Prawo zamówień publicznych

Dynamiczny system zakupów Pzp

Dynamiczny system zakupów Pzp

Dynamiczny system zakupów to elektroniczny proces dokonywania zakupów na określone standardowe i ogólnie dostępne dostawy i usługi, które zamawiający realizuje zazwyczaj w sposób bieżący. Przeznaczony jest do zamówień o wyższych wartościach tzw. unijnych. Sprawdź, jak krok po kroku przeprowadzić dynamiczny system zakupów.

W tym artykule
  • W dynamicznym systemie zakupów wolno nabywać zamówienia, które są ogólnie/powszechnie dostępnie. Należy przez to rozumieć zamówienia na produkty czy usługi pospolite, masowe, seryjne, popularne. Rzeczy i usługi powszechnie dostępne to takie, które jako dobra popularne są wszędzie na rynku oferowane i wykonywane przez wszystkich wykonawców działających w określonej branży. Można je nabywać bez względu na miejscowość i czas.
  • Wykonawcy przystępujący do systemu zakupów nie mogą ponosić z tego tytułu żadnych opłat – dostęp musi być darmowy. Wskazuje na to art. 316 ust. 5 ustawy Pzp.
  • System jest procedurą dwuetapową – zamawiający zastosuje do niej m.in. przepisy dotyczące przetargu ograniczonego.
  • Zamawiający tylko raz wyznacza wykonawcom termin na złożenie wniosków, ale mimo to ma obowiązek zapewnić wykonawcom nieobjętym systemem zakupów możliwość złożenia, w dowolnym momencie w czasie obowiązywania systemu, wniosków o dopuszczenie do udziału w nim.
  • Zamawiający zaprasza do udziału w systemie tych wykonawców, których wniosków nie odrzucił.
zmiany w zamówieniach publicznych

Jak złożyć ofertę w przetargu zgodnie z ustawą Pzp?

Sprawdź, jak podpisać ofertę w przetargu w zależności od wartości zamówienia. Dowiedz się, jak długo będziesz związany ofertą i kiedy uzyskasz informacje o kwocie, jaką zamawiający przeznaczył na sfinansowanie zamówienia. W artykule opisujemy także istotne kwestie związane z odrzuceniem ofert, jakie zawiera ustawa Prawo zamówień publicznych 2022.

W tym artykule
  • W zależności od wartości zamówienia na ofercie, wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, oświadczeniach z art. 125 ust. 1 ustawy Pzp wykonawca złoży kwalifikowany podpis elektroniczny, podpis osobisty bądź zaufany.
  • Zamawiający może przewidzieć nie tyko możliwość, ale i obowiązek − jeżeli jest to konieczne ze względu na specyfikę przedmiotu zamówienia – złożenia oferty po odbyciu wizji lokalnej lub sprawdzeniu przez wykonawcę dokumentów niezbędnych do realizacji zamówienia dostępnych u zamawiającego. Jeśli zamawiający nie odbył wizji lub nie zapoznał się z dokumentami, jego oferta podlega odrzuceniu.
  • Zamawiający odrzuca ofertę, gdy wykonawca nie wyraził pisemnej zgody na przedłużenie terminu związania ofertą, a także gdy nie wyraził pisemnej zgody na wybór jego oferty po upływie terminu związania ofertą
  • Zamawiający, który skoryguje tzw. inną omyłkę w treści oferty, zwraca się do wykonawcy o wyrażenie zgody. Brak odpowiedzi w wyznaczonym terminie uznaje się za wyrażenie zgody na poprawienie omyłki, czyli w tym przypadku „milczenie wykonawcy oznacza zgodę”.
  • Zamawiający odrzuci ofertę, jeżeli złożono ją po terminie składania ofert.
  • Ustawa Pzp zobowiązuje zamawiającego do tego, aby określić w dokumentach zamówienia termin związania ofertą konkretną datą. Maksymalna długość „podstawowego” terminu związania ofertą zależy od wartości zamówienia.