nim umowę. Tryb ten zatem całkowicie wyłącza konkurencję, dlatego wolno go zastosować, tylko w sytuacjach dopuszczonych ustawą Pzp. Jak przeprowadzić procedurę z wolnej ręki? Czy w tym trybie wykonawca składa ofertę? Jak przebiega wszczęcie procedury? Jak przygotować zaproszenie do negocjacji w trybie z wolnej ręki? Czy sprawdzać przesłanki wykluczenia wobec wykonawcy? W jakiej formie odbywa się komunikacja w trybie z wolnej ręki? Na te i inne praktyczne pytania odpowiadamy w artykule. Na końcu znajdziesz plik do wydruku – check listę z formalnościami do wykonania w trybie z wolnej ręki do odhaczenia krok po kroku.
W stosunku do zamawiającego sektorowego ustawodawca uregulował różne sytuacje, w których może on odstąpić od wymogów lub zasad procedury udzielenia zamówienia. W ślad za dyrektywą sektorową, pozwala zamawiającym sektorowym określić inne podstawy wykluczenia i kryteria kwalifikacji niż standardowo przewidziane w ustawie Pzp pod warunkiem, że nie narusza to zasad udzielania zamówień. Sprawdź, w jaki sposób możliwe jest zastosowanie tych norm. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 29 kwietnia 2025 r. sygn. akt KIO 1301/25 Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 25 sierpnia 2022 r. sygn. akt 2022/22
Szansą dla wykonawcy, który nie spełnia warunków udziału w postępowaniu bądź innych wymogów zamawiającego, jest zawiązanie konsorcjum. Konsorcjum nie musi przybierać konkretnej formy prawnej, a zamawiający nie ma prawa wymagać, aby wykonawcy wspólnie ubiegający się o zamówienie zawiązali np. spółkę na czas określony. Także względem umowy konsorcjum nie wolno stawiać żadnych wymogów za wyjątkiem samego obowiązku jej złożenia przed zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego. W artykule piszemy o tym, jakie wymogi formalne musi spełnić grupa wykonawców, która chce wspólnie złożyć ofertę i realizować zamówienie publiczne.
Unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego to jedna z możliwych czynności, która kończy procedurę. Przyczynami unieważnienia przetargu mogą być m.in. zmiana potrzeb lub wymagań zamawiającego, błędy lub nieprawidłowości w dokumentacji przetargowej lub w toku postępowania czy brak ofert. Istotne przy tym, że sytuacje w których zamawiający może i ma obowiązek unieważnić postępowanie, określa ściśle art. 255 ustawy Pzp. Decyzja w tym zakresie powinna być poprzedzona staranną analizą przyczyn takiej czynności oraz odpowiednio uzasadniona. Dodatkowo należy pamiętać, że obowiązkiem zamawiającego jest także przekazanie informacji wykonawcom o unieważnieniu wraz z jej uzasadnieniem faktycznym i prawnym. Sprawdź, jakie sytuacje stanowią przesłanki do unieważnienia postępowania, jak właściwie ocenić okoliczności oraz w jaki sposób zgodnie z prawem umieścić informacje o unieważnieniu we właściwym miejscu.
Warto pamiętać, że działania publicznych instytucji wydatkujących wspólne środki są – co do zasady – transparentne i każdy zainteresowany ma prawo je weryfikować zgodnie z ustawą z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (tu: LINK DO USTAWY). Wykonawcy często zastanawiają się, jak sprawdzić, czy zamawiający i wybrany w przetargu konkurent realizują umowę o zamówienie zgodnie z założeniami przyjętymi w postępowaniu. Pytają nas także, jak pozyskać informacje o przebiegu procedury, która nie podlega ustawie Prawo zamówień publicznych z uwagi na wartość zakupu do 130.000 zł. W tym celu wolno im żądać dostępu do informacji publicznej. Instytucja nie może – poza ustawowymi wyjątkami – odmówić tego dostępu oraz pytać o cel i interes w pozyskaniu informacji.
