Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Jedną z przesłanek unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest brak środków w budżecie instytucji zamawiającej, które nie pokrywają ceny najkorzystniejszej oferty. Zamawiający może dołożyć brakującą kwotę, ale czy jest do tego zobowiązany? Czy znaczenie ma wysokość niezbędnych do wyboru oferty środków? Jaka jest rola orientacyjnej wartości zamówienia podawanej w planie postępowań i czy wykonawca może skutecznie wykorzystać tę informację przeciwko zamawiającemu? Sprawdź, jakie stanowiska w tym zakresie prezentują składy orzekające Krajowej Izby Odwoławczej.
Zbliża się początek roku szkolnego a wraz z nim ogrom pracy dla placówek oświatowych. Warto przypomnieć, że szkoły jako jednostki budżetowe gmin mają – co do zasady – obowiązek dokonywać zakupów w procedurach Prawa zamówień publicznych. Jeśli zatem szkoła chce nabyć dostawę, usługę bądź robotę budowlaną, jest zobowiązana przestrzegać ustawowych reguł. Fakt ten wynika z art. 4 pkt 1 ustawy Pzp, który wskazuje, że cały sektor finansów publicznych podlega jej przepisom. Obowiązki w zakresie organizacji działania szkół spoczywają jednak także na gminach (np. w zakresie transportu dzieci do placówek) oraz innych jednostkach takich jak MOPS (dożywianie dzieci w szkołach). Jeśli potrzebujesz wskazówek, jak zlecać zamówienia publiczne w szkole, zachęcam do lektury opracowania. Dowiesz się z niego m.in. jakie reguły stosować przy zamówieniach wycieczek szkolnych w ciągu roku szkolnego dla różnych klas, jak wspólnie udzielać zamówień oraz w jakich procedurach należałoby dokonać zamówień na transport dzieci do placówek.
Prowadzisz przetarg na dostawę materiałów eksploatacyjnych do urządzeń drukujących? A może jesteś dostawcą takich towarów? Z pewnością zatem zdajesz sobie sprawę z trudności, jakie pojawiają się przy tego typu zamówieniach publicznych, jeśli chodzi o potrzebę zapewnienia jakości kupowanych dostaw. Specjaliści z branży twierdzą jednogłośnie, że najistotniejszym wymogiem SWZ, który zagwarantuje zamawiającemu zakup wydajnego i wysokiej jakości produktu, to żądanie odpowiednich certyfikatów dla materiałów eksploatacyjnych oraz sprawozdań z badań przeprowadzonych przez akredytowane jednostki. W artykule piszemy o tym, jakich konkretnie dokumentów wymagać i jak sformułować odpowiednie wymagania, aby zapewnić sobie dostawę produktów spełniających Twoje wymagania.
Osoby, które wykonują czynności związane z przygotowaniem i prowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego muszą być bezstronne. Wykonawcy powinni mieć pewność, że żaden z nich nie jest faworyzowany z uwagi na jakiekolwiek powiązania z zamawiającym – czy to służbowe czy prywatne. Dlatego też osoby, które prowadzą postępowanie i które mają konflikt interesów z wykonawcą, będą musiały wyłączyć się od dokonywania czynności w procedurze. Sprawdź, jak złożyć i odebrać oświadczenie o braku konfliktu interesów oraz niekaralności od osób wykonujących czynności w postępowaniu.
Prawo zamówień publicznych wymaga, aby treść zobowiązania wykonawcy w pełni odpowiadała wymaganiom zamawiającego określonym w dokumentach zamówienia. Czy kosztorys ofertowy stanowi treść oferty i czy jego brak lub opracowanie niezgodnie z żądaniami skutkować będzie odrzuceniem oferty. Czy taki dokument może zostać uzupełniony zgodnie z przepisami ustawy Pzp. Sprawdź jakie wnioski płyną z orzecznictwa Krajowej Izby Odwoławczej.
