Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Z uwagi na fakt, że Prawo zamówień publicznych nie określa szczegółowo, w jaki sposób działa komisja przetargowa, zamawiający powinien określić te zasady we własnym regulaminie prac komisji. O tym, jak go sporządzić i o jakie zapisy w nim zadbać, piszemy w dziale Top tematy. Publikujemy także wzór regulaminu prac komisji.
Błąd w obliczeniu ceny lub kosztu wystąpi wówczas, gdy doszło do błędu co do prawidłowego ustalenia stanu faktycznego. Dotyczy to np. sytuacji, w której kalkulacja ceny oferty nie obejmuje całego przedmiotu zamówienia. Ponadto błędy w obliczeniu ceny nie nadają się do poprawienia i mają charakter nieusuwalny. Błąd w obliczeniu ceny oferty, do którego ma zastosowanie art. 226 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp, nie jest błędem rachunkowym, lecz błędem polegającym na wadliwym doborze przez wykonawcę poszczególnych elementów mających wpływ na właściwe obliczenie ceny. Zatem z błędem w obliczeniu ceny skutkującym odrzuceniem oferty zgodnie z art. 226 ust. 1 pkt 10 ustawy Pzp mamy do czynienia wyłącznie wówczas, gdy nie można go zakwalifikować jako innej omyłki, możliwej do skorygowania zgodnie z art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 31 października 2023 r., sygn. akt KIO 3060/23).
W przypadku części realizowanych zamówień zamawiający mają obowiązek po zakończeniu wykonywania umowy sporządzić raport z realizacji zamówienia. Jest to dokument, który w założeniu ma w przyszłości pomóc zamawiającemu uniknąć trudności przy wykonywaniu podobnego zamówienia publicznego. Urząd Zamówień Publicznych opracował materiał, w którym streszcza najważniejsze informacje związane z przygotowaniem raportu.
Zajrzyj do działu Top tematy i zawczasu upewnij się, jak krok po kroku wypełnić sprawozdanie o udzielonych zamówieniach publicznych. Wprawdzie obowiązek przesłania sprawozdania do UZP mija 1 marca, ale można i warto wypełnić go wcześniej, aby uniknąć niepotrzebnych nerwów i pośpiechu w ostatniej chwili. W obszernym opracowaniu omawiamy nie tylko techniczne aspekty sporządzania sprawozdań, ale także możliwe problemy praktyczne, jakie możesz napotkać, przygotowując ten dokument.
Zamawiający, który przed wszczęciem postępowania prowadził konsultacje rynkowe, powinien podjąć odpowiednie środki, aby zapobiec zakłóceniu uczciwej konkurencji podczas procedury (art. 85 ustawy Pzp). W protokole postępowania wypełni część odnoszącą się do wstępnych konsultacji rynkowych, wskazując tam podmioty biorące udział w konsultacjach. Sprawdź, jakie podjęte kroki wpisać do protokołu, aby zapewnić równe traktowanie wykonawców.
W tym tygodniu przypominamy o funkcjonalnościach platformy e-Zamówienia – ogólnodostępnego serwisu, za pomocą którego można kompleksowo przeprowadzić elektroniczne postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego. Pokażemy Ci, jak krok po kroku przebrnąć przez system, m.in. jak opublikować ogłoszenie o zamówieniu, jak sporządzić plan zamówień publicznych, jak przygotować dokumenty dla wykonawców na platformie i jak uzupełnić formularz oferty.
Zarówno w 2022 jak i 2023 roku temat waloryzacji był szczególnie obecny w obszarze realizacji zamówień publicznych. Najpierw przestoje na rynkach różnego rodzaju towarów związane z wojną między Rosją i Ukrainą, potem rosnąca inflacja – m.in. te dwa czynniki sprowokowały ustawodawcę do szerszego zobowiązania zamawiających, aby z wyprzedzeniem pomyśleli o mechanizmach waloryzacyjnych w umowach. Od listopada 2022 roku wszystkie kontrakty w sprawie zamówień publicznych zawarte na czas ponad 6 miesięcy muszą zawierać klauzule waloryzacyjne na wypadek zmiany cen materiałów lub kosztów związanych z realizacją zamówienia. Za Krajową Izbą Odwoławczą przedstawiamy zbiór orzecznictwa dotyczącego stosowania klauzul w umowach z 2022 roku wraz ze wskazówkami dla zamawiających i wykonawców.
Od 1 stycznia 2024 r. z przebiegu posiedzeń i rozpraw przed Krajową Izbą Odwoławczą sporządzany jest protokół elektroniczny. E-protokół ma służyć większej przejrzystości postępowania i zapewniać dokładniejsze odwzorowanie wypowiedzi stron i składu orzekającego.
Czy wznowienie zamówienia (już po przedłużeniu pierwotnej umowy) musi być uwzględnione w sprawozdaniu rocznym? Sprawdź w wyjaśnieniu.
Z końcem 2022 roku weszły w życie regulacje ustawy Pzp związane z projektowanymi postanowieniami umów dotyczącymi waloryzacji wynagrodzenia. Klauzule waloryzacyjne trzeba obecnie zawrzeć we wszystkich umowach o zamówienia publiczne bez względu na ich przedmiot, jeśli tylko okres ich trwania przekracza 6 miesięcy. Mimo, że przepisy obowiązują już ponad rok, nadal wywołują wątpliwości interpretacyjne wśród wykonawców i zamawiających. Szczególnie teraz w związku z inflacją pojawia się wiele pytań w tym obszarze. W artykule przeczytasz krótko przypomnienie najważniejszych kwestii związanych ze stosowaniem wskazanych regulacji oraz odpowiedzi na autentyczne pytania naszych Czytelników o reguły przeprowadzania waloryzacji i projektowania zapisów umowy w tym zakresie.
Kiedy kontrahent spóźnia się z regulacją należności wynikających z wystawionych faktur VAT, to przedsiębiorca martwi się tym, czy zdoła zachować płynność finansową. Niejeden właściciel firmy wie, że w takiej sytuacji może ratować go faktoring. Istotnie - to rozwiązanie w praktyce jest bardzo pomocne, jednakże nie ma nic za darmo. W końcu ktoś obsługuje faktury z odroczonym terminem płatności i niestety, nie są to organizacje charytatywne. Firma faktoringowa także musi zarabiać na swojej działalności. Wobec tego, jeśli ktoś myśli o faktoringu w swoim przedsiębiorstwie, to warto najpierw dowiedzieć się, ile to wszystko kosztuje.
Zapotrzebowanie na usługi tłumaczeniowe języka ukraińskiego sprawia, że coraz więcej osób prywatnych i firm poszukuje profesjonalnych dostawców usług. Przekładane są nie tylko proste treści, ale także dokumenty urzędowe, wymagane w oficjalnym obrocie. Tego rodzaju usługi określane są jako tłumaczenia przysięgłe. Na czym polegają? Podpowiadamy!
Centralny rejestr umów nie zostanie uruchomiony 1 stycznia 2024 roku. Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku, który oczekuje już na podpis Prezydenta, ostatecznie wydłuża termin na wprowadzenie Centralnego rejestru umów do 1 stycznia 2026 r. Czy to koniec planowanych zmian?
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!