Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Jednym z najtrudniejszych etapów przygotowania postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest prawidłowy opis przedmiotu zamówienia. To właśnie od niego zależy, czy wykonawcy zrozumieją wymagania zamawiającego w jednakowy sposób i czy będą mogli złożyć porównywalne, konkurencyjne oferty. Z drugiej strony zapisy OPZ powinny gwarantować zamawiającemu, że otrzyma dokładnie to czego potrzebuje. Zbyt ogólne lub nieprecyzyjne sformułowania prowadzą do sporów interpretacyjnych i ryzyka unieważnienia postępowania, natomiast wskazanie marki lub modelu – bez klauzuli równoważności i bez opisania kryteriów równoważności – narusza art. 99 ust. 4 ustawy Pzp. Aby tego uniknąć, zamawiający powinni posługiwać się mierzalnymi i jednoznacznymi parametrami technicznymi, a w szczególnych przypadkach uzasadniać konieczność odwołania się do konkretnych rozwiązań. Tylko takie podejście gwarantuje zgodność z przepisami, zachowanie konkurencyjności oraz bezpieczeństwo realizacji zamówienia. Tym razem omówienie reguł opisu przedmiotu zamówienia przedstawiamy - na przykładzie dostawy opon samochodowych.
Co to jest koncyliacja? To nic innego jak próba polubownego rozwiązania sporu, w której zasadniczą rolę odgrywa koncyliator – to on proponuje możliwe rozwiązania i przygotowuje projekt ugody, strony nie biorą czynnego udziału w tym etapie. Z kolei w mediacji mediator jako osoba trzecia jedynie pomaga rozwikłać spór, to strony szukają możliwych rozwiązań i wypracowują porozumienie. Ustawa Pzp z 11 września 2019 r. wprowadziła do zamówień publicznych możliwość zawierania ugód w drodze pozasądowych metod rozwiązywania sporów – głównie koncyliacji i mediacji. Istotne jest to, że rozwiązania znajdują zastosowanie dopiero w razie konfliktów powstałych na etapie realizacji umowy. Nie jest natomiast możliwe stosowanie jakichkolwiek polubownych metod w trakcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. UZP wydał obszerne opracowanie na temat zasad stosowania nowych instrumentów prawnych w praktyce. Poniżej zestawienie najistotniejszych wskazówek dla stron kontraktu o zamówienie publiczne.
W toku postępowania odwoławczego Krajowa Izba Odwoławcza może uchylić zakaz zawarcia umowy przed rozstrzygnięciem odwołania. Zakaz jest uchylany na wniosek podmiotu zamawiającego, który może zostać skierowany w dwóch przypadkach. Po pierwsze, gdy wymaga tego interes publiczny, a po drugie, gdy odwołanie ma na celu utrudnianie procedury udzielenia zamówienia publicznego. Sprawdź przesłanki wynikające z prawa zamówień publicznych i zapoznaj się z sytuacją jednego z polskich podmiotów zamawiających. Postanowienie Krajowej Izby Odwoławczej z 25 sierpnia 2025 r. sygn. akt KIO/W36/25
Dnia 9 września 2025 r. weszła w życie nowelizacja Pzp, która odwraca dotychczasową logikę dostępu do polskich przetargów dla wykonawców z państw trzecich. Z modelu „co do zasady otwartego” przechodzimy do modelu „co do zasady zamkniętego” – udział podmiotów spoza UE i państw objętych umowami GPA/UE będzie możliwy tylko wtedy, gdy zamawiający wprost na to zezwoli (art. 16a–16b). Nowe przepisy przewidują m.in. obowiązkowe odrzucenie ofert tych wykonawców oraz wyłączenie środków ochrony prawnej po ich stronie. Sprawdź, jak bezpiecznie ukształtować SWZ i umowy w nowym reżimie.