Wykonawcy ubiegający się o zamówienie publiczne składają na ofercie różnego rodzaju podpisy elektroniczne. Wybór odpowiedniego podpisu zależy od wartości zamówienia. Otóż w przetargach o wartości mniejszej niż progi unijne, według wyboru wykonawcy, dopuszczalny jest kwalifikowany podpis elektroniczny, podpis zaufany lub podpis osobisty. Natomiast jeżeli wartość zamówienia jest równa progom unijnym lub od nich wyższa, ofertę i oświadczenia z art. 125 ust. 1 ustawy Pzp można podpisać jedynie kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Przyjrzyjmy się zatem bliżej poszczególnym rodzajom podpisów. W poniższym artykule omawiamy kwalifikowany podpis elektroniczny w zamówieniach publicznych. W drugiej części szczegółowo wyjaśniamy reguły związane z podpisem osobistym i zaufanym – LINK.
Zamawiający dokonuje wyboru oferty spośród tych niepodlegających odrzuceniu. Tylko takie oferty zostaną dopuszczone do etapu oceny ofert, co oznacza, że cena i dodatkowe parametry jakościowe zaoferowanego świadczenia będą miały znaczenie wyłącznie wówczas, gdy oferta zostanie pozytywnie zweryfikowana podczas badania ofert. Etap ten następuje niezwłocznie po upływie terminu składania ofert. Polega on na zestawieniu treści oferty oraz załączonych do niej dokumentów, a także okoliczności złożenia oferty z 18 przesłankami odrzucenia, enumeratywnie wymienionymi w art. 226 ust. 1 ustawy Pzp. Wydaje się, że świadomość w zakresie okoliczności dyskwalifikujących złożoną ofertę jest szczególnie istotna dla wykonawcy. Z tego powodu w artykule przedstawiamy najistotniejsze kwestie mające wpływ na dokonaną przez zamawiającego weryfikację.
Określając warunki udziału w postępowaniu zamawiający powinien kierować się zasadą proporcjonalności do przedmiotu zamówienia oraz minimalnymi poziomami zdolności wykonawców, jakie są niezbędne do wykonania danego zamówienia. Czym się kierować, oceniając proporcjonalność warunków? Jak rozumieć pojęcie „minimalne poziomy zdolności”? O tym przeczytasz w poniższym opracowaniu.
Odrzucenie oferty Wykonawcy odbywa się w uzasadnionych okolicznościach. Przesłanki stanowią katalog zamknięty. Wykonawca musi mieć pełną wiedzę o tym dlaczego jego oferta podlega odrzuceniu. Wynika to z zasady przejrzystości. W przeciwnym wypadku pozbawiony jest prawa do korzystania ze środków ochrony prawnej.
W razie stwierdzenia, że zaoferowane wynagrodzenie jest zbyt niskie, zamawiający musi zażądać od wykonawcy odpowiednich wyjaśnień dotyczących wyliczenia ceny lub kosztu zamówienia. Przeprowadzenie procedury wyjaśniania rażąco niskiej ceny jest trudne zarówno dla organizatora przetargu, jak i wykonawcy. Zamawiający musi ustalić, które elementy związane z wyceną oferty chce wyjaśnić a następnie precyzyjnie sformułować pytania skierowane do wykonawcy. Po otrzymaniu pisma ocenia je, zwracając uwagę przede wszystkim na obiektywne kwestie poparte dowodami. Wykonawca udzielając wyjaśnień w zakresie ceny powinien z kolei mieć świadomość, że nie jest to tylko formalność, którą należy „załatwić” przed wyborem najkorzystniejszej oferty. Im bardziej szczegółowe i konkretne będą tłumaczenia, tym większa szansa, że przekonają one zamawiającego o realności oferty. Ważne jest również, aby tam, gdzie jest to możliwe, przedstawić dowody potwierdzające rynkowy charakter wynagrodzenia. W artykule – bazując głównie na wyrokach KIO − omawiamy najważniejsze zagadnienia dotyczące ceny z punktu widzenia wykonawcy.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!