przetarg nieograniczony

Uwzględnienie zarzutów odwołania przez zamawiającego a sprzeciw przystępującego

Pytanie:

Jestem odwołującym w postępowaniu w trybie przetargu nieograniczonego. Do odwołania przystąpił po stronie zamawiającego konkurencyjny wykonawca. Przystępujący stał się zatem uczestnikiem postępowania odwoławczego. W dniu 29 listopada 2022 r. KIO poinformowała mnie (odwołującego) o terminie rozprawy, tj. 2 grudnia 2022 r. Zamawiający 29 listopada 2022 r. poinformował mnie o uwzględnieniu w całości zarzutów. Czy zamawiający informuje także przystępującego o uwzględnieniu zarzutów odwołującego? Kiedy i czy odwołujący zostaje poinformowany o wniesieniu sprzeciwu przez przystępującego? Kiedy, kogo i w jaki sposób przystępujący informuje o wniesieniu sprzeciwu? Czy w tym przypadku jako odwołujący muszę stawić się na rozprawę (najpierw posiedzenie) w siedzibie KIO, skoro zamawiający uwzględnił całość zarzutów, a ja nie otrzymałem żadnej informacji od przystępującego o braku wniesieniu sprzeciwu? Odpowiedź na powyższe pytania jest bardzo istotna, gdyż jako odwołujący nie mam wiedzy, co zrobi przystępujący, a muszę to wiedzieć, żeby móc cofnąć odwołanie, tracąc jedynie 10% wpisu. W tym celu muszę złożyć oświadczenie najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień,w którym został wyznaczony termin rozprawy (§ 9 pkt 1 ust. 3a rozporządzenia w sprawie szczegółowych rodzajów kosztów postępowania odwoławczego). W innym przypadku będę jako odwołujący musiał liczyć się z większym kosztem. Jakie są to wówczas realnie sumy?

Przetarg nieograniczony krok po kroku

Przetarg nieograniczony 2023 krok po kroku – schemat postępowania

Tryb przetargu nieograniczonego to najpopularniejsza procedura zlecania zamówień o większych wartościach tzw. zamówień unijnych. Do zamówień krajowych odpowiedni jest tryb podstawowy. Przetarg nieograniczony to procedura w pełni otwarta, konkurencyjna i jednoetapowa. Jeśli chcesz skorzystać z nieskomplikowanego trybu, w którym otrzymasz wiele konkurencyjnych ofert, zdecyduj się na przetarg nieograniczony. W artykule publikujemy schemat procedury krok po kroku wraz z przydatnymi linkami do wzorów dokumentów, porad ekspertów, webinariów i omówieni orzeczeń. Znajdziesz tu odpowiedzi na większość pytań dotyczących tego rodzaju procedury.

W tym artykule
  • Co to jest przetarg nieograniczony? Jest to procedura udzielenia zamówienia publicznego, w której zamawiający publikuje ogólnodostępne ogłoszenie o zamówieniu i w odpowiedzi na nie oferty mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy.
  • Czym różni się przetarg nieograniczony od ograniczonego? Przetarg ograniczony jest procedurą bardziej skomplikowaną i ma charakter dwuetapowy. Najpierw w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu wykonawcy składają wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Po wstępnej kwalifikacji zamawiający zaprasza wykonawców do składania ofert. W przetargu nieograniczonym ofertę może złożyć każdy wykonawca bezpośrednio w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.  
  • Od jakiej kwoty występuje przetarg nieograniczony? Od 1 stycznia 2021 r. przetarg nieograniczony może być zorganizowany od kwoty progu unijnego tj. od 23.969.275 zł dla robót budowlanych i 623.504 zł (sektor rządowy) oraz 957.524 zł (sektor samorządowy) dla dostaw lub usług.
  • Ile dni trwa przetarg nieograniczony? Podstawowy termin składania ofert w przetargu nieograniczonym wynosi 35 dni od dnia przekazania ogłoszenia do publikacji Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej. Termin ten może ulegać kilkudniowemu wydłużeniu lub skróceniu w okolicznościach opisanych w ustawie Pzp.
  • Procedurę przetargu nieograniczonego regulują przepisy art. 132–139 ustawy Pzp.

Skorzystaj ze schematu procedury w formacie pdf: Przetarg nieograniczony (plakat/schemat do wydruku PDF)

Postanowienia SWZ muszą być klarowne

Pytanie:

Zamawiający ogłosił postępowanie przetargowe w trybie przetargu nieograniczonego na zakup, dostawę i montaż sprzętu audio, z możliwością składania ofert częściowych. W załączniku nr 1a zawarto zapis, iż „W poniższej tabeli przedstawiono wykaz sprzętu oraz okablowania z podaniem wymogu dołączenia karty katalogowej oraz podział na zadania inwestycji.” Ponadto wykonawca zadał pytania: „W załączniku nr 1a do SWZ przedstawiono podział na zadania inwestycji. Jednocześnie wskazano elementy, co do których Zamawiający wymaga przedstawienia karty katalogowej. Czy wymienione w tym zestawieniu karty katalogowe powinny zostać załączone do oferty?” oraz „W SWZ Zamawiający nie wymaga załączenia do oferty listy oferowanych urządzeń. Jak zamawiający zamierza ocenić kompletność oferty danego wykonawcy bez wymogu złożenia szczegółowej listy oferowanych urządzeń? Brak tego wymogu stwarza ryzyko, że wykonawca, który nie odnalazł wszystkich elementów/urządzeń, ponieważ nie zostały precyzyjnie i jasno wskazane, nie obejmie ich w kalkulacji i na skutek tego zaoferuje niekompletny i niedoszacowany finansowo system audio-wideo. Ocena kompletności oferowanych rozwiązań dopiero na etapie odbiorów niesie bardzo duże ryzyko opóźnień w realizacji umowy lub potencjalnych sporów pomiędzy zamawiającym a wykonawcą”. Zamawiający udzielił odpowiedzi: „Zamawiający potwierdza konieczność dostarczenia kart katalogowych wymaganych załącznikiem 1a do urządzeń dostarczanych w ramach oferowanego zadania lub zadań.” oraz „Zamawiający oczekuje dostarczenia kart katalogowych kluczowych elementów systemu, zgodnie z załącznikiem 1a. Wymóg ten został zawarty w Rozdziale IV SWZ – Ofertę stanowi wypełniony druk „Formularz oferty” z wypełnionymi załącznikami (lista kontrolna) i wymaganymi dokumentami”. W Rozdziale dot. kryterium oceny ofert i ich znaczenie widnieją zapisy: Część 3, 4 i 5: „Kryterium funkcjonalność techniczna oceniana będzie na podstawie wypełnionego formularza oferty i weryfikowana na podstawie dołączonych do oferty kart katalogowych”. Czy brak kart katalogowych załączonych do oferty skutkuje jej odrzuceniem? Jaka będzie podstawa prawna odrzucenia takiej oferty?

Przetarg nieograniczony i tryb podstawowy bez negocjacji w nowym Pzp, cz. II

Przetarg nieograniczony i tryb podstawowy bez negocjacji w nowym Pzp, cz. II

Po wejściu w życie nowej ustawy Pzp przetarg nieograniczony znajdzie zastosowanie jedynie do udzielania zamówień o wartościach tzw. unijnych. Jego odpowiednikiem w procedurze krajowej będzie tryb podstawowy w wersji bez negocjacji. Sprawdź szczegóły dotyczące tych procedur regulowane nowymi przepisami. W pierwszej części materiału pisaliśmy o tym, jak krok po kroku przejść obydwie procedury aż do etapu składania ofert. Zajrzyj do artykułu: Przetarg nieograniczony i tryb podstawowy bez negocjacji w nowym Pzp, cz. I

  1. Sposób postępowania i termin otwarcia ofert zostały uregulowane tak samo w przypadku procedury krajowej, jak i unijnej. Warto jednak po krótce zasygnalizować zmiany, które nastąpiły w tym obszarze w stosunku do stanu aktualnie obowiązującego:
  • Zanim dojdzie do otwarcia złożonych w postępowaniu ofert, ale już po upływie terminu na ich złożenie, zamawiający jest zobowiązany poinformować na stronie internetowej prowadzonego postępowania o kwocie, jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia.
  • Oferty należy otworzyć niezwłocznie po upływie terminu ich składania, ale nie później niż następnego dnia po dniu, w którym termin upłynął.
  • Bezpośrednio po otwarciu ofert zamawiający będzie udostępniał na stronie internetowej prowadzonego postępowania informacje o firmach albo imionach i nazwiskach oraz odpowiednio siedzibach w przypadku firm, miejscach prowadzenia działalności w przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą albo miejscach zamieszkania wykonawców, których oferty zostały otwarte, oraz o cenach lub kosztach zawartych w ofertach. Tym samym, w porównaniu do dotychczasowej praktyki, nie będą podlegały udostępnieniu informacje o terminie realizacji zamówienia, warunkach płatności czy okresie gwarancji.
  • Nowa ustawa Pzp wprowadza nowy obowiązek informacyjny w toku postępowania. Nie później niż w terminie 7 dni od dnia otwarcia ofert albo unieważnienia postępowania zamawiający będzie zobowiązany przekazać prezesowi UZP informację o ofertach złożonych w postępowaniu. Zakres informacji, jej wzór, sposób sporządzania oraz sposób i tryb jej przekazywania określi minister właściwy do spraw gospodarki, w drodze rozporządzenia (zobacz art. 81 nowej ustawy Pzp).

2. Etap badania i oceny ofert przebiega na podobnych zasadach w procedurze krajowej i unijnej. Drobne różnice dotyczą:

  • formy złożenia wstępnego oświadczenia,
  • terminu złożenia podmiotowych środków dowodowych oraz
  • wyboru oferty przy zastosowaniu odwróconego modelu badania i oceny ofert.

3. W pierwszej kolejności zamawiający bada złożone oferty.Podobnie jak dotychczas, badanie to będzie obejmowało wyjaśnianie treści oferty, w tym przedmiotowych środków dowodowych, poprawienie omyłek, wyjaśnienia w zakresie rażąco niskiej ceny oraz weryfikację, czy zachodzą przesłanki odrzucenia oferty (zobacz szczegółowo art. 223–226 nowej ustawy Pzp).