Zamówienia publiczne dla wielu osób brzmią jak hermetyczny świat pełen przepisów, procedur i zawiłości prawnych. Tymczasem w praktyce to codzienność tysięcy urzędów, szkół, szpitali czy ministerstw, które wydają publiczne pieniądze, oraz firm starających się o kontrakty. Kluczowe jest jedno – wydatkowanie środków publicznych musi odbywać się w sposób przejrzysty, konkurencyjny i zgodny z ustawą Prawo zamówień publicznych. Ten poradnik został stworzony z myślą o początkujących – osobach, które po raz pierwszy spotykają się z Prawem zamówień publicznych i chcą zrozumieć, czym są przetargi, jakie obowiązki ciążą na stronach postępowania i jak wygląda cały proces – od ogłoszenia, przez przygotowanie oferty, aż po wybór wykonawcy i podpisanie umowy. Dzięki praktycznym wskazówkom, checklistom i przykładom unikniesz błędów na starcie i szybciej odnajdziesz się w świecie zamówień publicznych.
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego podlega unieważnieniu w sytuacji, gdy cena oferty przekracza kwotę, którą zamawiający może przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. Czy zamawiający powinien wykazać, że nie ma możliwości dołożenia środków do ceny oferty? Czy w ten zakres podlega rygorowi dowodowemu? Co powinieneś zrobić w takiej sytuacji? Czy konieczne i uzasadnione jest podjęcie dodatkowych działań? Sprawdź, jakie są stanowiska organów orzekających i uniknij błędów. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 15 lipca 2025 r. sygn. akt KIO 2405/25
Treść wezwania do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny musi być precyzyjna, zrozumiała i adekwatna do charakteru wątpliwości zamawiającego – w przeciwnym razie wezwanie może okazać się bezskuteczne i prowadzić do wadliwego odrzucenia oferty. W artykule wyjaśniamy, jak sformułować wezwanie zgodnie z ustawą Pzp i najnowszym orzecznictwem KIO, czego można żądać od wykonawcy, a czego nie, oraz jakie ryzyka wiążą się z błędami w tym zakresie. Zobacz, kiedy wezwanie powinno być ogólne, a kiedy musi wskazywać konkretne elementy kalkulacji, jak oceniać złożone wyjaśnienia i kiedy można je powtórzyć. Polecamy także wzór wezwania do wyjaśnień, który możesz wykorzystać w swojej procedurze – znajdziesz go na końcu artykułu.
Zamawiający, który staje przed koniecznością zakupu specjalistycznego sprzętu – jak w przypadku szpitala potrzebującego robota medycznego – musi zachować równowagę między rzeczywistymi potrzebami a zasadą uczciwej konkurencji. Czy w sytuacji, gdy tylko jeden wykonawca oferuje urządzenie spełniające wymagania techniczne zamawiającego, możliwe jest zastosowanie trybu z wolnej ręki? A może bardziej transparentnym rozwiązaniem będzie przetarg na dzierżawę robota wraz z systemami kompatybilnymi? W artykule analizujemy, czy opis przedmiotu zamówienia ograniczający liczbę wykonawców może być zgodny z ustawą Pzp oraz jakie konsekwencje prawne może nieść za sobą podpisanie umowy testowania sprzętu medycznego przed ogłoszeniem postępowania.
Kalkulacja rażąco niskiej ceny w zamówieniach publicznych to proces, który wymaga od zamawiającego szczególnej staranności i znajomości przepisów ustawy Pzp. W praktyce oznacza to nie tylko obowiązek matematycznego porównania cen ofert, ale też umiejętność prawidłowego ich zakwalifikowania do analizy. Kiedy cena oferty powinna wzbudzić wątpliwości? Czy zawsze trzeba wzywać do wyjaśnień sposobu kalkulacji ceny? W artykule wyjaśniamy, jak krok po kroku przebiega kalkulacja rażąco niskiej ceny i jakie obowiązki ciążą na zamawiającym. Na końcu artykułu znajdziesz gotową check listę z obowiązkami do odhaczenia przy weryfikacji oferty pod kątem zaniżenia wynagrodzenia.
Czy wykonawca musi wykazać posiadanie środków finansowych już w dniu składania ofert, czy wystarczy, że dokument potwierdzający spełnienie warunku jest aktualny na dzień jego złożenia w odpowiedzi na wezwanie zamawiającego? Przedstawiamy analizę case study i najnowsze stanowiska KIO oraz UZP w zakresie dokumentowania sytuacji finansowej wykonawcy w świetle art. 126 ustawy Pzp.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!