zamówienia udzielane w częściach

Kiedy mamy do czynienia z zamówieniem udzielanym w częściach?

Pytanie:

Zamawiający prowadzi remont budynku, który ma stanowić jego nową siedzibę. W styczniu 2019 roku, kiedy zlecał w całości usługę powtarzającą dotychczasowemu wykonawcy usługi ochrony, miał wiedzę, że w listopadzie 2019 roku, a najpóźniej w grudniu siedziba zostanie przeniesiona do wyremontowanego budynku. Jednak tak się nie stało. Brak wsparcia finansowego sprawił, że w październiku ostatecznie zamawiający dowiedział się, że zostaje w starym budynku, a remont dalej będzie prowadzony. No i tu pojawił się problem. Kończyła się umowa na ochronę i aby zapewnić jej ciągłość, trzeba było zlecić kontynuację usługi. Co w tej sytuacji mógł zrobić zamawiający, żeby nie narazić się na zarzut naruszenia ustawy Pzp? Czy mógł skorzystać w tej sytuacji z art. 6a ustawy Pzp? Czy mógł tę sytuację potraktować jako nieplanowaną i na jeden miesiąc, na czas przeprowadzenia przetargu nieograniczonego podpisać umowę z dotychczasowym wykonawcą na podstawie art. 4 pkt 8 ustawy Pzp? Co wtedy z szacowaniem wartości zamówienia? Czy umowa na miesiąc stanowiłaby część zamówienia, które zamawiający zamierza zlecić, przeprowadzając przetarg nieograniczony? A może ze względu na brak tożsamości czasowej dla tego nieplanowanego zamówienia należało je potraktować jako odrębne od wcześniej udzielonego i zgodnie z jego wartością szacunkową zawrzeć umowę w oparciu o art. 4 pkt 8 ustawy Pzp na czas przeprowadzenia przetargu?

Zamawiający w przypadku zamówień udzielanych w częściach powinien stosować przepisy właściwe dla wartości danej części zamówienia

Pytanie:

W rocznym planie mamy zapisaną realizację 5 zamówień na prace projektowe w branży drogowej. Zachodzi wobec nich łączność czasowa, miejscowa i rodzajowa, wobec czego wartością tych zamówień będzie łączna wartość tych zamówień i będą one przedmiotem ogłoszenia unijnego. Na początku roku udzieliliśmy jednego zamówienia, które było przedmiotem ogłoszenia wg procedury unijnej. Obecnie z uwagi na konieczność szybszego udzielenia zamówienia niż wynikałoby to z terminów "unijnych" chcielibyśmy zastosować art. 6a, ponieważ zachodzą przesłanki ustawowe. Łączna bowiem wartość tych dwóch zamówień (części) wynosi mniej niż 20 % wartości całego zamówienia (tych pięciu zamówień) a wartość tego kolejnego zamówienia jest niższa niż 80.000 euro. Czy jest to możliwe? Czy sumowanie zamówień powinno odbywać się wg rodzaju głównego przedmiotu zamówienia, tj. wg branż (np projekty drogowe razem, zamówienia dotyczące prac remontowych razem itp)? Ponadto czy w przypadku zastosowania pozacenowych kryteriów (np kryterium "organizacja nadzoru nad kontraktem") i przyznawania punktów przez członków komisji przetargowej na podstawie przedłożonego opracowania przez wykonawcę na zasadzie swobodnej oceny, członkowie ci winni uzasadniać przydzieloną punktację? Czy w przypadku, gdy w roku budżetowym zostaną nam dołożone środki finansowe (gmina uzyskała kredyt), to jak ustalać wartość zamówień udzielanych z tych środków? W ramach Wieloletniej Prognozy Finansowej (WPF) mamy zapisane zamówienia, jednakże na tym etapie nie jesteśmy w stanie określić czasu ich udzielenia ani precyzyjnej wartości. Jednocześnie, niezależnie od WPF mamy zapisane w naszym rocznym budżecie zamówienia tożsame rodzajowo. Czy mamy je łączyć z zamówieniami zapisanymi w WPF?