Czy postępowanie musi być dostępne i widoczne na platformie zakupowej po wyborze wykonawcy?

Stan prawny na dzień: 14.02.2024
Czy postępowanie musi być dostępne i widoczne na platformie zakupowej po wyborze wykonawcy?

Czy po zakończeniu postępowania i podjęciu decyzji o wyborze oferty od razu można „ukryć” przetarg w systemie? Postępowanie powinno być „widoczne” na platformie zakupowej nie krócej niż do dnia udzielenia zamówienia (podpisania umowy), albo, w przypadku gdy postępowanie zostało unieważnione, do upływu terminu na wniesienie odwołania.

Zgodnie z art. 133 ust. 1, art. 155 ust. 1  i art. 280 ust. 1 ustawy Pzp, zamawiający zapewnia, na stronie internetowej prowadzonego postępowania, bezpłatny, pełny, bezpośredni i nieograniczony dostęp do dokumentów zamówienia takich jak SWZ czy OPiW, stosownie do trybu od dnia:

nie krócej niż do dnia udzielenia zamówienia tj. podpisania umowy.   

Ustawodawca nie przesądza jednak o czasookresie publikacji tych dokumentów w przypadku unieważnienia postępowania, ani nie reguluje kwestii czasu, w którym zamawiający jest zobowiązany udostępniać inne dokumenty związane z postępowaniem takie jak informacja z otwarcia ofert czy informacja o wyborze oferty najkorzystniejszej.

W mojej ocenie:

  • w przypadku unieważnienia postępowania – dokumenty powinny być „widoczne” co najmniej do upływu terminu na wniesienie środków ochrony prawnej,
  • w odniesieniu do innych dokumentów postępowania, podlegających publikacji na stronie internetowej, obowiązywać powinna ta sama zasada jak w przypadku SWZ/OPiW.
Autor:

Katarzyna Bełdowska

Katarzyna Bełdowska

Katarzyna Bełdowska

ekspert z zakresu zamówień publicznych, wieloletni praktyk działający zarówno po stronie zamawiających jak i wykonawców, autor licznych profesjonalnych publikacji z dziedziny zamówień publicznych, w...