zamówienia częściowe

Zamówienia częściowe a zmiana wartości zakupów – jak przeprowadzić procedury?

Pytanie:

Zamawiający zaplanował na 2020 rok 9 postępowań na usługę pełnienia funkcji inspektora nadzoru/inżyniera kontraktu na łączną wartość powyżej progu unijnego. W związku z sytuacją pandemii zamawiający zrezygnował z realizacji 1 z planowanych 9 postępowań. Do chwili obecnej przeprowadzono 2 postępowania w procedurze unijnej. Zamawiający uzyskał w nich znacznie niższe oferty niż pierwotnie zakładał. Ich  wartość po zsumowaniu z kwotą planowanych jeszcze postępowań jest niższa od progów unijnych. Czy wobec tego aktualnie dopuszczalna jest korekta planu zamówień, zgodnie z oszacowanymi wartościami na powyżej wskazane przeprowadzone już postępowania? Po korekcie (zmiana wartości zamówień oraz rezygnacja z 1 zamówienia) zamawiający mógłby zastosować procedurę właściwą dla zamówień krajowych.

Zamawiający w celu udzielenia zamówienia w zakresie pozostałych postępowań powinien dokonać analizy możliwości zastosowania art. 6a ustawy Pzp,  co w praktyce umożliwi mu przeprowadzenie części procedur w ramach zamówienia udzielanego w częściach w niższym progu kwotowym. 

Zamawiający szacuje wartość zamówienia z należytą starannością. To oznacza, że w przypadku planowania postępowań w danym roku zamawiający jest zobowiązany łącznie oszacować tożsame zamówienia. Suma wartości poszczególnych części planowanego zamówienia będzie wskazywać próg kwotowy, w jakim powinny zostać przeprowadzone poszczególne postępowania, jeżeli zamawiający planuje udzielenie zamówienia w częściach.

Zmiana umowy w zakresie tylko jednej części zamówienia jest możliwa

Pytanie:

Nasza jednostka udzieliła zamówienia na dostawę paliw płynnych do maszyn i środków transportu. Zamówienie było podzielone na dwie części zamówienia ze względu na to, że mamy dwa obwody drogowe w terenie. Przetarg wygrał jeden dostawca i podpisano dwie umowy na 2 części. W zawartej umowie z dostawcą paliwa  zawarto następujące zapisy:

  1. „Dopuszcza się zmiany ilości poszczególnych rodzajów paliwa, zgodnie z bieżącym zapotrzebowaniem Zamawiającego, z zastrzeżeniem, że nie zostanie przekroczona  całkowita  wartość   przedmiotu  umowy wynikająca  z przyjętej ofert  w kwocie  X  zł.
  2. W przypadku drastycznych podwyżek cen paliwa na rynku, Zamawiający dopuszcza możliwość zwiększenia do 20% wartość zamówienia o którym mowa w pkt 1. 3.Strony dopuszczają zmniejszenia ilości paliwa w przypadku obniżenia potrzeb zamawiającego.  Strony zawarły umowę na okres 12 miesięcy tj. do dn. 20.02.2013 r. z tym że umowa wygasa również, jeżeli przed upływem tego terminu zostanie wykorzystana całkowita wartość przedmiotu umowy wynikająca z przyjętej oferty, z zastrzeżeniem w/w pkt 3.”
Jak powinniśmy postąpić, jeżeli kwota na część 1 zamówienia  do końca października br. zostanie wyczerpana. Czy możemy sporządzić aneks zwiększający wartość zamówienia? Czy konieczne jest wszczęcie nowego postepowania? Jeżeli kwota z umowy na część 2 zamówienia zostanie w dużym stopniu niewykorzystana, to czy możemy ewentualnie tankować samochody wymienione w załączonym do umowy na część 2, żeby wykorzystać środki finansowe zabezpieczone w tej umowie?

W protokole postępowania dla zamówień udzielanych w częściach wpisujemy wartość poszczególnych zadań

Pytanie:

W 2011 zamawiający ogłosił przetarg nieograniczony na usługę opracowania dokumentacji projektowej na przebudowę drogi, na odcinku długości 10 km . W tym samym roku po odebraniu w/w dokumentacji zamawiający ogłosił jeszcze przetarg na roboty budowlane. Projektowana droga przechodzi przez teren dwóch gmin i w budżecie na 2011 rok zamawiający wyróżnił na to zadanie dwie oddzielne kwoty. Ponadto ze względu na obszerne opracowanie projektowe oraz małe środki finansowe zamawiający mógł w tym samym roku zlecić tylko niewielki zakres robót. W związku z tym, ogłaszając przetarg nieograniczony podzielił zamówienie na części: Część I: przebudowa drogi na odcinku długości 1 km na terenie gminy X - jako I etap. Część  II: przebudowa drogi na odcinku długości 1 km  na terenie gminy Y - jako II etap. W 2012 roku znowu w budżecie zabezpieczono pewne środki finansowe, w ramach których ogłoszono przetarg nieograniczony na część I: przebudowa drogi na odcinku dł. 1 km na terenie gminy X - jako III etap. Następnie część  2 przebudowa drogi na odcinku dł. 1 km na terenie gminy Y - jako IV etap. Poza tym po rozstrzygnięciu powyższego przetargu okazało się że powstały oszczędności i zamawiający ogłosił jeszcze jeden przetarg na V etap przebudowy przedmiotowej drogi. Jak prawidłowo wypełnić  druk ZP-PN  w części dotyczącej pkt. 2  ppkt. 2 dla roku 2011 i 2012? Dodam, że w kolejnych latach będą zlecane kolejne etapy w/w robót budowlanych.