Błędy na komercyjnych platformach zakupowych – wskazówki dla zamawiających i wykonawców

Stan prawny na dzień: 01.07.2019
błędy na platformach zakupowych

Okazuje się, że nie tylko miniPortal (ePUAP), ale także komercyjne systemy informatyczne dedykowane do składania ofert, mogą okazać się zawodne. Wykonawca często nie ma możliwości udowodnienia, że przyczyny zaistniałych trudności leżały po stronie platformy. Niekiedy jednak robi to skutecznie, przy czym warto pamiętać, że znaczenie mogą mieć wszelkie środki dowodowe, nawet pozyskane od innych wykonawców. Potwierdzenie tego znajdziemy w wyroku z 4 marca 2019 r. (sygn. akt KIO 268/19).

Ze wskazanego wyroku oraz kształtującej się linii orzeczniczej KIO w zakresie kwestii dowodowych i skutków braku możliwości złożenia oferty elektronicznej należy wyciągnąć wniosek ogólny na przyszłość, że „lepiej zapobiegać niż leczyć”. Oznacza to po stronie wykonawcy, że nie powinno się czekać ze złożeniem oferty elektronicznej do ostatniej możliwej chwili, a mianowicie dnia, w którym upływa termin składania ofert, lecz dokonać czynności przykładowo dzień wcześniej. Pod rozwagę warto też poddać złożenie oferty „testowej”, którą zawsze można wycofać przed terminem skłania ofert i złożyć „właściwą”.

Zapoznaj się z szerokim omówieniem orzeczenia KIO z 4 marca 2019 r. (sygn. akt KIO 268/19) w dziale Omówienia orzeczeń i zapobiegaj błędom we własnych procedurach.