unieważnienie umowy

Brak możliwości sprawiedliwej oceny ofert to podstawa unieważnienia postępowania

Pytanie:

Zamawiający prowadzi postępowanie na najem kontenerów mieszkalnych i sanitarnych. Jako jedno z kryteriów oceny ofert wskazał rok produkcji kontenera. Dodatkowo w siwz zamieszczono następujące zapisy: „Ocenie podlegać będzie rok produkcji poszczególnych kontenerów/kabin przenośnych/umywalek liczony na podstawie dołączonych do oferty dokumentów potwierdzających rok produkcji (np. metryki kontenerów/kabin przenośnych/umywalek). Brak dołączenia do oferty dokumentów potwierdzających rok produkcji wszystkich proponowanych do wynajęcia kontenerów/kabin przenośnych/ umywalek będzie skutkować odrzuceniem oferty Wykonawcy”.

Jeden z wykonawców dołączył do oferty oświadczenie, że wszystkie kontenery zostaną wyprodukowane w 2020 roku. Z powyższego stwierdzenia wynika, że wykonawca oferuje kontenery jeszcze nieistniejące, w związku z tym nie może przedstawić dokumentów np. metryk czy jakichkolwiek innych, które potwierdzałyby datę ich produkcji. Z drugiej strony w siwz nie ma wprost zapisu wykluczającego wynajem kontenerów, które jeszcze nie istnieją, a dopiero zostaną wyprodukowane.

Inny wykonawca w piśmie do zamawiającego zażądał wykluczenia konkurenta, z uwagi na fakt, że nie złożył on wymaganych dokumentów. Czy w tej sytuacji, mając na uwadze zapisy siwz oraz oświadczenie wykonawcy, oferta podlega odrzuceniu jako niezgodna z siwz?

Zamawiający powinien rozważyć unieważnienie postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 146 ust. 6 ustawy Pzp.

Zamawiający popełnił wiele błędów przygotowując postępowanie.

Po pierwsze zamawiający wskazał, że odrzuci ofertę wykonawcy, który nie załączy do oferty dokumentów potwierdzających parametry oceniane z zastosowaniem kryterium oceny ofert. Taki zapis nie znajduje uzasadnienia w przepisach ustawy Pzp.

unieważnienie umowy

Unieważnienie postępowania z powodu błędów w ogłoszeniu – zobacz, kiedy jest dopuszczalne

Unieważnienie postępowania bez zaistnienia ustawowych przesłanek narusza dyscyplinę finansów publicznych. Zamawiający powinien dążyć do prowadzenia wszczętego postępowania i wyboru najkorzystniejszej oferty, a w konsekwencji udzielenia zamówienia a postępowanie unieważniać w ostateczności. Niniejsze case study opisuje wydawać by się mogło patową sytuację, w której znalazł się jeden z zamawiających. Przypadki takie nie są rzadkością w codzienności podmiotów zamawiających. Sprawdź, czy faktycznie muszą skutkować unieważnieniem postępowania.

W artykule m.in.:

  1. Czynność unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego stanowi wyjątek od ogólnej reguły prowadzenia postępowania w celu zawarcia umowy z wykonawcą, który złożył najkorzystniejszą ofertę.
  2. Przesłanki unieważnienia postępowania należy interpretować ściśle, a ciężar udowodnienia ich zaistnienia, zarówno w zakresie okoliczności faktycznych, jak i prawnych, spoczywa na zamawiającym.
  3. Unieważnienie postępowania na mocy art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp musi pozostawać w bezpośredniej korelacji z art. 146 ust. 1 i 6 ustawy Pzp.
  4. Nie każda wada w postępowaniu skutkuje niemożnością zawarcia ważnej umowy w sprawie zamówienia publicznego. Stwierdzona przez zamawiającego wada musi być nie tylko niemożliwa do usunięcia, ale wskazywać na dokonanie czynności lub zaniechanie jej dokonania w tym postępowaniu z naruszeniem przepisu ustawy, które miało lub mogło mieć wpływ na jego wynik.
  5. Przed unieważnieniem postępowania zamawiający powinien dokonać oceny i przeprowadzić analizę zdarzeń w celu ustalenia, czy ewentualne zawarcie umowy w sprawie danego zamówienia w przyszłości spowoduje konieczność jej unieważnienia przez właściwy organ.

Unieważnienie procedur częściowych – kilka wskazówek

Pytanie:

Zamawiający prowadzi przetarg nieograniczony na wybór wykonawcy budowy pieszych ścieżek edukacyjno-przyrodniczych na terenie swojej gminy, w którym dopuścił składanie ofert częściowych na budowę ścieżek na terenie czterech sołectw (każda część to teren innego sołectwa). Po zbadaniu ofert (na każdą część złożono po 2 oferty) zamawiający wybrał ofertę najkorzystniejszą w zakresie każdej z części zamówienia i ogłosił wynik postępowania. Wystosował także do wykonawców zaproszenie do podpisania umów, wyznaczając im termin ich podpisania na 17 grudnia 2018 r. Po opublikowaniu wyniku wpłynęło do zamawiającego pismo właściciela działek, przez które ma m.in. przebiegać trasa ścieżek na terenie jednego z sołectw (część 1 zamówienia), w którym podnosi on, iż nie zgadza się ze sposobem wykonania ścieżek na jego nieruchomości (domaga się specjalnej nawierzchni żwirowej zamiast zaprojektowanej nawierzchni tłuczniowej i podnosi, że autor projektu w ogóle nie uzyskał od niego zgody na przebieg trasy ścieżki przez jego nieruchomość). Niestety zamawiający musi przyznać rajcę właścicielowi nieruchomości – faktycznie brak w dokumentacji projektowej formalnej zgody na prowadzenie robót budowlanych na jednej z działek, przez które będzie prowadzić ścieżka edukacyjna i musi przeprojektować sposób wykonania ścieżki w ramach jednej z części zgodnie z oczekiwaniami właściciela terenu. Zamawiający przewidział, że wynagrodzenie z tytułu zrealizowanych robót w ramach każdej z części ma charakter ryczałtowy. Czy w zaistniałej sytuacji zamawiający może unieważnić na obecnym etapie postępowanie w zakresie części 1 z powodu zaistnienia przesłanki z art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp i uzasadnić to wystąpieniem w opisie przedmiotu zamówienia wady (błąd w projekcie polegający na przyjęciu niewłaściwego materiału na budowę ścieżki pieszej oraz brak umowy dzierżawy na teren działki, przez które będzie przebiegać trasa ścieżki) uniemożliwiającej zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego? Zamówienie jest finansowane ze środków Unii Europejskiej, a właścicielem nieruchomości spornych jest Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie.