szacowanie zamówienia publicznego

Szacowanie i ogłaszanie zamówień współfinansowanych z WRPO

Pytanie:

Mam problem z agregacją zamówień i wyborem właściwej procedury dla zakupów współfinansowanych z WRPO. Wartość zamówień planowanych w ramach projektu wynosi:

  • 8 mln netto roboty budowlane – tu nie ma wątpliwości ze względu na kwotę poniżej progu,
  • 8 mln netto dostawy na potrzeby realizacji projektu (8 przetargów obejmujących różne grupy – roboty, pojazdy latające, urządzenia pomiarowe i przetwarzające, infrastrukturę lotniskową, systemy wizyjne do analizy trajektorii lotu, zestawy do akwizycji danych) – nie wiem, jakie przepisy powinienem zastosować.

W odniesieniu do dostaw zachodzi ich tożsamość:

  • czasowa (oszacowano je na cały okres realizacji projektu);
  • przedmiotowa (można uznać, iż wszystkie dostawy służą realizacji celu projektu – wyposażenia lotniska i jego zabudowy w niezbędne wyposażenie i urządzenia).

Obawiam się, że jeśli udzielę zamówienia w przetargach poniżej progów, powtórzą się oferty tych samych wykonawców w poszczególnych grupach. Czy można ogłosić zamówienie w Dz.Urz. UE, przyjmując wszystkie zapisy dotyczące procedury powyżej progów oraz jednocześnie w Biuletynie ZP (jako nieobowiązkowe), aby uniknąć ewentualnych zarzutów zaniżania wartości zamówienia? Czy naruszam tym samym art. 40 ust. 1 ustawy Pzp? Czy w przypadku zamieszczenia ogłoszenia wyłącznie w Dz.Urz. UE możliwe jest naliczenie korekty finansowej?

Szacowanie zamówień w wieloletnich projektach unijnych

Pytanie:

Zamawiający realizuje kilkuletni program unijny. W okresie 2019−2023 chce przeprowadzić szkolenia dla 70 osób. Treść szkoleń nie została opisana w projekcie, gdyż zależy od potrzeb zrekrutowanych uczestników i aktualnego zapotrzebowania na rynku. Z uwagi na wartość całego zamówienia (w latach 2019−2023) może zastosować tryb na usługi społeczne. Aktualnie w 2019 roku zamawiający zrekrutował do projektu 10 osób i określił ich potrzeby szkoleniowe w ten sposób, że:

1)      2 osoby wymagają szkolenia na florystę,

2)      2 − na magazyniera,

3)      6 − na opiekuna osób starszych.

Niewykluczone, że w późniejszym okresie 2019 roku dojdą nowi uczestnicy z innymi potrzebami szkoleniowymi. Czy zamawiający może przeprowadzić zamówienie na usługi społeczne z podziałem na 3 części:

1)      kurs florysty dla maks. 2 osób,

2)      kurs magazyniera dla maks. 2 osób,

3)      kurs opiekuna osób starszych dla maks. 6 osób,

a następnie w przyszłości np. za dwa miesiące − kolejne zamówienie na usługi społeczne z podziałem na części:

1) kurs terapeuty dla maks. 3 osób,

2) kurs księgowego dla maks. 3 osób,

3) kurs florysty dla 1 osoby,

po czym w 2020 roku kolejne zamówienie na usługi społeczne z podziałem na nowe części (dostosowane do zrekrutowanych uczestników, przy czym rodzaj kursów może się powtórzyć), itd.?

Czy w takim przypadku w pierwszym zaproszeniu do składania ofert w 2019 roku należy to jakoś zapisać a w kolejnym kontynuować numerowanie części na część 4 − kurs terapeuty, część 5 − kurs księgowego, część 6 − kurs florysty (czy należy je oznaczać numeracją od początku część 1 − kurs terapeuty, część 2 − kurs księgowego, część 3 − kurs florysty)? Czy trzeba poinformować, że zamówienie będzie realizowane etapami? Czy wszystko powyższe stanowi jedno zamówienie na usługi społeczne przeprowadzone etapowo (a każdy etap jest zamówieniem z podziałem na części) i każdy nowy etap zamówienia wymaga trybu stosowanego dla całego zamówienia 2019−2023? Czy np. jeśli wartość pierwszego zapytania ofertowego w 2019 roku przekracza 20.000 zł i nie przewyższa 50.000 zł, to mogę zastosować najpierw rozeznanie rynku a później − gdy kolejne zapytanie ofertowe razem z poprzednim przekroczy tę kwotę − tryb na usługi społeczne, czy od samego początku stosuję tryb na usługi społeczne?