działalność konkurencyjna

  10 pytań o zasadę konkurencyjności i Wytyczne 2021–2027

10 pytań o zasadę konkurencyjności i Wytyczne 2021–2027

Od 25 marca 2025 r. zasadę konkurencyjności stosujemy do zamówień o wartości od 80 000 zł (poprzednio 50 000 zł netto). W procedurach zamówień współfinansowanych z funduszy europejskich zamawiający sygnalizują swoje wątpliwości m.in. związane z obowiązkową kontrolą uprzednią prezesa UZP, regułami szacowania usług, zasadami wydatkowania zaoszczędzonych w projekcie środków, oceną konfliktu interesów oraz rażąco niskiej ceny. W artykule zebraliśmy najtrudniejsze oraz powtarzające się pytania naszych użytkowników związane z zasadą konkurencyjności oraz stosowaniem Wytycznych 2021–2027 do zlecania takich zakupów.

W tym artykule

a)       dla robót budowlanych – równą lub większą niż 20.000.000 euro, przeliczoną na złote;

b)       dla dostaw lub usług – równą lub większą niż 10.000.000 euro, przeliczoną na złote.

  • Zakupy finansowane z unijnych oszczędności nie są uwzględniane w łącznym szacunku wraz z zamówieniami zaplanowanymi oraz już udzielonymi w ramach tego projektu.
  • W postępowaniach prowadzonych w trybie zasady konkurencyjności, w oparciu o Wytyczne dotyczące kwalifikowalności, nie ma możliwości składania ofert w innej postaci niż elektroniczna, poza BK2021.
  • Jeśli gmina chce dokonać wyboru partnera do realizacji projektu, który będzie wykonywał wraz z nią projekt, zastosowanie będą miały zapisy ustawy z 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021–2027 (Dz.U. poz. 1079 ze zm.).

Nierówne traktowanie wykonawców poprzez różne wymogi formalne narusza uczciwą konkurencję

Pytanie:

Zamawiający planuje przeprowadzić przetarg nieograniczony o wartości powyżej 144.000 euro na usługę uszycia, wykonania i dostawy składników umundurowania dla funkcjonariuszy służby celnej. Postępowanie jest podzielone na kilka części (różne sorty mundurowe). Zamawiający w dokumentacji postępowania w siwz zazwyczaj określał warunki, że w ramach realizacji umowy cytuję:

„Wykonawca w ramach wynagrodzenia umownego zobowiązany jest do dostarczenia w terminie 45 dni od dnia podpisania umowy bezpłatnej partii próbnej składników umundurowania – po jednym egzemplarzu (wzoru) każdego składnika umundurowania, wykonanego zgodnie z opisami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z 15 września 2015 r., w sprawie umundurowania funkcjonariuszy celnych (Dz.U. z 2015 r. poz. 1490), zgodnie z dokumentacją techniczno-technologiczną oraz poglądowymi wzorami będącymi w dyspozycji zamawiającego. Wzory nie podlegają zwrotowi. Zamawiający ocenia wzory w terminie 7 dni roboczych od dnia ich dostarczenia do zamawiającego. Po akceptacji wzoru zamawiający składa zlecenie wykonania gotowych składników umundurowania. Proszę o podpowiedź, czy zamawiający nie utrudni innym udziału w postępowaniu i nie naruszy uczciwej konkurencji, jeśli wprowadzi następujący zapis: „Zamawiający odstąpi od wymogu wykonania wzoru poglądowego/bezpłatnej partii próbnej, w sytuacji gdy wykonawca, którego oferta została uznana za najkorzystniejszą, wykonywał na rzecz Centralnego Magazynu Mundurowego w Rzepinie w okresie 3 lat od wszczęcia niniejszego postępowania tożsamy rodzaj usługi uszycia i dostawy składników umundurowania”? Zapis ten przyspieszyłby realizację usługi uszycia gotowych składników umundurowania.