Zmiana przepisów ustawy Pzp w 2019 roku spowodowała niejasności interpretacyjne w zakresie stosowania fakultatywnych przesłanek wykluczenia z udziału w postępowaniu. Biorąc pod uwagę, że ustawodawca wyraźnie wskazał okresy wykluczenia, to w zależności od zaistniałej w stosunku do danego wykonawcy przesłanki pojawiły się problemy, czy w sytuacji gdy wykluczono wykonawcę z udziału w postępowaniu na mocy poprzedniego stanu prawnego, ma to przełożenie w obecnym stanie prawnym. W tej kwestii dochodziło do wielu sporów pomiędzy stronami postępowania o udzielenie zamówienia. Jednej z takich spraw przyjrzała się Krajowa Izba Odwoławcza. Sprawdź, jakie stanowisko wyraził skład orzekający i dowiedz się, jak postępować prawidłowo (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 29 listopada 2021 r., sygn. akt KIO 3315/21).
Oprócz badania spełniania warunków udziału w postępowaniu instytucja zamawiająca ma również obowiązek zweryfikować wykonawców pod względem wystąpienia przesłanek wykluczenia. Ustawodawca rozdzielił niniejszą problematykę na dwie części. Pierwsza z nich obejmuje okoliczności, w których zamawiający jest bezwzględnie zobligowany do wykluczenia wykonawcy, jeżeli ten spełni określone w przepisie przesłanki. Druga wskazuje na określone sytuacje i daje zamawiającemu swobodę w decyzji w ich stosowaniu. Katalog okoliczności ma charakter zamknięty, zatem wyłącznie w wypadkach opisanych w ustawie Pzp zamawiający może albo musi wykluczyć wykonawcę. Jedną z takich przesłanek jest powzięcie przez instytucję zamawiającą przeświadczenia, że wykonawca zawarł z innymi wykonawcami porozumienie mające na celu zakłócenie konkurencji. Przy wystąpieniu takich przesłanek zamawiający nie ma swobody decyzji i w każdym przypadku musi wykluczyć wykonawcę z postępowania (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 23 czerwca 2022 r., sygn. akt KIO 1457/22).