Wyboru najkorzystniejszej oferty zamawiający dokonuje w oparciu o podane w dokumentach zamówienia kryteria oceny ofert. Co do zasady najkorzystniejsza oferta to taka, która ma najlepszy stosunek jakości do ceny lub kosztu. O czym warto pamiętać dobierając kryterium oceny ofert do danego przedmiotu zamówienia. Dokonujemy przeglądu orzecznictwa i podpowiadamy na co zwracają uwagę organy orzecznicze oraz kontrolujące.
Uzupełnienie przedmiotowych środków dowodowych to procedura, z której wykonawca może skorzystać w sytuacji, gdy złożył niepełne dokumenty potwierdzające zgodność oferty z wymaganiami zamawiającego. Zgodnie z art. 107 ust. 2 ustawy Pzp, zamawiający ma prawo wezwać do ich złożenia lub uzupełnienia, o ile przewidział taką możliwość w dokumentacji zamówienia. Sprawdź, kiedy uzupełnienie jest możliwe, w jakich przypadkach niedopuszczalne, oraz jakie są granice między wyjaśnianiem treści a niedozwoloną zmianą oferty.
Warunki udziału w postępowaniu to kluczowy element dokumentacji przetargowej, który określa, jakie wymagania musi spełnić wykonawca, aby móc ubiegać się o udzielenie zamówienia publicznego. Dotyczą one jego sytuacji podmiotowej – m.in. doświadczenia, wiedzy, zasobów technicznych czy zawodowych. Warunki te należy jednoznacznie wskazać w SWZ oraz ogłoszeniu o zamówieniu, wraz z wykazem dokumentów potwierdzających ich spełnienie. Jakie dokładnie mogą być warunki udziału w postępowaniu i czy ich określenie zawsze jest konieczne? Sprawdź w naszym artykule, jak prawidłowo je formułować i weryfikować.
Wezwanie do uzupełnienia dokumentów w ofercie stanowi istotny instrument umożliwiający zamawiającemu eliminowanie błędów formalnych lub niekompletności w złożonych ofertach. Artykuł 128 ust. 1 ustawy Pzp daje wykonawcom „drugą szansę” na skorygowanie dokumentów, które nie spełniają wymagań postępowania. W artykule omówimy, w jakich sytuacjach zamawiający ma obowiązek wezwania wykonawcy do uzupełnienia dokumentów, jak precyzyjnie wskazać braki oraz kiedy wezwanie może zostać pominięte. Wyjaśnimy również, jakie konsekwencje niesie za sobą niewłaściwe stosowanie tej procedury oraz jakich błędów unikać przy formułowaniu wezwania do uzupełnienia. To wszystko w świetle praktycznych przykładów i najnowszych orzeczeń KIO, które kształtują interpretację tego przepisu. Dzięki temu artykułowi poznasz kluczowe zasady związane z tym obowiązkiem zamawiającego oraz poznasz najnowsze stanowiska orzecznicze w tej sprawie. Na początku opracowania znajdziesz tabelę, w której przygotowaliśmy zestawienie wyroków KIO w temacie uzupełnienia oferty wraz z tezami, sygnaturami i linkami do oryginalnej treści.
Od 25 marca 2025 r. zasadę konkurencyjności stosujemy do zamówień o wartości od 80 000 zł (poprzednio 50 000 zł netto). W procedurach zamówień współfinansowanych z funduszy europejskich zamawiający sygnalizują swoje wątpliwości m.in. związane z obowiązkową kontrolą uprzednią prezesa UZP, regułami szacowania usług, zasadami wydatkowania zaoszczędzonych w projekcie środków, oceną konfliktu interesów oraz rażąco niskiej ceny. W artykule zebraliśmy najtrudniejsze oraz powtarzające się pytania naszych użytkowników związane z zasadą konkurencyjności oraz stosowaniem Wytycznych 2021–2027 do zlecania takich zakupów.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!