wykonawca dzieła

Warunki skorzystania z możliwości zlecenia podobnych zamówień dotychczasowemu wykonawcy

Pytanie:

W grudniu 2019 roku zamawiający przeprowadził krajowy przetarg nieograniczony na usługi ochroniarskie i portierskie na terenie 2 swoich obiektów. W wyniku postępowania zawarto umowę na okres od 3 stycznia 2020 r. do 4 stycznia 2021 r. Ogłaszając powyższe postępowanie, zamawiający przewidział możliwość udzielenia zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp, dotychczasowemu wykonawcy usług, wprowadzając poniższe zapisy do siwz i ogłoszenia o udzielenie zamówienia:

„1. Zamawiający przewiduje na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp, udzielenie, w okresie 3 lat od dnia udzielenia zamówienia podstawowego, dotychczasowemu Wykonawcy usług, zamówienia polegającego na powtórzeniu podobnych usług, zgodnych z przedmiotem zamówienia podstawowego.

2. Zamówienie, o którym mowa powyżej może dotyczyć całego zakresu zamówienia podstawowego szczegółowo określonego w »Zakresie czynności i odpowiedzialności w ramach usług ochroniarskich i portierskich« zawartym w Załączniku nr 7a i nr 7b do SIWZ i będzie udzielone na zasadach określonych w umowie podstawowej na terenie obiektu przy ul. XXXXXXXX oraz obiektu przy ul. XXXXXXXXX, funkcjonujących w strukturze Zamawiającego. Zamówienie będzie udzielone na zasadach określonych w umowie podstawowej, po przeprowadzeniu negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki z zastrzeżeniem, że wartość usług zostanie ustalona na podstawie przyjętych w umowie podstawowej składników cenotwórczych. Dopuszcza się jedynie zmianę stawki roboczogodziny po upływie 12 miesięcy od dnia udzielenia zamówienia podstawowego o maksymalnie 5%, a po upływie 24 miesięcy o maksymalnie 10%, pozostałe składniki cenotwórcze nie ulegną zmianie”.

Jednocześnie zamawiający, szacując wartość zamówienia podstawowego, przewidział wartość zamówienia polegającego na powtórzeniu podobnych usług, ale w okresie od 1 września 2020 r. do 4 stycznia 2021 r. Obecnie zamawiający w z związku z koniecznością zapewnienia usług ochroniarskich i portierskich dla dwóch innych swoich obiektów na okres od 30 czerwca 2020 r. do 4 stycznia 2021 r. oszacował wartość kolejnego zamówienia na podstawie obowiązującej minimalnej stawki 1 roboczogodziny (wraz z kosztami pracodawcy) według najniższej stawki krajowej oraz stawki roboczogodziny z wcześniejszej umowy dla zamówienia podstawowego. Wartość zamówienia nie przekracza nadal kwoty postępowania dla trybu krajowego. Czy zamawiający może z wolnej ręki udzielić zamówienia wykonawcy pełniącemu usługi na podstawie obowiązującej zawartej umowy w związku z art. 67 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp dla dwóch innych swoich obiektów? Czy zmiana wartości zamówienia (2 miesiące dłużej) pozwala na zawarcie umowy z dotychczasowym wykonawcą zamówienia podstawowego, mimo że zamawiający oszacował mniejszy (krótszy) zakres usług? Czy powyżej wskazane zapisy w postępowaniu podstawowym, przewidziane zarówno w siwz jak i w ogłoszeniu o udzielenie zamówienia, są wystarczające, aby udzielić zamówienia polegającego na powtórzeniu podobnych usług, zgodnych z przedmiotem zamówienia podstawowego obecnemu wykonawcy usługi zgodnie z zawartą umową czyli na tych samych warunkach dla dwóch swoich pozostałych obiektów?

W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę, że pojęcie zamówienia uzupełniającego zostało wyeliminowane po nowelizacji ustawy Pzp  z 2016 roku. W wyniku wprowadzonych wówczas zmian obowiązuje art. 67 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp, z którego wynika możliwość „powtórzenia” podobnych do zamówienia podstawowego usług oraz robót budowlanych. Co do zasady „powtórzenie” już z samej definicji oznacza co innego niż „uzupełnienie”. W tym przypadku mamy do czynienia z ponownym zamówieniem podobnego przedmiotu.

Czy wymagane od wykonawców testy wydajności mogą być uzupełnione w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp?

Pytanie:

Pytanie dotyczy zamówienia na dostawę komputerów stacjonarnych. W siwz znajdował się zapis „Oferta musi być sporządzona według wzoru formularza oferty stanowiącego załącznik do niniejszej siwz i powinna zawierać wypełniony i podpisany formularz oferty – załącznik nr 1 do siwz oraz plik FDR (BAPCo Full Disclosure Report) wygenerowany przez program SYSmark® 2014 dla testu przeprowadzonego na komputerze o konfiguracji identycznej jak oferowana”. Złożono 10 ofert, z których większość nie zawierała testów wydajności. Czy zamawiający jest zobowiązany odrzucić te oferty, czy powinien wezwać wykonawców do uzupełnienia dokumentu? Test wydajności miał potwierdzać wynik wskazany przez wykonawcę na formularzu oferty.

