Przetarg nieograniczony znajduje zastosowanie jedynie do udzielania zamówień o wartościach tzw. unijnych. Jego odpowiednikiem w procedurze krajowej jest tryb podstawowy w wersji bez negocjacji. W pierwszej części materiału pisaliśmy o tym, jak krok po kroku przejść przez przetarg nieograniczony aż do etapu składania ofert (LINK). W poniższym artykule znajdziesz wskazówki związane z wymogami dotyczącymi otwarcia ofert i ich oceny oraz dokumentami, jakie wykonawcy składają z ofertą. Na końcu publikujemy tabelę z różnicami między procedurą przetargu nieograniczonego a analogicznym otwartym trybem podstawowym bez negocjacji właściwym dla zamówień krajowych.
Wszystkie procedury zakupowe, realizowane w celu udzielenia zamówienia publicznego o wartości co najmniej 130.000 zł netto, muszą być prowadzone zgodnie z wytycznymi zawartymi w ustawie z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: ustawa Pzp). Trybem udzielania zamówień, dotychczas najczęściej wybieranym przez zamawiających w procedurach unijnych, jest przetarg nieograniczony, zaś w krajowych – tryb podstawowy bez negocjacji. Dzieje się tak, m.in. z uwagi na brak obowiązku wykazania jakiejkolwiek przesłanki warunkującej możliwość zastosowania tych właśnie procedur. W artykule omawiamy szczegóły dotyczące trybu przetargu nieograniczonego. Z pierwszej części materiału dowiesz się, jak krok po kroku przejść procedurę do etapu składania ofert. W kolejnej części przeczytasz m.in. o terminach składania ofert w przetargu nieograniczonym, wymogach dotyczących otwarcia ofert i ich oceny oraz o dokumentach, jakie wykonawcy składają z ofertą (LINK).
Postępowanie na dostawę karetek było prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego finansowanego ze środków budżetu państwa. Zostało unieważnione ze względu na fakt, że najniższa cena przekraczała środki, jakie zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. Czy jest możliwość wszczęcia nowego postępowania z terminem składania ofert nie krótszym niż 15 dni od dnia przekazania ogłoszenia zgodnie z art. 138 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp ze względu na fakt, że można stracić to dofinansowanie, jeśli zamawiający nie zmieści się w terminie z rozliczeniem zadania do końca roku? Czy jest możliwość zastosowania innych przesłanek, które mogłyby skrócić termin składania ofert poza art. 138 ust. 2 pkt 1 oraz 2 ustawy Pzp?
Musimy dokonać zakupu gazu z sieci gazowej i dostaw energii elektrycznej. W przypadku energii elektrycznej zorganizowaliśmy przetarg nieograniczony, w którym nie otrzymaliśmy żadnych ofert. Następnie przeprowadziliśmy postępowanie w trybie z wolnej ręki na podstawie art. 214 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp – wykonawca monopolista nie odpowiedział w ogóle na zaproszenie do negocjacji.
W odniesieniu zaś do zamówień gazu z sieci gazowej przeprocedowaliśmy 2 postępowania w trybie podstawowym, w których także nie otrzymaliśmy ofert, a następnie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 305 pkt 2 ustawy Pzp, w którym nie osiągnęliśmy kompromisu w negocjacjach, wobec czego procedurę unieważniliśmy. Wykonawca zaproponował nam ceny wyższe, niż obecnie płacimy oraz nalegał na istotną zmianę warunków wynikających z wcześniejszych postępowań.
Co w tej sytuacji ma zrobić zamawiający? Czy należy po raz kolejny rozpisać postępowania konkurencyjne i osłabić wymagania zgodnie z żądaniami wykonawcy, np. skrócić termin zapłaty, usunąć kary umowne itp., czy może zgodnie z art. 214 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy Pzp uznać, że panuje monopol i zastosować procedurę z wolnej ręki na tej podstawie prawnej? Jakich dokumentów wymagać wówczas w procedurze?
