W tym dziale znajdziesz porady prawne udzielone przez ekspertów w konkretnych sytuacjach, z jakimi spotkali się inni uczestnicy postępowań o zamówienia publiczne. Wszystkie odpowiedzi zostały udzielone przez doświadczonych prawników i specjalistów ds. Prawa zamówień publicznych.

Katarzyna Bełdowska

Samodzielna realizacja umowy mimo deklarowanych podmiotów trzecich – wskazówki dotyczące działania zamawiającego

Pytanie: Wykonawca na etapie składania ofert powołał się na zasoby podmiotu trzeciego, celem wykazania spełnienia warunku w zakresie doświadczenia. Wybraliśmy jego ofertę, a w toku realizacji umowy, wykonawca zawarł z podmiotem trzecim umowę podwykonawczą na realizację robót, co do których postawiono warunek. Po odbiorze końcowym, przed ostatnią płatnością wykonawca wyjaśnił, że odstąpił od umowy z podwykonawcą przed rozpoczęciem wykonywania przez podwykonawcę robót, bowiem ten oświadczył, że nie będzie w stanie ich zrealizować. Podwykonawca złożył oświadczenie, że w pełni uznaje dokonane odstąpienie oraz zrzeka się jakichkolwiek roszczeń w stosunku do generalnego wykonawcy oraz zamawiającego. Umowa została zawarta w okresie obowiązywania Pzp do 2021 roku. Zamawiający ma obecnie wątpliwości, jak powinien postąpić. W jego ocenie na przeszkodzie wypłaty wynagrodzenia wykonawcy może stać art. 145a ustawy Pzp, chociaż skoro doszło do odstąpienia umowy, to odpadła podstawa żądania przedłożenia dowodu zapłaty należnego wynagrodzenia podwykonawcy. Ponadto roboty zostały w pełni wykonane, zaś podwykonawca wprost potwierdza, że umowne wynagrodzenie jest mu nienależne, gdyż robót tych nie realizował, a odstąpienie od umowy było uzasadnione. Kolejny problem wynika z tego, że z chwilą odstąpienia od umowy generalny wykonawca utracił możliwość posiłkowania się potencjałem (zasobami) tego podwykonawcy w zakresie postawionego w postępowaniu warunku. Z drugiej strony przepisy ustawy Pzp nie sankcjonują takiego stanu rzeczy, a roboty, które miał wykonać podwykonawca, zostały prawidłowo zrealizowane przez generalnego wykonawcę i odebrane. Działo się to także bez świadomości zamawiającego, który dowiedział się o ww. okolicznościach już po wykonaniu umowy.

Krzysztof Hodt

Waloryzacja wynagrodzenia za przeglądy gwarancyjne w Pzp – treść umowy

Pytanie: Prowadzimy postępowanie na remont dachu z wynagrodzeniem ryczałtowym. Gwarancję określono na minimum 60 miesięcy, ale warunkiem jej zachowania są odpłatne przeglądy gwarancyjne. Wykonawca oferuje natomiast nieodpłatne usunięcie usterek i wad w okresie gwarancyjnym wykrytych podczas przeglądów. Czy w umowie można zawrzeć taki zapis o waloryzacji wynagrodzenia za wykonywane przeglądy: „1. Wykonawca udzieli zamawiającemu X miesięcy gwarancji na wykonane roboty objęte niniejszą umową, a na urządzenia i materiały – według gwarancji producenta. Bieg terminu gwarancji rozpoczyna się od daty odbioru końcowego i uznania przez zamawiającego robót za należycie wykonane. 2. Warunkiem zachowania gwarancji będzie wykonanie okresowych przeglądów gwarancyjnych dachu objętego zakresem robót przez wykonawcę raz w roku. 3. Pierwszy przegląd wykonany będzie po upływie 24 miesięcy, ale nie później niż 36 miesięcy od dnia odbioru końcowego. Cenę jednego przeglądu gwarancyjnego strony ustalają na kwotę netto X zł, powiększoną o VAT, X zł brutto. 4. Cena za wykonanie danego przeglądu może być waloryzowana corocznie, bez konieczności zmiany umowy, o opublikowany przez Prezesa GUS średnioroczny wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych za rok poprzedni, publikowany na podstawie art. 94 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Waloryzacje będą następować począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym wskaźnik zostanie opublikowany”?

Zamów dostęp do pełnej wersji portalu!

Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!