Zgodnie z art. 26 ust. 3 ustawy Pzp uzupełnieniu podlegają oświadczenia, o których mowa w art. 25a ust. 1 ustawy Pzp, oświadczenia lub dokumenty wymagane na podstawie art. 25 ust. 1 ustawy Pzp lub inne dokumenty niezbędne do przeprowadzenia postępowania.

Plik FDR wymagany był przez zamawiającego jako dokument potwierdzający wynik, który
wykonawca miał podać w formularzu ofertowym.

W mojej ocenie dokument ten spełnia kryteria „innego dokumentu niezbędnego do
przeprowadzenia postępowania”. Obowiązkiem wykonawcy było podanie konkretnego
parametru potwierdzającego spełnienie przez oferowany przedmiot zamówienia warunków
określonych w siwz, na potwierdzenie czego wymagany był plik FDR.


Dlatego też uważam, że wykonawcy, którzy nie złożyli wymaganego w siwz dokumentu w
postaci pliku FDR powinni być wezwani do jego uzupełnienia zgodnie z art. 26 ust. 3 ustawy Pzp.

Informacja o powstania obowiązku podatkowego u wykonawcy – czy można ją wyjaśnić z wykonawcą?

Pytanie:

W siwz znajduje się zapis: „Jeżeli w postępowaniu będzie złożona oferta, której wybór prowadziłby do powstania u zamawiającego obowiązku podatkowego zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług, zamawiający w celu oceny takiej oferty doliczy do przedstawionej w niej ceny podatek od towarów i usług, który miałby obowiązek rozliczyć zgodnie z tymi przepisami.

W takim przypadku wykonawca, składając ofertę, jest zobligowany poinformować zamawiającego, że wybór jego oferty będzie prowadzić do powstania u zamawiającego obowiązku podatkowego, wskazując nazwę (rodzaj) towaru lub usługi, których dostawa lub świadczenie będzie prowadzić do jego powstania, oraz wskazując ich wartość bez kwoty podatku”.

Dwóch wykonawców w formularzach ofertowych w rubryce: „□ wybór oferty będzie prowadzić do powstania u zamawiającego obowiązku podatkowego w odniesieniu do następujących towarów/usług (w zależności od przedmiotu zamówienia):...” wpisało kwoty netto z ceny ofertowej w całości. Uważam, że źle zinterpretowali zapis i nie zrozumieli go, wpisując proponowaną cenę netto (tym bardziej, że przedmiotem zamówienia jest robota budowlana). Czy należy zapytać wykonawców o tę kwestię, wzywają ich do złożenia wyjaśnień czy może poprawić jako inną omyłkę?

W mojej ocenie, przed poprawieniem omyłki w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, warto zwrócić się do wykonawców o wyjaśnienie, czym kierowali się, zaznaczając w ofercie informację, że jej wybór będzie prowadził do powstania u zamawiającego obowiązku podatkowego. 

Na możliwość wyjaśnienia z wykonawcą przyczyn powstania omyłki wskazała KIO w wyroku z 28 maja 2019 r. (sygn. akt KIO 893/19). W jego uzasadnieniu Izba stwierdziła, że „(...)  przepis art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy – Prawo zamówień publicznych nie stanowi narzędzia do naprawiania błędnie złożonych ofert, lecz stanowi podstawę poprawy omyłek, której to poprawy może dokonać zamawiający, a znaczenie tych poprawek dla całości złożonego oświadczenia woli (oferty) przez wykonawcę w kontekście SIWZ nie będzie istotne.

Czy wykonawca może przedstawić dokument jedynie częściowo przetłumaczony i potwierdzony za zgodność z oryginałem?

Pytanie:

Postępowanie jest prowadzone przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Na potwierdzenie, że oferowane usługi spełniają wymagania z siwz, zamawiający wymagał przedłożenia specyfikacji technicznych producentów urządzeń wykorzystywanych do świadczenia usług. Gdyby specyfikacje były opracowane w obcym języku, zamawiający wymagał przedłożenia ich wraz z tłumaczeniem na język polski. Jeden z wykonawców przedłożył całościowy (50 stron) katalog produktowy producenta urządzeń, które będzie wykorzystywał do świadczenia usług. Katalog ten został złożony w języku angielskim, jako elektroniczna kopia dokumentu wraz z informacją wykonawcy, że produkty opisane na wybranych stronach (10−11, 22−25, 38−43) nie są przedmiotem oferty, przy czym wykonawca:

1)      poświadczył za zgodność z oryginałem tylko strony 1−37 (podpis znajduje się na 37 stronie katalogu),

2)      przedłożył tłumaczenie na język polski tylko wybranych stron katalogu, tj. tych, na których znajdują się charakterystyki techniczne urządzeń, które wykonawca będzie wykorzystywał przy świadczeniu usług, przy czym na innych stronach katalogu, które nie zostały wskazane przez wykonawcę jako te opisujące produkty będące przedmiotem oferty, również znajdują się wzmianki lub odniesienia m.in. do tych urządzeń.

Czy tak złożony katalog można potraktować jako wymagane ww. specyfikacje techniczne spełniające wymóg formalny (tłumaczenie, poświadczenie za zgodność z oryginałem), czy jednak, niezależnie do tego że katalog zawiera też inne informacje oraz specyfikacje (charakterystyki) techniczne innych urządzeń, powinien być w całości przetłumaczony i poświadczony za zgodność z oryginałem? Czy zamawiający powinien wezwać wykonawcę do uzupełnienia wymaganych dokumentów?