przygotowanie postępowania przetargowego

Kiedy osoby przygotowujące postępowanie oraz opiniujące i zatwierdzające dokumenty postępowania złożą oświadczenia z art. 56 ustawy Pzp?

Pytanie:

Zgodnie z art. 56 ust. 4 ustawy Pzp kierownik zamawiającego, członek komisji przetargowej oraz inne osoby wykonujące czynności związane z przeprowadzeniem postępowania lub osoby mogące wpłynąć na wynik postępowania lub udzielające zamówienia są zobowiązane złożyć dwa oświadczenia dotyczące:

1)      konfliktu interesów i

2)      prawomocnego skazania za przestępstwa, których katalog wskazano w ustawie Pzp.

Nowelizacja ustawy Pzp z listopada 2020 roku zawęziła grono osób, które są zobowiązane złożyć oświadczenia dotyczące prawomocnego skazania. Nie obejmuje ono już osób, które wykonują czynności związane z przygotowaniem postępowania. Jednocześnie we wzorach protokołów postępowania (np. w trybie przetargu nieograniczonego poz. 5B) przewidziano konieczność podania osób mogących wpłynąć na wynik postępowania. Zgodnie z wytycznymi w tej pozycji należy:

  • wskazać osoby mogące wpłynąć na wynik postępowania, w tym wykonujące czynności związane z przygotowaniem postępowania i te które faktycznie wykonywały dane czynności oraz
  • podać zakres tych czynności.

Pod tym wykazem znajduje się również wzór oświadczenia: „Osoby mogące wpłynąć na wynik postępowania, w tym osoby wykonujące czynności związane z przygotowaniem postępowania, złożyły oświadczenia określone w art. 56 ust. 4 ustawy”.

Jak w kontekście art. 56 ust. 1, 3 i 4 ustawy Pzp należy rozumieć ww. wymóg? Czy oświadczenia powinna złożyć każda osoba wykonująca czynności związane z przygotowaniem postepowania, czy takie osoby w ogóle nie są zobowiązane do złożenia oświadczeń? A może są, ale tylko wtedy gdy te czynności związane z przygotowaniem postępowania mogą mieć wpływ na wynik postępowania?

Czy w sytuacji, gdy uczestnictwo w przygotowaniu postępowania takich osób ogranicza się do zaopiniowania projektowanych postanowień umowy, przygotowanych przez inne osoby? Przykładowo – inspektor ochrony danych opiniuje pod kątem zgodności i wypełnienia wymogów przepisów o ochronie danych osobowych, główny księgowy sprawdza, czy postanowienia dotyczące rozliczeń i zasad wynagradzania spełniają wymogi przepisów odrębnych i reguł rozliczeń obowiązujących u zamawiającego, radca prawny opiniuje projekt pod kątem zgodności z przepisami prawa.

Czy udział w przygotowaniu postępowania jest powodem do wykluczenia wykonawcy?

Pytanie:

W obowiązującej do 31 grudnia 2020 r. ustawie z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych obowiązywał art. 24 ust. 1 pkt 19, z którego wynikała przesłanka wykluczenia z postępowania wykonawcy, który brał udział w przygotowaniu postępowania o udzielenie zamówienia lub którego pracownik, a także osoba wykonująca pracę na podstawie umowy zlecenia, o dzieło, agencyjnej lub innej umowy o świadczenie usług brali udział w przygotowaniu takiego postępowania. Chyba że spowodowane tym zakłócenie konkurencji może być wyeliminowane w inny sposób niż przez wykluczenie wykonawcy z udziału w postępowaniu. Aktualnie obowiązująca ustawa z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych w art. 108 wskazuje na fakultatywne przesłanki wykluczenia, gdzie brak jest przesłanki wykluczenia wykonawcy na podstawie wystąpienia podobnych okoliczności. W związku z powyższym: czy wykonawca, który bierze udział w przygotowaniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (np. udział tego wykonawcy w przygotowaniu postępowania jako autora dokumentacji projektowej na wykonanie określonych robót budowlanych i później wystąpieniu w postępowaniu na wykonanie tych robót), nie stanowi już o „możliwym” zakłóceniu konkurencji i ewentualnym badaniu złożonych wyjaśnień/dowodów pod kątem wykluczenia wykonawcy?

Przygotowanie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego zgodnie z nowym Pzp

Przygotowanie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego zgodnie z nowym Pzp

Za przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o zamówienie publiczne odpowiada kierownik zamawiającego

Pytanie:

Naszą jednostkę Ośrodek Pomocy Społecznej reprezentuje zgodnie ze statutem jednoosobowo Dyrektor. Jest także jego zastępca, który podczas nieobecności wykonuje obowiązki dyrektora na zasadzie stałego upoważnienia (nie ma konkretnego wskazania, że pełni obowiązki dyrektora jako kierownika zamawiającego, upoważnienie to jest ogólne). Zgodnie z ustawą Pzp dyrektor ośrodka jest kierownikiem zamawiającego i nasz dyrektor na podstawie art. 18 ustawy Pzp nadał dodatkowe (oprócz w/w) stałe pisemne upoważnienie do wykonywania czynności w imieniu kierownika zamawiającego dla zastępcy dyrektora podczas jego nieobecności – w upoważnieniu wyszczególnione są wszystkie czynności kierownika zamawiającego jakie scedowuje zgodnie z zapisami ustawy Pzp tj. zapis, że „Zastępca Dyrektora MOPS Pani ... zgodnie z zapisem art. 18 nabywa prawa i odpowiedzialność jakie posiada kierownik zamawiającego w zakresie przewidzianym ustawą Pzp” m.in. w zakresie: powoływania Komisji przetargowej, wyboru najkorzystniejszej oferty, unieważnienia postępowania, zawarcia stosownej umowy w wyniku przeprowadzonego postępowania, zatwierdzenie czynności komisji w toku postępowania. Czy takie upoważnienie w w/w zapisie może być stałe do wszystkich postępowań czy jednak musi być indywidualne do każdego postępowania osobne? Czy na podstawie w/w upoważnienia z-ca dyrektora staje się w postępowaniach kierownikiem zamawiającego? Ponadto mam jeszcze pytanie dotyczące kwestii pracownika, który wykonuje stale czynności przeprowadzania zamówień publicznych w naszej jednostce. Jest to tylko jedna osoba, która na podstawie umowy o pracę ma w zakresie obowiązków przeprowadzanie czynności w zakresie zamówień publicznych. Osoba ta w strukturze organizacyjnej ośrodka podlega obecnie pod Głównego księgowego, który jest jej kierownikiem, ale nie zna się na procedurach zamówień publicznych i nie podejmuje żadnych decyzji w tych sprawach zamówień publicznych – każdą decyzję w sprawach zamówień zgodnie z Pzp podejmuje kierownik zamawiającego czyli dyrektor (chyba że akceptuje środki finansowe na wnioskach o zapytanie czy przetarg oraz stwierdza czy w razie potrzeby można zwiększyć środki finansowe czy nie oraz kontrasygnuje umowy i tyle). Czy należy zmienić powyższą podległość pracownika pod głównego księgowego i ustanowić takiego pracownika jako stanowisko podlegające bezpośrednio pod kierownika zamawiającego (dyrektora)?