Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Na gruncie nowej ustawy Pzp oraz rozporządzenia w sprawie podmiotowych środków dowodowych pojawiają się wątpliwości związane z potwierdzaniem niekaralności w przetargu. Zaświadczenia o niekaralności do przetargu w 2021 roku nadal musi pozyskiwać podmiot zbiorowy oraz m.in. urzędujący członkowie zarządu, wspólnicy i prokurenci. Problem pojawia się jednak w sytuacji, gdy wykonawca ma siedzibę w Polsce, ale np. członkowie zarządu mieszkają za granicą. Sprawdź, jakie zaświadczenie z KRK pozyskiwać do przetargu od początku 2021 roku. W opracowaniu przytaczamy dwa pytania naszych Czytelników w tym zakresie wraz z kompleksowymi wyjaśnieniami ekspertów.
Sporządzony przez zamawiającego opis przedmiotu zamówienia wywiera bardzo istotny wpływ na przebieg całego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Wykonawcy, którzy planują wziąć w nim udział, muszą być świadomi rzeczywistego zakresu zamówienia, jego warunków oraz okoliczności wpływających na jego realizację. Precyzyjne, szczegółowe i zrozumiałe sformułowanie treści opisu dla wykonawców z branży, której dotyczy zamówienie, jest szczególnie istotne przy zamówieniach na roboty budowlane. Zamówienia te charakteryzują się złożonością, znacznym skomplikowaniem, wysokim poziomem profesjonalizmu, a na ich wykonanie zazwyczaj przeznaczany jest bardzo pokaźny budżet. Jedynie wykonawcy znający specyfikę prac, ryzyka oraz posiadający dostateczne doświadczenie gwarantują prawidłowe wykonanie zamówienia. Sprawdź, jakie dokumenty wymagane są przy różnego rodzaju przedsięwzięciach budowlanych i czemu dokładnie służą.
Aukcja elektroniczna to dobry sposób, by pozyskać od wykonawców jeszcze korzystniejsze ceny za zamówienie bądź lepsze warunki jego realizacji. Aby jednak dogrywka była prawnie skuteczna, należy pamiętać o wszystkich niezbędnych formalnościach. W artykule omawiamy, jak prowadzić aukcję elektroniczną według nowej ustawy Pzp. Przeczytasz w nim m.in.: Jak sporządzić zaproszenie do aukcji elektronicznej według nowego Pzp? Jakie wymogi musi spełnić system aukcyjny? Co w sytuacji, gdy wykonawca nie przystąpił do aukcji? Pierwszą część artykułu dotyczącą przesłanek zastosowania aukcji elektronicznej znajdziesz tutaj: „Aukcja elektroniczna w nowym Pzp – przesłanki zastosowania, cz. I”.
Często zdarza się, że zamawiający otrzymuje właściwą drogą ofertę elektroniczną, ale po jej analizie, okazuje się, że wcześniej podpisano ją w oryginale, odręcznie czy inaczej mówiąc „na papierze”. Następnie została zeskanowana i opatrzona podpisem elektronicznym. Sytuacja komplikuje się, gdy inne osoby podpisały ofertę papierową a inne wersję elektroniczną. Pojawiają się wątpliwości, jak ocenić tak złożoną ofertę. Czy sam podpis elektroniczny wystarczy, aby uznać, że oferta została poprawnie wniesiona? W poniższym opracowaniu znajdziesz wytyczne wynikające z opinii Urzędu Zamówień Publicznych w tym zakresie. Sprawdź, czym się kierować, dokonując oceny zeskanowanych ofert.
