przetarg nieograniczony

Przetarg nieograniczony – od otwarcia ofert po ocenę i wybór oferty (część II)

Przetarg nieograniczony – od otwarcia ofert po ocenę i wybór oferty (część II)

Przetarg nieograniczony znajduje zastosowanie jedynie do udzielania zamówień o wartościach tzw. unijnych. Jego odpowiednikiem w procedurze krajowej jest tryb podstawowy w wersji bez negocjacji. W pierwszej części materiału pisaliśmy o tym, jak krok po kroku przejść przez przetarg nieograniczony aż do etapu składania ofert (LINK). W poniższym artykule znajdziesz wskazówki związane z wymogami dotyczącymi otwarcia ofert i ich oceny oraz dokumentami, jakie wykonawcy składają z ofertą. Na końcu publikujemy tabelę z różnicami między procedurą przetargu nieograniczonego a analogicznym otwartym trybem podstawowym bez negocjacji właściwym dla zamówień krajowych.

W tym artykule
  • Przed otwarciem złożonych ofert zamawiający musi opublikować na stronie internetowej przetargu informacje o budżecie przeznaczonym na realizację zamówienia.
  • Oferty powinny być otwarte niezwłocznie po terminie składania, jednak nie później niż dzień po upływie tego terminu. Informacje o ofertach, takie jak dane o firmach i oferowane ceny, są publikowane online.
  • Po otwarciu ofert, zamawiający analizuje złożone dokumenty pod kątem ich zgodności z wymaganiami oraz możliwych błędów, a także ocenia realność zaproponowanych cen.
  • Wykonawcy składają oświadczenia wstępne (JEDZ), które tymczasowo zastępuje inne wymagane dokumenty podmiotowe i potwierdza ich uprawnienia do uczestnictwa w przetargu.
  • Jeżeli wykonawca chce wykorzystać zasoby podmiotu trzeciego celem potwierdzenia warunków udziału w postępowaniu, musi to zgłosić w momencie składania oferty. Niedopełnienie tego obowiązku uniemożliwi mu późniejsze korzystanie z tych zasobów w przetargu.
  Przetarg nieograniczony w Prawie zamówień publicznych (część I)

Przetarg nieograniczony w Prawie zamówień publicznych (część I)

W tym artykule
  • Zgodnie z art. 132 ustawy Pzp przetarg nieograniczony to tryb udzielenia zamówienia publicznego, w którym w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu oferty mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy.
  • Wybór trybu przetargu nieograniczonego nie wymaga wykazania jakichkolwiek ustawowych przesłanek. Warto jednak już w tym miejscu zasygnalizować, że wybrana procedura powinna być każdorazowo dostosowana do konkretnego przedmiotu zamówienia.
  • Przetarg nieograniczony i tryb podstawowy bez negocjacji (dla zamówień krajowych) to procedury udzielania zamówień publicznych, w których nie trzeba spełniać żadnych dodatkowych przesłanek, aby móc z nich skorzystać.
  • Prawo zamówień publicznych nie stawia wymogu, aby zamawiający formułował w przetargu nieograniczonym warunki udziału w postępowaniu. Mimo to wskazanie informacji o warunkach jest obligatoryjną informacją SWZ.
  • Aby możliwe było uzupełnianie brakujących bądź błędnych dokumentów przedmiotowych, zamawiający musi uwzględnić taką informację w SWZ.
  • Termin zadawania pytań do SWZ liczy się od pierwotnego terminu składania ofert. Jego przedłużenie w toku postępowania nie wpływa na bieg terminu składania wniosku o wyjaśnienie treści SWZ.

Skrócenie terminu składania ofert poniżej 15 dni w przetargu nieograniczonym – tylko w nadzwyczajnych sytuacjach

Pytanie:

Postępowanie na dostawę karetek było prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego finansowanego ze środków budżetu państwa. Zostało unieważnione ze względu na fakt, że najniższa cena przekraczała środki, jakie zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. Czy jest możliwość wszczęcia nowego postępowania z terminem składania ofert nie krótszym niż 15 dni od dnia przekazania ogłoszenia zgodnie z art. 138 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp ze względu na fakt, że można stracić to dofinansowanie, jeśli zamawiający nie zmieści się w terminie z rozliczeniem zadania do końca roku? Czy jest możliwość zastosowania innych przesłanek, które mogłyby skrócić termin składania ofert poza art. 138 ust. 2 pkt 1 oraz 2 ustawy Pzp?

Jak zamówić dostawę prądu, jeśli wykonawca nie chce negocjować?

Musimy dokonać zakupu gazu z sieci gazowej i dostaw energii elektrycznej. W przypadku energii elektrycznej zorganizowaliśmy przetarg nieograniczony, w którym nie otrzymaliśmy żadnych ofert. Następnie przeprowadziliśmy postępowanie w trybie z wolnej ręki na podstawie art. 214 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp – wykonawca monopolista nie odpowiedział w ogóle na zaproszenie do negocjacji.

