zastrzeżenia do siwz

Na jakiej podstawie prawnej odrzucić ofertę, w której niezgodnie z siwz obliczono cenę za zamówienie?

Pytanie:

Zamówienie jest współfinansowane ze środków UE. Postępowanie prowadzimy w formule zaprojektuj i wybuduj. W siwz w dziale „Opis sposobu obliczenia ceny” wskazaliśmy:

  1. Wykonawca określa łączną cenę ryczałtową brutto oferty w załączniku nr 1 do siwz w formularzu ofertowym w punkcie 1. W celu wyliczenia łącznej ceny ryczałtowej wykonawca wypełnia tabelę w załączniku nr 1 do siwz w formularzu ofertowym w punkcie 1. Łączną cenę ryczałtową należy wyliczyć zgodnie z wzorami podanymi w tabeli, a następnie przenieść wyliczoną łączną cenę ryczałtową brutto do punktu 1 formularza ofertowego, uzupełniając ją o podanie kwoty „słownie”.
  2. Cena ryczałtowa brutto za wykonanie dokumentacji projektowej nie może przekroczyć 3,5% łącznej ceny ryczałtowej brutto za wykonanie przedmiotu zamówienia.

Wykonawca za dokumentację projektową zaoferował cenę na poziomie 10,53% łącznej ceny ryczałtowej oferty. Na jakiej podstawie powinnam odrzucić ofertę?

Oferta, o której mowa, zawiera także rażąco niska ceną, ponieważ zaoferowane wynagrodzenie jest niższe o ponad 30% od wartości szacowanej i średniej arytmetycznej złożonych ofert. Czy w sytuacji, gdy i tak odrzucam ofertę na podstawie innej przesłanki, powinnam wezwać wykonawcę do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny?

Utajnienie informacji w siwz przez zamawiającego – praktyczne wskazówki

Pytanie:

Proszę o szczegółową interpretację art. 8 ust. 2 i ust. 2a dotychczasowej ustawy Pzp w odniesieniu do działania zamawiającego przed otwarciem ofert i związanymi z nim danymi, które należy umieścić w Ogłoszeniu o zamówieniu IV.6) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE IV.6.1) Sposób udostępniania informacji o charakterze poufnym (jeżeli dotyczy): Środki służące ochronie informacji o charakterze poufnym.

Czy treść ust. 2 mówi o przypadkach określonych tylko w ustawie Pzp czy również o przypadkach określonych w jakiejkolwiek ustawie np. o ochronie osób i mienia? Zamawiający prowadzi postępowanie na dostawę kontroli dostępu i nie chce ujawniać na stronie internetowej części projektu przedstawiającej rozmieszczenie w budynku urządzeń systemu kontroli dostępu, traktując je jako informacje poufne. Czy robiąc takie zastrzeżenie, trzeba podać, na podstawie jakiej ustawy zamawiający uznaje takie informacje za poufne i ogranicza do nich dostęp? Czy wystarczający był zapis w siwz: „Rozmieszczenie urządzeń systemu kontroli dostępu określa projekt budowlano-wykonawczy. Ze względu na dane wrażliwe zawarte w powyższym projekcie, dotyczące systemów bezpieczeństwa, Zamawiający informuje, iż stanowią one informacje poufne. W związku powyższym Zamawiający, działając na podstawie art. 8 ust. 2 i 2a ustawy Pzp, udostępni te dane jedynie do wglądu w budynku, po uprzednim ustaleniu terminu z Panią /Panem…... Zamawiający zapewni dostęp do ww. projektu umocowanemu przedstawicielowi wykonawcy na jego pisemny wniosek, zawierający oświadczenie o treści wskazanej w Załączniku nr….. Czy jednak należy w powyższej treści wskazać podstawę prawną uznania informacji za poufne?”.

Konsekwencje braku terminowej publikacji siwz na stronie WWW zamawiającego

Pytanie:

Zamawiający prowadzi przetarg nieograniczony powyżej progów unijnych, w związku z czym opublikował ogłoszenie w TED. Jednak na stronie zamawiającego nadal, tj. po 8 dniach od ogłoszenia oraz po 10 dniach od wysłania ogłoszenia nie została upubliczniona dokumentacja przetargowa, m.in. siwz. Tymczasem zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy Pzp „Specyfikację istotnych warunków zamówienia udostępnia się na stronie internetowej od dnia zamieszczenia ogłoszenia o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych albo publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej do upływu terminu składania ofert”. W związku z tym że taka sytuacja jest niekorzystna dla wykonawcy, czy zamawiający w tym przypadku nie powinien przesunąć terminu składania ofert? Czy przedstawione okoliczności wpływają na termin zadawania pytań? Czy powinien on zostać przedłużony?

