Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
W zamówieniach publicznych zasadą jest szerokie dopuszczenie podwykonawstwa. Zamawiający może zastrzec obowiązek osobistego wykonania części zamówienia przez wykonawcę, ale jest to wyjątek od reguły. Czy możliwe jest powierzenie wykonania całości zamówienia podwykonawcy zgodnie z prawem zamówień publicznych? Sprawdź czy jest to możliwe i jakie są stanowiska organów orzeczniczych w tym zakresie. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 13 września 2024 r. sygn. akt KIO 3171/24
Termin związania ofertą to czas, w którym wykonawca ma obowiązek zawrzeć z zamawiającym umowę na warunkach określonych w złożonej ofercie. Termin ten – zgodnie z przepisami Prawa zamówień publicznych – musi wskazać w dokumentach zamówienia sam zamawiający. Czyni to, podając konkretną datę, w której mija TZO. W artykule piszemy o tym, jakie terminy związania ofertą obowiązują w postępowaniach unijnych a jakie w krajowych oraz jakie są reguły przedłużania tego terminu. Dodatkowo przeczytasz 5 case studies, które rozwiązują problemy zamawiających i wykonawców w tym obszarze.
Ustawodawca zdecydował się na określenie w ustawie Pzp kwoty czy progu zakupu, od których trzeba stosować ustawę Pzp. Wartość ta wynosi 130.000 zł. Jest to kwota zamówienia, poniżej której zamawiający ma prawo udzielić zamówienia bezpośrednio, czyli z pominięciem przepisów ustawy Pzp. Nie oznacza to jednak, że zamawiający mogą zupełnie dowolnie wydatkować powierzone im środki – także te w ramach zamówień poniżej 130 000 zł. W artykule przeczytasz m.in. o tym: 1) jakie przepisy jesteś zobowiązany stosować do zamówień o wartości szacunkowej mniejszej niż 130.000 zł, 2) jak wygląda kwestia właściwego oszacowania niewielkich zamówień, 3) jak rozwiązać najczęściej pojawiające się problemy związane z udzielaniem zamówień podprogowych. Polecam Twojej uwadze także artykuł dotyczący tworzenia Regulaminu udzielania zamówień o wartości poniżej 130.000 zł oraz Wzór Regulaminu, który możesz dostosować do potrzeb własnej jednostki i łatwo wykorzystać w praktyce.
Wykonawcy, którzy biorą udział w przetargach, muszą od razu z ofertą złożyć wstępne oświadczenie, w którym potwierdzają, że spełniają postawione warunki udziału w postępowaniu i nie podlegają wykluczeniu z niego. W przypadku zamówień o większych wartościach tzw. unijnych oświadczenie składa się na formularzu JEDZ (Jednolity Europejski Dokument Zamówienia). Kiedy według ustawy Prawo zamówień publicznych trzeba złożyć JEDZ? Czy zawsze trzeba podpisać JEDZ kwalifikowanym podpisem elektronicznym? Jak złożą JEDZ wykonawcy, którzy biorą wspólnie udział w postępowaniu? Odpowiedzi na pytania znajdziesz w artykule. Sprawdź praktyczne aspekty dotyczące tego oświadczenia.
Zamówienie sektorowe to specyficzny rodzaj zamówienia, które jest udzielane przez zamawiającego sektorowego. Służy ono do prowadzenia działalności w jednym z rodzajów działalności sektorowej, które są wymienione enumeratywnie w ustawie Prawo zamówień publicznych. Ustawa Pzp zawiera szczegółowe przepisy dotyczące procedur udzielania zamówień publicznych oraz zasadności ich stosowania w kontekście działalności sektorowej. Procedury te mają na celu zapewnienie efektywności w sektorach, które są kluczowe dla funkcjonowania gospodarki. Między innymi o tym, kiedy zamawiający ma status sektorowego i kiedy w świetle prawa udziela zamówienia sektorowego, piszemy w poniższym artykule. Dowiesz się z niego również, jak przeprowadzić postępowanie o udzielenie zamówienia sektorowego i sprawdzisz, czym w praktyce różni się ten specyficzny rodzaj zamówienia od pozostałych zamówień ustawowych.
Co do zasady dokumentem potwierdzającym należyte wykonanie zamówienia są referencje. W pewnych sytuacjach dopuszczalne jest jednak złożenie przez wykonawcę oświadczenia własnego. Sprawdź, w jakich okolicznościach jest to możliwe, co winno znaleźć się w treści oświadczenia i kiedy takie działanie wykonawcy może zostać uznane za prawidłowe.
Co w praktyce oznacza pełna elektronizacja zamówień publicznych? Przede wszystkim oferty i wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu a także tzw. wstępne oświadczenia wykonawcy muszą składać w formie elektronicznej z odpowiednim podpisem elektronicznym. Ponad to cała komunikacja między zamawiającym a wykonawcami odbywa się za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Kiedy weszła w życie pełna cyfryzacja przetargów publicznych? Jak obsługiwać platformę e-Zamówienia w zakresie przygotowania oferty? Między innymi o tym przeczytasz w naszym opracowaniu.
Wadium chroni zamawiającego przed bezpodstawną odmową podpisania umowy w sprawie zamówienia publicznego na warunkach określonych w ofercie wykonawcy. Jeżeli wykonawca wnosi wadium w formie gwarancji lub poręczenia, przekazuje zamawiającemu oryginał dokumentu w postaci elektronicznej. Czy jednak zamawiający może żądać, aby wadium było opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, jeśli oryginał nie był w ten sposób sporządzony? W artykule przeczytasz także o tym, jak i kiedy zamawiający zwróci wykonawcy wadium w przetargu. Dowiesz się ponad to, na co uważać, wnioskując o oddanie wadium przed ostatecznym wyborem oferty.
Przetarg nieograniczony znajduje zastosowanie jedynie do udzielania zamówień o wartościach tzw. unijnych. Jego odpowiednikiem w procedurze krajowej jest tryb podstawowy w wersji bez negocjacji. W pierwszej części materiału pisaliśmy o tym, jak krok po kroku przejść przez przetarg nieograniczony aż do etapu składania ofert (LINK). W poniższym artykule znajdziesz wskazówki związane z wymogami dotyczącymi otwarcia ofert i ich oceny oraz dokumentami, jakie wykonawcy składają z ofertą. Na końcu publikujemy tabelę z różnicami między procedurą przetargu nieograniczonego a analogicznym otwartym trybem podstawowym bez negocjacji właściwym dla zamówień krajowych.
Wszystkie procedury zakupowe, realizowane w celu udzielenia zamówienia publicznego o wartości co najmniej 130.000 zł netto, muszą być prowadzone zgodnie z wytycznymi zawartymi w ustawie z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: ustawa Pzp). Trybem udzielania zamówień, dotychczas najczęściej wybieranym przez zamawiających w procedurach unijnych, jest przetarg nieograniczony, zaś w krajowych – tryb podstawowy bez negocjacji. Dzieje się tak, m.in. z uwagi na brak obowiązku wykazania jakiejkolwiek przesłanki warunkującej możliwość zastosowania tych właśnie procedur. W artykule omawiamy szczegóły dotyczące trybu przetargu nieograniczonego. Z pierwszej części materiału dowiesz się, jak krok po kroku przejść procedurę do etapu składania ofert. W kolejnej części przeczytasz m.in. o terminach składania ofert w przetargu nieograniczonym, wymogach dotyczących otwarcia ofert i ich oceny oraz o dokumentach, jakie wykonawcy składają z ofertą (LINK).
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!