Jestem odwołującym w postępowaniu w trybie przetargu nieograniczonego. Do odwołania przystąpił po stronie zamawiającego konkurencyjny wykonawca. Przystępujący stał się zatem uczestnikiem postępowania odwoławczego. W dniu 29 listopada 2022 r. KIO poinformowała mnie (odwołującego) o terminie rozprawy, tj. 2 grudnia 2022 r. Zamawiający 29 listopada 2022 r. poinformował mnie o uwzględnieniu w całości zarzutów. Czy zamawiający informuje także przystępującego o uwzględnieniu zarzutów odwołującego? Kiedy i czy odwołujący zostaje poinformowany o wniesieniu sprzeciwu przez przystępującego? Kiedy, kogo i w jaki sposób przystępujący informuje o wniesieniu sprzeciwu? Czy w tym przypadku jako odwołujący muszę stawić się na rozprawę (najpierw posiedzenie) w siedzibie KIO, skoro zamawiający uwzględnił całość zarzutów, a ja nie otrzymałem żadnej informacji od przystępującego o braku wniesieniu sprzeciwu? Odpowiedź na powyższe pytania jest bardzo istotna, gdyż jako odwołujący nie mam wiedzy, co zrobi przystępujący, a muszę to wiedzieć, żeby móc cofnąć odwołanie, tracąc jedynie 10% wpisu. W tym celu muszę złożyć oświadczenie najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień,w którym został wyznaczony termin rozprawy (§ 9 pkt 1 ust. 3a rozporządzenia w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego). W innym przypadku będę jako odwołujący musiał liczyć się z większym kosztem. Jakie są to wówczas realnie sumy?
Zamawiający kupił w tym roku 3 samochody osobowe w trybie przetargu nieograniczonego. Kwota, która była planowana na ten rok, została już całkowicie wydatkowana, jednak zamawiający podjął decyzję, że przesunie środki z innego budżetu na zakup 4 samochodu. Kwota ta nie przekroczy 130 tys. zł netto. W jaki sposób zamawiający powinien podejść do planu zamówień? Czy w związku z tym, że nie był to zakup planowany, należy zrobić korektę do planu i wprowadzić go jako nowy wydatek, a następnie dokonać zakupu zgodnie z regulaminem wewnętrznym, ponieważ kwota szacowana nie przekroczy 130.000 zł netto? Czy dla ostrożności należy przeprowadzić postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego?
Zgodnie z art. 132 ustawy Pzp przetarg nieograniczony to tryb udzielenia zamówienia, w którym w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu oferty mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy. Jest to najpopularniejsza procedura udzielenia zamówienia, w pełni otwarta. Można ją jednak zastosować jedynie w zamówieniach unijnych, tj. o wyższych wartościach.
Przeprowadziliśmy przetarg nieograniczony na roboty budowlane i nie wpłynęła w nim żadna oferta. Czy teraz możemy w związku z tym wszcząć tryb z wolnej ręki? Czy wykonawca musi przedłożyć dokładnie te same dokumenty jak w przetargu?
Tryb przetargu nieograniczonego to najpopularniejsza procedura zlecania zamówień o większych wartościach tzw. zamówień unijnych. Do zamówień krajowych odpowiedni jest tryb podstawowy. Przetarg nieograniczony to procedura w pełni otwarta, konkurencyjna i jednoetapowa. Jeśli chcesz skorzystać z nieskomplikowanego trybu, w którym otrzymasz wiele konkurencyjnych ofert, zdecyduj się na przetarg nieograniczony. W artykule publikujemy schemat procedury krok po kroku wraz z przydatnymi linkami do wzorów dokumentów, porad ekspertów, webinariów i omówieni orzeczeń. Znajdziesz tu odpowiedzi na większość pytań dotyczących tego rodzaju procedury.
Skorzystaj ze schematu procedury w formacie pdf: Przetarg nieograniczony (plakat/schemat do wydruku PDF)