Zamieszczenie siwz na stronie internetowej w terminie późniejszym niż określony w art. 42 ust. 1 ustawy Pzp stanowi naruszenie przepisów tejże ustawy. Zważywszy na fakt, że wystąpienie takiego naruszenia w skrajnych sytuacjach może spowodować konieczność  unieważnienia postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp, zamawiający powinien dołożyć starań, by zaistniałe uchybienie pozostawało bez wpływu na wynik przetargu. Racjonalne wydaje się w tej sytuacji stosowne wydłużenie terminu składania ofert oraz uregulowanie dłuższego niż ustawowy, terminu na zadawanie pytań do siwz. Jeżeli zamawiający nie będzie skłonny odpowiednio uregulować tych kwestii samodzielnie, wykonawcy przysługuje prawo do kwestionowania jego czynności w drodze środków ochrony prawnej. Należy jednak pamiętać, że skuteczność wniesienia odwołania zależy w takiej sytuacji m.in. od tego, czy wykonawca wykaże, że poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy Pzp.

Zamawiający może wymagać, aby zapytania do siwz były przesyłane tylko przez platformę do komunikacji

Pytanie:

Czy zamawiający w przypadku prowadzenia postępowania w trybie elektronicznym, za pośrednictwem platformy zakupowej może wymagać od wykonawców przesyłania korespondencji (zapytań) wyłącznie za pośrednictwem portalu zakupowego pod rygorem nierozpatrzenia zapytania? W przypadku dużego szpitala bywa to kłopotliwe, jeżeli zapytań jest około 200 i wpływają one zarówno na konta poczty elektronicznej jak i na platformę. Istnieje wówczas konieczność sprawdzania, czy pytania z platformy od tego samego wykonawcy są jednakowe z tymi z poczty elektronicznej (tym bardziej, że kont poczty elektronicznej mamy kilka). Jeżeli nie ma takiej możliwości, to czy ewentualnie można sformułować jakieś zalecenie w siwz, aby uniknąć tego typu trudności w kompletowaniu zapytań?

Ustawodawca przyznał zamawiającemu wyłączne prawo do ustalania sposobu komunikowania się z wykonawcami. Może on zatem określić wymagany sposób przesyłania wniosków o wyjaśnienie treści siwz, który będzie wiążący w danym postępowaniu, nie dopuszczając jednocześnie innej metody (np. za pośrednictwem poczty e-mail).

Zgodnie z art. 36 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp siwz zawiera co najmniej informacje o sposobie porozumiewania się zamawiającego z wykonawcami oraz przekazywania oświadczeń lub dokumentów, jeżeli zamawiający, w sytuacjach określonych w art. 10c–10e ustawy Pzp, przewiduje inny sposób porozumiewania się niż przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, a także wskazanie osób uprawnionych do porozumiewania się z wykonawcami.

Poznaj kolejność publikacji informacji o zmianach treści siwz w różnych miejscach

Pytanie:

Moje pytanie dotyczy terminu zamieszczenia zmiany treści siwz w przetargu nieograniczonym w procedurze unijnej. Zgodnie z aktualnie obowiązującą ustawą Pzp wyraźnie określony jest termin zamieszczenia na stronie WWW zamawiającego ogłoszenia o zmianie ogłoszenia, natomiast brak wskazówek, kiedy należy opublikować zmianę treści siwz. Zamawiający interpretują dziś obowiązujące przepisy ustawy Pzp w takiej kolejności, że w chwili zmiany treści siwz zamieszczają tę zmianę na stronie w tym samym dniu co dokonana zmiana treści siwz, a ogłoszenie o zmianie ogłoszenia – w dniu publikacji w Dz.Urz. UE ogłoszenia o zmianie.

W nowej ustawie Pzp, która zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2021 r., doprecyzowano czas i kolejność zamieszczenia wskazanych dokumentów. Z art. 137 ust. 5 nowej ustawy Pzp wynika m.in., że udostępnienie zmiany treści SWZ na stronie internetowej nie może nastąpić przed publikacją ogłoszenia, o którym mowa w art. 90 ust. 1 ustawy Pzp. Wyjątkiem będzie przypadek, w którym zamawiający nie został powiadomiony o publikacji w terminie 48 godzin od potwierdzenia przez Urząd Publikacji Unii Europejskiej otrzymania tego ogłoszenia.

Jak zatem należy postępować w przypadku zmian treści siwz i ogłoszenia w procedurze unijnej (z dofinansowaniem unijnym) w świetle obowiązującej ustawy Pzp i dyrektywy unijnej?

Zamawiający publikuje na stronie internetowej informacje o zmianie siwz od razu po przekazaniu ogłoszenia o zmianie ogłoszenia do publikacji Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej, nie czekając na jego publikację. Samo ogłoszenie o zmianie ogłoszenia będzie natomiast zamieszczone, zgodnie z art. 11c ustawy Pzp na stronie WWW zamawiającego po jego publikacji.