W odniesieniu zaś do zamówień gazu z sieci gazowej przeprocedowaliśmy 2 postępowania w trybie podstawowym, w których także nie otrzymaliśmy ofert, a następnie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 305 pkt 2 ustawy Pzp, w którym nie osiągnęliśmy kompromisu w negocjacjach, wobec czego procedurę unieważniliśmy. Wykonawca zaproponował nam ceny wyższe, niż obecnie płacimy oraz nalegał na istotną zmianę warunków wynikających z wcześniejszych postępowań.

Co w tej sytuacji ma zrobić zamawiający? Czy należy po raz kolejny rozpisać postępowania konkurencyjne i osłabić wymagania zgodnie z żądaniami wykonawcy, np. skrócić termin zapłaty, usunąć kary umowne itp., czy może zgodnie z art. 214 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy Pzp uznać, że panuje monopol i zastosować procedurę z wolnej ręki na tej podstawie prawnej? Jakich dokumentów wymagać wówczas w procedurze?

Uwzględnienie zarzutów odwołania przez zamawiającego a sprzeciw przystępującego

Pytanie:

Jestem odwołującym w postępowaniu w trybie przetargu nieograniczonego. Do odwołania przystąpił po stronie zamawiającego konkurencyjny wykonawca. Przystępujący stał się zatem uczestnikiem postępowania odwoławczego. W dniu 29 listopada 2022 r. KIO poinformowała mnie (odwołującego) o terminie rozprawy, tj. 2 grudnia 2022 r. Zamawiający 29 listopada 2022 r. poinformował mnie o uwzględnieniu w całości zarzutów. Czy zamawiający informuje także przystępującego o uwzględnieniu zarzutów odwołującego? Kiedy i czy odwołujący zostaje poinformowany o wniesieniu sprzeciwu przez przystępującego? Kiedy, kogo i w jaki sposób przystępujący informuje o wniesieniu sprzeciwu? Czy w tym przypadku jako odwołujący muszę stawić się na rozprawę (najpierw posiedzenie) w siedzibie KIO, skoro zamawiający uwzględnił całość zarzutów, a ja nie otrzymałem żadnej informacji od przystępującego o braku wniesieniu sprzeciwu? Odpowiedź na powyższe pytania jest bardzo istotna, gdyż jako odwołujący nie mam wiedzy, co zrobi przystępujący, a muszę to wiedzieć, żeby móc cofnąć odwołanie, tracąc jedynie 10% wpisu. W tym celu muszę złożyć oświadczenie najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień,w którym został wyznaczony termin rozprawy (§ 9 pkt 1 ust. 3a rozporządzenia w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego). W innym przypadku będę jako odwołujący musiał liczyć się z większym kosztem. Jakie są to wówczas realnie sumy?

Nowe nieplanowane zamówienie poniżej 130.000 zł a plan postępowań

Pytanie:

Zamawiający kupił w tym roku 3 samochody osobowe w trybie przetargu nieograniczonego. Kwota, która była planowana na ten rok, została już całkowicie wydatkowana, jednak zamawiający podjął decyzję, że przesunie środki z innego budżetu na zakup 4 samochodu. Kwota ta nie przekroczy 130 tys. zł netto. W jaki sposób zamawiający powinien podejść do planu zamówień? Czy w związku z tym, że nie był to zakup planowany, należy zrobić korektę do planu i wprowadzić go jako nowy wydatek, a następnie dokonać zakupu zgodnie z regulaminem wewnętrznym, ponieważ kwota szacowana nie przekroczy 130.000 zł netto? Czy dla ostrożności należy przeprowadzić postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego?

Przetarg nieograniczony (plakat/schemat do wydruku PDF)

Zgodnie z art. 132 ustawy Pzp przetarg nieograniczony to tryb udzielenia zamówienia, w którym w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu oferty mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy. Jest to najpopularniejsza procedura udzielenia zamówienia, w pełni otwarta. Można ją jednak zastosować jedynie w zamówieniach unijnych, tj. o wyższych wartościach.

Wolna ręka po nieudanym przetargu – wymogi dokumentacyjne

Pytanie:

Przeprowadziliśmy przetarg nieograniczony na roboty budowlane i nie wpłynęła w nim żadna oferta. Czy teraz możemy w związku z tym wszcząć tryb z wolnej ręki? Czy wykonawca musi przedłożyć dokładnie te same dokumenty jak w przetargu?  

