siwz

Sposób określenia formy złożenia dokumentów w siwz

Pytanie:

Czy zamawiający prawidłowo sformułował siwz: „Forma pisemna zastrzeżona jest dla złożenia oferty wraz z załącznikami oraz niezależnie od etapu postępowania, na którym wymagane jest ich złożenie, dla:

1)      oświadczeń i dokumentów składanych na żądanie zamawiającego, o którym mowa w art. 26 ust. 1 lub 2 ustawy Pzp (w zależności od zastosowanej procedury),

2)      oświadczeń o przynależności lub o braku przynależności do grupy kapitałowej,

3)      dokumentu, w szczególności zobowiązania podmiotów trzecich do oddania do dyspozycji wykonawcy niezbędnych zasobów na potrzeby realizacji zamówienia, potwierdzającego, że wykonawca, realizując zamówienie, będzie dysponował niezbędnymi zasobami tych podmiotów,

4)      pełnomocnictwa,

5)      uzupełnienia, w trybie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp.

Zamawiający dopuszcza składanie pozostałych dokumentów/oświadczeń (niewymienionych w pkt 2, w tym m.in. wyjaśnień złożonych na wezwanie zamawiającego w trybie art. 26 ust. 4, art. 87 ust. 1 oraz art. 90 ust. 1 ustawy Pzp), wniosków o wyjaśnienie treści siwz w trybie art. 38 ust. 1 ustawy Pzp itp. za pośrednictwem faksu lub przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Zamawiający zgodnie z ustawą poprawia omyłki i informuje o tym wykonawcę”.

Czy w związku z powyższym wyrażenie zgody na poprawienie omyłki może odbywać się za pomocą poczty elektronicznej? Czy zamawiający musi otrzymać zgodę na tę czynność? Czy jeżeli wykonawca nie odpowie na nasze wezwanie, będzie to oznaczać, że nie zgadza się na poprawienie omyłki?

Czy zamawiający musi żądać dokumentów od wykonawców w procedurach podprogowych, jeśli uprzedził ich o tym wcześniej w siwz?

Pytanie:

W przetargu nieograniczonym poniżej progu unijnego i z zastosowaniem procedury odwróconej zamawiający opisał warunki udziału w postępowaniu i wymienił kilka dokumentów, które wykonawca powinien złożyć w razie wezwania. Przepisy przed nowelizacją ustawy Pzp zawierały sformułowanie „może żądać dokumentów”, co powodowało jasną sytuację dla zamawiającego, że żądać dokumentów należy już w siwz i tym samym wykonawca powinien je złożyć wraz z ofertą.

Aktualnie art. 26 ustawy Pzp zawiera sformułowanie „może wezwać wykonawcę” co dla wielu ekspertów oznacza, że pomimo wymienienia w siwz ww. dokumentów, zamawiający ma uprawnienie (a nie obowiązek) żądania dokumentów. Może zatem niejako skrócić postępowanie i od razu przejść do wyboru oferty (w tej sytuacji potwierdzeniem spełniania warunków udziału i braku podstaw do wykluczenia są złożone wraz z ofertą oświadczenia wstępne wykonawcy). Powyższą interpretację zdaje się potwierdzać opinia UZP dotycząca wzywania wykonawcy do złożenia dokumentów w trybie art. 26 ust. 1 i 2 ustawy Pzp oraz opinia pn. „Czym różni się wezwanie do złożenia dokumentów w trybie art. 26 ust. 1 i ust. 2 od procedury przewidzianej w art. 26 ust. 3 i art. 26 ust. 3austawy Pzp. Skoro UZP potwierdza, że jest to uprawnienie (nie obowiązek) i że aktualizuje się dopiero po dokonaniu oceny ofert, to czy działanie zamawiającego polegające na braku wezwania wykonawcy do złożenia dokumentów potwierdzających spełnianie opisanych warunków i brak podstaw do wykluczenia wymienionych w siwz (przy czym wskazano w siwz, że są to dokumenty składane na wezwanie) jest działaniem prawidłowym?