platforma zakupowa

  Platforma e-Zamówienia – wskazówki dotyczące rejestracji

Platforma e-Zamówienia – wskazówki dotyczące rejestracji

W tym artykule
  • Obecnie istnieje możliwość przeprowadzenia pełnego postępowania na platformie e-Zamówienia. Prace nad systemem zostały ukończone, a platforma w pełni oddana do użytku zamawiającym i wykonawcom.
  • Istnieje wiele przydatnych modułów platformy e-zamówienia, z których można korzystać w trakcie postępowania, np. moduł ofert i wniosków, moduł monitorowania i analiz, w którym zamawiający ma możliwość sporządzenia wielu przydatnych raportów. Z poziomu platformy e-zamówienia można także wysyłać ogłoszenia unijne.
  • Aby zarejestrować się na platformie, potrzebny jest dostęp do Biuletynu Zamówień Publicznych. W tym celu należy posiadać login i hasło użytkownika wygenerowane po 1 stycznia 2021 roku.
  • Warto zawczasu upewnić się w swoim dziale IT, że serwer pocztowy jest poprawnie skonfigurowany i przyjmuje e-maile wysyłane przez platformę e-Zamówienia. Adres serwera pocztowego wysyłającego wiadomości z platformy e-Zamówienia to 96.37.50.20, domena ezamowienia.gov.pl. Niektóre serwery pocztowe wykrywają ten adres jako dynamiczny adres IP i odrzucają przychodzące z niego maile.
  • W toku rejestracji konta podmiotu wskazuje się Supervisora, który jest następnie administratorem dla danego podmiotu, ma dostęp do jego konta i może nim zarządzać.

Zamawiający nie może w przetargu krajowym zmuszać wykonawców do założenia konta na platformie zakupowej

Pytanie:

W związku z pandemią przetarg krajowy jest prowadzony w formie elektronicznej na komercyjnej platformie zakupowej i tam też odbywa się komunikacja między zamawiającym a wykonawcami.

Oto niektóre zapisy siwz dotyczące komunikacji:

„1. Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego jest prowadzone za pośrednictwem Platformy pod adresem: https://akademia-mil.ezamawiajacy.pl/servlet/HomeServlet.

2. Zamawiający dopuszcza składanie ofert w formie elektronicznej za pośrednictwem Platformy lub osobiście, listownie w formie papierowej.

3. Komunikacja między Zamawiającym a Wykonawcami, w tym wszelkie oświadczenia, wnioski, zawiadomienia oraz informacje, przekazywane są w formie elektronicznej za pośrednictwem Platformy (chyba, że Zamawiający wskaże inaczej w wezwaniu do złożenia lub uzupełnienia dokumentów).

4. Szczegółowe informacje dotyczące korzystania z Platformy, proces zakładania konta i logowania się zostały zawarte w instrukcji udostępnionej przez Zamawiającego na Platformie w zakładce „Regulacje i procedury procesu zakupowego”.

8. Wykonawca zamierzający wziąć udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, musi posiadać konto na Platformie Zakupowej.

11. W przypadku, gdy Wykonawca nie posiada konta użytkownika, wypełnia formularz rejestracyjny dostępny po kliknięciu funkcjonalności „Załóż konto za darmo”. Następnie Wykonawca postępuje zgodnie ze wskazówkami Marketplanet OnePlace, które otrzyma na wskazany w formularzu rejestracyjnym adres e-mail.

12. Rejestracja Wykonawcy trwa maksymalnie do 2 dni roboczych. W związku z tym Zamawiający zaleca Wykonawcom uwzględnienie czasu niezbędnego na rejestrację w procesie złożenia oferty w postaci elektronicznej. Wykonawca wraz z potwierdzeniem złożenia wniosku rejestracyjnego otrzyma informację o możliwości przyspieszenia procedury założenia konta, wówczas należy skontaktować się pod numerem telefonu podanym w ww. potwierdzeniu.

13. Po upływie terminu składania ofert, wszelkie informacje i zawiadomienia przekazywane są między Zamawiającym a Wykonawcą w formie elektronicznej za pośrednictwem Platformy, po zalogowaniu się przez Wykonawcę na konto użytkownika, w zakładce „Korespondencja”.

14. Wszyscy Wykonawcy w celu bezproblemowej komunikacji z Zamawiającym na Platformie powinni przed upływem terminu składania ofert przystąpić do postępowania na Platformie poprzez funkcję „Przystąp do postępowania” oraz posiadać założone konto w aplikacji Marketplanet OnePlace.

Zamawiający w postępowaniu dopuścił składanie ofert w postaci elektronicznej i pisemnej (papierowej) – zgodnie z art. 18a ust. 4 ustawy z 20 lipca 2018 r. zmieniającej ustawę – Prawo zamówień publicznych oraz ustawę o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. W postępowaniu zostało złożonych 7 ofert w postaci elektronicznej i 3 w formie papierowej. Jeden z wykonawców, który złożył ofertę papierową, nie posiada konta na platformie i w związku z tym zamawiający nie może korespondować z nim przy pomocy tej platformy (m.in. nie może przesłać wezwania do złożenia dokumentów). Czy zamawiający może lub powinien przekazać wykonawcy wezwanie do złożenia dokumentów w inny sposób, np. na podany przez niego adres poczty elektronicznej? Czy należy odrzucić ofertę jako niezgodną z treścią siwz?

Zamawiający nie może odrzucić oferty złożonej przez wykonawcę, który nie ma konta na platformie zakupowej. W zakresie sposobu komunikacji zamawiający może zwrócić się do wykonawcy z prośbą o założenie konta na platformie lub przesłać mu wezwanie do złożenia dokumentów na adres poczty elektronicznej.

Artykuł 18a pkt 1 ustawy o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw dopuszcza, aby komunikacja pomiędzy zamawiającym a wykonawcami odbywała się m.in. przy użyciu środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Przez środki komunikacji elektronicznej należy rozumieć rozwiązania techniczne, w tym urządzenia teleinformatyczne i współpracujące z nimi narzędzia programowe, które umożliwiają indywidualne porozumiewanie się na odległość przy wykorzystaniu transmisji danych między systemami teleinformatycznymi, a w szczególności pocztę elektroniczną.