referencje dla konsorcjum

  Pełnomocnictwo dla konsorcjum według ustawy Pzp

Pełnomocnictwo dla konsorcjum według ustawy Pzp

W tym artykule
  • Zgodnie z art. 58 ust. 2 Pzp, wykonawcy wspólnie ubiegający się o zamówienie muszą ustanowić pełnomocnika do reprezentacji w postępowaniu lub także do zawarcia umowy.
  • Pełnomocnik działa w imieniu całego konsorcjum. Pełnomocnictwo dla konsorcjum obejmuje reprezentację czynną i bierną, co oznacza, że wszelkie czynności zamawiającego skierowane do pełnomocnika wywołują skutki wobec wszystkich członków konsorcjum.
  • Możliwe jest ustanowienie więcej niż jednego pełnomocnika
    Choć przepisy nie zakazują powoływania kilku pełnomocników, może to prowadzić do niepewności co do tego, który z nich jest właściwym adresatem działań zamawiającego.
  • Brak pełnomocnictwa dla konsorcjum może skutkować odrzuceniem oferty.
    W przypadku niezłożenia pełnomocnictwa lub jego nieuzupełnienia w terminie, zamawiający może odrzucić ofertę na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy Pzp.
  • W wyjątkowych sytuacjach możliwe jest wspólne działanie konsorcjantów.
    Jeśli członkowie konsorcjum podpiszą ofertę wspólnie i wskażą osobę do komunikacji, może to zostać uznane za skuteczne działanie, choć formalnie nie zastępuje pełnomocnictwa.
  • Pełnomocnictwo dla konsorcjum może być udzielone także podmiotowi trzeciemu. Nie ma przeszkód, aby pełnomocnikiem był podmiot spoza konsorcjum – kluczowe jest jasne określenie jego umocowania.
  • W przypadku spółki cywilnej dokumentem zastępującym pełnomocnictwo może być umowa spółki. Alternatywnie, wystarczająca może być uchwała wspólników wyznaczająca jednego z nich do reprezentacji całej spółki.

Ruszyły zapisy na III Ogólnopolską Konferencję Zamówień Publicznych Portalu ZP. To wydarzenie, które nie tylko odpowiada na realne wyzwania branży, ale również przygotowuje Cię na rewolucyjne zmiany w przepisach Pzp, które wejdą w życie w 2026 roku. Eksperci, praktyczne case’y, aktualne interpretacje – wszystko w jednym miejscu! ZAREJESTRUJ SWOJE UCZESTNICTWO. 

Jak oceniać ofertę konsorcjum i z powołaniem się na zasoby podmiotów trzecich w przypadku zamówień zastrzeżonych?

Pytanie:

Proszę o udzielenie kompleksowej opinii w zakresie sposobu procedowania z wykonawcami wspólnie ubiegającymi się o udzielenie zamówienia (konsorcjum firm) oraz podmiotami udostępniającymi zasoby, w sytuacji gdy zamawiający zastrzegł, że o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wyłącznie wykonawcy mający status zakładu pracy chronionej, spółdzielnie socjalne oraz inni wykonawcy, których głównym celem lub głównym celem działalności ich wyodrębnionych organizacyjnie jednostek, które będą realizowały zamówienie, jest społeczna i zawodowa integracja osób społecznie marginalizowanych. Uwzględniamy przy tym warunek, że minimalny procentowy wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych powinien być nie mniejszy niż 30% osób zatrudnionych u wykonawcy albo w jego jednostce, która będzie realizowała zamówienie. Czy w obliczu powyższego stanu faktycznego, każdy z członków konsorcjum musi być wykonawcą, o którym mowa w art. 94 ust. 1 ustawy Pzp?

Co w przypadku polegania przez wykonawcę na zasobach podmiotu udostępniającego w celu potwierdzenia spełnienia warunków dotyczących zdolności technicznych i zawodowych (wymagane 2 usługi)?

Czy mając na uwadze fakt, że wykonawcy mogą polegać na zdolnościach podmiotów udostępniających zasoby, jeśli podmioty te wykonają usługi, do realizacji których te zdolności są wymagane (zgodnie z art. 118 ust. 2 ustawy Pzp), nie wymusza to spełnienia wymogu, o którym mowa w art. 94 ust. 1 ustawy Pzp także przez podmiot udostępniający zasoby, mimo literalnego brzmienia artykułu, tj. wyłącznie w odniesieniu do wykonawców? Wobec powyższego, czy zamawiający uprawniony jest do żądania podmiotowych środków dowodowych, o których mowa w art. 94 ust. 2 ustawy Pzp, również od podmiotów udostępniających zasoby?