szacowanie zamówienia publicznego

Jak oszacować zamówienie dofinansowane z UE

Szacowanie wartości zamówienia publicznego w projekcie unijnym 2023

W zależności od wartości zamówienia dofinansowanego ze środków unijnych beneficjent zastosuje różne procedury, by zlecić potrzebne w projekcie zamówienia. Sprawdź, jak oszacować zamówienie współfinansowane z UE, gdy jesteś zobowiązany stosować ustawę Pzp. Dowiedz się, czy sumować wartości zakupów z ogólnego budżetu z zamówieniami objętymi projektem unijnym. Na wielu praktycznych przykładach upewnij się, kiedy możesz podzielić zamówienie na części i jak wówczas dokonać zamówień.

W tym artykule
  • Sposób szacowania zamówienia objętego projektem unijnym zależy od kategorii zamawiającego.
  • Zamawiający w rozumieniu Pzp szacują zamówienie zgodnie z przepisami tej ustawy. Gdy ustalą, że wartość szacunkowa zamówienia dofinansowanego nie przekracza 130.000 zł, ustalają wartość realizowanych przez siebie zamówień w odniesieniu do danego projektu.
  • Jeśli wartość zamówienia przekracza 130.000 zł, w drugim etapie szacowania zamawiający sprawdza, czy ustalona wartość zamówienia zobowiązuje go do tego, aby udzielić go w trybie zasady konkurencyjności. Pełen zakres zamówienia trzeba ustalić wyłącznie na podstawie tożsamości zamówień realizowanych w konkretnym projekcie.
  • Jeżeli beneficjent środków nie należy do kręgu zamawiających z ustawy Pzp, wartość szacunkową zamówienia ustala, podobnie jak zamawiający, który stwierdzi, że kwota zamówienia nie przekracza progu bagatelności, dla pojedynczego projektu. Nawet jeśli realizuje podobne zamówienia w kilku projektach, to nie łączy ich wartości i nie zleca ich wspólnie. Działa wyłącznie w ramach jednego projektu unijnego.
  • Warto pamiętać, że beneficjent projektu, który ma wątpliwości, jak dokonać zakupów w ramach projektu dofinansowanego z UE, zawsze może zwrócić się o dokonanie interpretacji postanowień Wytycznych dla konkretnego stanu faktycznego. Z pytaniem należy wystąpić do właściwej instytucji będącej stroną umowy lub instytucji, która wybiera projekty do dofinansowania.

Polecam także tekst o procedurze: Zasada konkurencyjności, zamówienia współfinansowane z UE krok po kroku – Pzp i wytyczne 2021–2027

Roboty budowlane z zakupem wyposażenia – jak szacować zamówienie?

Pytanie:

Nazwa zadania brzmi: „Wykonanie robót budowlanych w pomieszczeniach stanowiących świetlicę wiejską wraz z zakupem wyposażenia”. Zadanie jest współfinansowane ze środków Unii Europejskiej. Zakres zadania obejmuje wykonanie robót budowlanych w pomieszczeniach świetlicy, dostawę i montaż klimatyzacji oraz zakup wyposażenia: zabudowy kuchennej, szafy chłodniczej, patelni przemysłowej, kuchni elektrycznej, okapu przemysłowego, zmywarki przemysłowej, krzeseł, stołów, sztućców, zastawy stołowej. Wartość szacunkowa robót budowlanych w pomieszczeniach świetlicy wynosi 204.432,60 zł netto. Wartość zakupu wyposażenia stanowi 70.702,35 zł netto. Natomiast dostawa i montaż klimatyzacji to kwota 37.000 zł netto. Zamawiający zamierza przeprowadzić dwa postępowania, z czego jedno na roboty budowlane. Do robót zamawiający zalicza wykonanie prac w pomieszczeniach świetlicy oraz dostawę i montaż klimatyzacji. Dyrektywa pozwala stwierdzić, że dostawa i montaż klimatyzacji to robota budowlana. W załączniku II do dyrektywy 2014/24/UE Klasa 45.33 – wykonanie instalacji cieplnych, wodnych, wentylacyjnych i gazowych obejmuje urządzenia i przewody grzewcze, wentylacyjne lub klimatyzacyjne. Czy zamawiający postąpi w prawidłowy sposób? Odnośnie wyposażenia – czy z powodu braku tożsamości podmiotowej zamówienie należy oszacować oddzielnie dla: 1 – meble (zabudowa kuchenna, krzesła, stoły), 2 – sprzęt gospodarstwa domowego (szafa chłodnicza, patelnia przemysłowa, kuchnia elektryczna, okap przemysłowy, zmywarka przemysłowa), 3 – wyposażenie domowe (sztućce, zastawa stołowa)? Czy w związku z tym należy również wszcząć trzy postępowania poniżej 130.000 zł, czy jedno z podziałem na części? Czy zamawiający powinien osobno oszacować roboty i dostawę?

Jak oszacować organizację konferencji naukowej?

Pytanie:

Straż miejska zamierza zorganizować konferencję naukową. Wydarzenie ma trwać 3 dni i odbyć się we wskazanym miejscu tj. sali kongresowej. Rysują się tutaj dwa obszary:

1)      konferencja czyli część dydaktyczna ze wskazanymi prelegentami (naukowcami), którzy od wielu lat zajmują się badaniami, funkcjonowaniem itp. straży miejskich w Polsce. Posiadają oni unikatową wiedzę i wcześniej już wykonywali zadania na naszą rzecz. W ramach tego aspektu zadania mają zostać wykonane m.in. badania opinii publicznej w zakresie oceny straży przez mieszkańców (badanie ankietowe) – usługę zrealizuje firma specjalizująca się w tego typu badaniach; wyniki tych badań będą przedmiotem opracowania i prezentacji w trakcie konferencji – szacunkowy koszt umów to ok. 70.000 zł netto;

2)      konferencja czyli część organizacyjno-logistyczna obejmująca zabezpieczenie miejsca, wyposażenie audio, dostęp do Internetu, łącza, tłumaczenia, wydanie broszur, catering, przerwy kawowe, noclegi, hotel, część artystyczna, wydanie materiałów, przygotowanie upominków, transfery gości z/do hotelu, lotniska, dworca itp. – szacunkowy koszt to ok. 145 tys. netto.

Patrząc oddzielnie na te dwa obszary, brak między nimi tożsamości przedmiotowej. Mamy tutaj inne kody CPV. Z drugiej strony te dwa zadania są ze sobą sprzężone i mają zapewnić udaną konferencję w jednym miejscu i czasie. Realizuje je ten sam zamawiający i finansuje z tego samego źródła.

Istnieją poza tym firmy, które organizują tego typu konferencje od A do Z łącznie z zaangażowaniem wskazanych prelegentów.

Czy możemy uznać (na podstawie orzeczeń, opinii, zaleceń pokontrolnych itp.), że kwestie naukowo-dydaktyczne (prelekcje, badania, raporty z badań itp.) w ramach konferencji są odrębnym zadaniem od kwestii organizacyjno-logistycznych tejże konferencji (wynajem sali, hotele, transport gości, nagłośnienie, oświetlenie, catering, organizacja czasu wolnego dla gości itp.)? Czy należy w tym przypadku uwzględnić bezwzględnie kody CPV i to one powinny decydować o rozdzieleniu zadań? Czy przy takim ewentualnym podziale zamówienia na odrębne części i przy osobnym szacowaniu zajdą przesłanki z art. 29 ust. 1 i 2 ustawy Pzp?