protokół postępowania

Protokół postępowania o udzielenie zamówienia publicznego 2025

Protokół postępowania o udzielenie zamówienia Pzp 2025 – co musi zawierać, jak go sporządzić i udostępnić?

Zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych, zamawiający ma obowiązek na bieżąco sporządzać protokół postępowania o udzielenie zamówienia Pzp. Dokument ten odzwierciedla przebieg całej procedury i stanowi jeden z podstawowych elementów dokumentacji zamówienia publicznego. W artykule przedstawiamy, jakie informacje obligatoryjnie powinny znaleźć się w protokole, w jakiej formie może być on prowadzony oraz w jaki sposób należy go udostępniać – również z uwzględnieniem ochrony danych osobowych. Wyjaśniamy także, które dokumenty stanowią jego załączniki oraz jak wygląda procedura zwrotu planów, projektów i modeli złożonych wraz z ofertą. Na końcu znajdziesz odnośniki do wzorów formularzy wymaganych w różnych trybach postępowania.

W tym artykule
  • Protokół wymaga podpisów członków komisji przetargowej (lub osób wykonujących czynności w postępowaniu) oraz kierownika zamawiającego (czy osoby, której kierownik powierzył zastrzeżone dla siebie czynności). Podpis odręczny można zastąpić podpisem elektronicznym.
  • Protokół postępowania można sporządzić w formie pisemnej bądź elektronicznej i opatrzyć podpisem elektronicznym, przy czym nie musi być to kwalifikowany podpis elektroniczny.
  • Nie wszystkie informacje, które muszą znaleźć się w protokole, wynikają z przepisów bezpośrednio dotyczących protokołu. Niekiedy przepisy regulujące poszczególne tryby lub czynności podejmowane przez zamawiającego nakazują mu zamieścić w protokole dodatkowe informacje.
  • Protokół trzeba wypełniać na bieżąco – w toku postępowania. Niedopuszczalne jest odkładanie sporządzenia protokołu na „po zakończeniu procedury”.
  • Zamawiający ma możliwość ograniczyć informacje, które obligatoryjnie powinny znaleźć się w protokole, pod warunkiem, że poda je w ogłoszeniu o udzieleniu zamówienia, a w protokole powoła się na to ogłoszenie.

Kiedy udostępniać wykonawcom protokół postępowania i załączniki do niego?

Pytanie:

W przetargu nieograniczonym powyżej progów unijnych z zastosowaniem procedury odwróconej prowadzonej zgodnie z art. 24aa ustawy Pzp jeden z wykonawców zwrócił się do zamawiającego o umożliwienie mu na podstawie art. 96 ust. 3 ustawy Pzp wglądu do protokołu. Żąda udostępnienia treści złożonych ofert jak również kompletnej dokumentacji, która wpłynie w postępowaniu w drodze wyjaśnień i/lub uzupełnień do ofert. Czy zamawiający powinien udostępnić wnioskującemu wyjaśnienia dotyczące rażąco niskiej ceny przed wyborem najkorzystniejszej oferty? Czy oświadczenia i dokumenty składane na wezwania z art. 26 ust. 1 ustawy Pzp oraz wnoszone do nich uzupełnienia i wyjaśnienia stanowią załączniki do protokołu i powinny być udostępnione po wyborze oferty (zgodnie z art. 96 ust. 3 ustawy Pzp) czy też nie są załącznikami i można je udostępnić przed tym wyborem?

W myśl art. 96 ust. 2 ustawy Pzp oferty, opinie biegłych, oświadczenia, zawiadomienia wnioski i inne dokumenty składane przez zamawiającego i wykonawców stanowią załączniki do protokołu. Natomiast art. 96 ust. 3 ustawy Pzp stanowi, że protokół wraz z załącznikami jest jawny. Załączniki do protokołu udostępnia się po dokonaniu wyboru najkorzystniejszej oferty lub unieważnieniu postępowania, z tym że oferty udostępnia się od chwili ich otwarcia, oferty wstępne od dnia zaproszenia do składania ofert, a wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu od dnia poinformowania o wynikach oceny spełniania warunków.

Wobec powyższego, w świetle  literalnego brzmienia art. 96 ust. 3 ustawy Pzp nasuwa się wątpliwość, czy np. wyjaśnienia dotyczące treści oferty, rażąco niskiej ceny, dokumenty składane na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy Pzp i ich wyjaśnienia lub uzupełnienia należy potraktować tak jak ofertę, czy też inny dokument, który może zostać udostępniony po wyborze oferty.