Aukcja elektroniczna stanowi szczególny sposób dokonywania przez zamawiającego oceny ofert złożonych w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Dzięki jej zastosowaniu zamawiający może uzyskać jeszcze korzystniejsze oferty na realizację zamówienia. Korzyść ta może polegać na uzyskaniu niższej ceny, dłuższego okresu gwarancji, lepszych warunków obsługi serwisowej, w tym np. krótszego czasu naprawy czy terminu realizacji zamówienia. W artykule omawiamy, jak uregulowano aukcję elektroniczną w nowym Pzp, czym ona w istocie jest i jakie są jej zalety. Przeczytasz także o tym, jakie przesłanki zastosowania aukcji elektronicznej przewiduje nowe Pzp. W drugiej części artykułu, który ukaże się w kolejnym tygodniu, omawiamy przebieg aukcji i formalności z nią związane „Aukcja elektroniczna w nowym Pzp – przebieg procedury, cz. II”.
Ocena elektronicznych dokumentów bywa nie lada wyzwaniem dla podmiotów zamawiających. Jest to także zagadnienie problematyczne dla wykonawców, którzy nie mają pewności, w jakiej formie lub postaci przekazać otrzymany z odpowiedniej instytucji dokument. Zapoznaj się z przeglądem orzecznictwa w tym zakresie i dowiedz się, jaka jest prawidłowa forma dokumentów składanych w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia.
Jeśli już sporządziłeś odwołanie do KIO zgodnie z ustawowymi wytycznymi i złożyłeś je w odpowiednim terminem prezesowi KIO, przygotuj się właściwe do czekającej Cię rozprawy, Postępowanie odwoławcze przed KIO rządzi się swoimi prawami. Aby uniknąć niespodzianek, sprawdź, o jakich formalnościach nie możesz zapomnieć. Polecam także pierwszą część artykułu: Odwołanie do KIO w nowej ustawie Pzp 2021 – jak je poprawnie przygotować i złożyć?
Aktualnie komunikacja w postępowaniu o udzielenie zamówienia i w konkursie, w tym składanie ofert, wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, wymiana informacji oraz przekazywanie dokumentów lub oświadczeń między zamawiającym a wykonawcą, odbywa się, co do zasady, przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Sprawdź, jak przygotować oświadczenia i dokumenty elektroniczne do przetargu. Podpowiadamy, jak w praktyce składać elektroniczne oferty, zobowiązania podmiotu trzeciego do udostępnienia zasobów, gwarancje wadialne, zaświadczenia z ZUS, KRK i inne dokumenty. Z artykułu dowiesz się również, jak poświadczać kopie dokumentów i w jaki sposób je wnosić. Przeczytasz także o regułach składania dokumentów w procedurach, w których odstąpiono od użycia komunikacji elektronicznej. Pierwszą część opracowania dotyczącą m.in. wymagań w zakresie środków komunikacji elektronicznej, przekazywania dokumentów pocztą e-mail oraz sytuacji, gdy można zrezygnować z elektronicznej formy porozumiewania się, opublikowano w zeszłym tygodniu „Komunikacja elektroniczna w przetargu – praktyczne wskazówki związane przekazywaniem dokumentów”.
Od 1 stycznia 2021 r. obowiązuje pełna elektronizacja postępowań o udzielenie zamówienia publicznego – bez względu na wartość zamówienia. Oznacza to, że zamawiający musi korzystać w prowadzonej procedurze z określonych narzędzi komunikacji elektronicznej np. miniPortalu UZP (w przyszłości zaś z platformy e-Zamowienia) czy płatnego rozwiązania. Między innymi o tym, jakie wymogi muszą spełniać używane przez zamawiającego systemy, kiedy wolno odstąpić od komunikacji elektronicznej oraz w jaki sposób powinny być sporządzane dokumenty elektroniczne – piszemy w poniższym artykule. Już za tydzień ukaże się opracowanie, w którym omówimy formę poszczególnych dokumentów składanych w postępowaniu np. zobowiązania do udostępnienia zasobów, pełnomocnictwa, oświadczenia wstępnego itp.
Wartość zamówienia decyduje o wyborze procedury właściwej dla udzielenia danego zamówienia – krajowej albo unijnej, a w konsekwencji wpływa na ocenę jej poprawności. Szacowanie robót budowlanych, usług i dostaw w nowej ustawie Pzp nie uległo rewolucji. Poszczególne reguły zostały natomiast usystematyzowane i uporządkowane.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!