Przetarg nieograniczony krok po kroku

Przetarg nieograniczony 2025 krok po kroku – schemat postępowania

Tryb przetargu nieograniczonego to najpopularniejsza procedura zlecania zamówień o większych wartościach tzw. zamówień unijnych. Do zamówień krajowych odpowiedni jest tryb podstawowy. Przetarg nieograniczony to procedura w pełni otwarta, konkurencyjna i jednoetapowa. Jeśli chcesz skorzystać z nieskomplikowanego trybu, w którym otrzymasz wiele konkurencyjnych ofert, zdecyduj się na przetarg nieograniczony. W artykule publikujemy schemat procedury krok po kroku wraz z przydatnymi linkami do wzorów dokumentów, porad ekspertów, webinariów i omówieni orzeczeń. Znajdziesz tu odpowiedzi na większość pytań dotyczących tego rodzaju procedury.

W tym artykule
  • Co to jest przetarg nieograniczony? Jest to procedura udzielenia zamówienia publicznego, w której zamawiający publikuje ogólnodostępne ogłoszenie o zamówieniu i w odpowiedzi na nie oferty mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy.
  • Czym różni się przetarg nieograniczony od ograniczonego? Przetarg ograniczony jest procedurą bardziej skomplikowaną i ma charakter dwuetapowy. Najpierw w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu wykonawcy składają wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Po wstępnej kwalifikacji zamawiający zaprasza wykonawców do składania ofert. W przetargu nieograniczonym ofertę może złożyć każdy wykonawca bezpośrednio w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.  
  • Od jakiej kwoty występuje przetarg nieograniczony? Od 1 stycznia 2021 r. przetarg nieograniczony może być zorganizowany od kwoty progu unijnego tj. od 23.969.275 zł dla robót budowlanych i 623.504 zł (sektor rządowy) oraz 957.524 zł (sektor samorządowy) dla dostaw lub usług.
  • Ile dni trwa przetarg nieograniczony? Podstawowy termin składania ofert w przetargu nieograniczonym wynosi 35 dni od dnia przekazania ogłoszenia do publikacji Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej. Termin ten może ulegać kilkudniowemu wydłużeniu lub skróceniu w okolicznościach opisanych w ustawie Pzp.
  • Procedurę przetargu nieograniczonego regulują przepisy art. 132–139 ustawy Pzp.

Skorzystaj ze schematu procedury w formacie pdf: Przetarg nieograniczony (plakat/schemat do wydruku PDF)

Postanowienia SWZ muszą być klarowne

Pytanie:

Zamawiający ogłosił postępowanie przetargowe w trybie przetargu nieograniczonego na zakup, dostawę i montaż sprzętu audio, z możliwością składania ofert częściowych. W załączniku nr 1a zawarto zapis, iż „W poniższej tabeli przedstawiono wykaz sprzętu oraz okablowania z podaniem wymogu dołączenia karty katalogowej oraz podział na zadania inwestycji.” Ponadto wykonawca zadał pytania: „W załączniku nr 1a do SWZ przedstawiono podział na zadania inwestycji. Jednocześnie wskazano elementy, co do których Zamawiający wymaga przedstawienia karty katalogowej. Czy wymienione w tym zestawieniu karty katalogowe powinny zostać załączone do oferty?” oraz „W SWZ Zamawiający nie wymaga załączenia do oferty listy oferowanych urządzeń. Jak zamawiający zamierza ocenić kompletność oferty danego wykonawcy bez wymogu złożenia szczegółowej listy oferowanych urządzeń? Brak tego wymogu stwarza ryzyko, że wykonawca, który nie odnalazł wszystkich elementów/urządzeń, ponieważ nie zostały precyzyjnie i jasno wskazane, nie obejmie ich w kalkulacji i na skutek tego zaoferuje niekompletny i niedoszacowany finansowo system audio-wideo. Ocena kompletności oferowanych rozwiązań dopiero na etapie odbiorów niesie bardzo duże ryzyko opóźnień w realizacji umowy lub potencjalnych sporów pomiędzy zamawiającym a wykonawcą”. Zamawiający udzielił odpowiedzi: „Zamawiający potwierdza konieczność dostarczenia kart katalogowych wymaganych załącznikiem 1a do urządzeń dostarczanych w ramach oferowanego zadania lub zadań.” oraz „Zamawiający oczekuje dostarczenia kart katalogowych kluczowych elementów systemu, zgodnie z załącznikiem 1a. Wymóg ten został zawarty w Rozdziale IV SWZ – Ofertę stanowi wypełniony druk „Formularz oferty” z wypełnionymi załącznikami (lista kontrolna) i wymaganymi dokumentami”. W Rozdziale dot. kryterium oceny ofert i ich znaczenie widnieją zapisy: Część 3, 4 i 5: „Kryterium funkcjonalność techniczna oceniana będzie na podstawie wypełnionego formularza oferty i weryfikowana na podstawie dołączonych do oferty kart katalogowych”. Czy brak kart katalogowych załączonych do oferty skutkuje jej odrzuceniem? Jaka będzie podstawa prawna odrzucenia takiej oferty?