szacowanie zamówienia publicznego

Jak oszacować organizację konferencji naukowej?

Pytanie:

Straż miejska zamierza zorganizować konferencję naukową. Wydarzenie ma trwać 3 dni i odbyć się we wskazanym miejscu tj. sali kongresowej. Rysują się tutaj dwa obszary:

1)      konferencja czyli część dydaktyczna ze wskazanymi prelegentami (naukowcami), którzy od wielu lat zajmują się badaniami, funkcjonowaniem itp. straży miejskich w Polsce. Posiadają oni unikatową wiedzę i wcześniej już wykonywali zadania na naszą rzecz. W ramach tego aspektu zadania mają zostać wykonane m.in. badania opinii publicznej w zakresie oceny straży przez mieszkańców (badanie ankietowe) – usługę zrealizuje firma specjalizująca się w tego typu badaniach; wyniki tych badań będą przedmiotem opracowania i prezentacji w trakcie konferencji – szacunkowy koszt umów to ok. 70.000 zł netto;

2)      konferencja czyli część organizacyjno-logistyczna obejmująca zabezpieczenie miejsca, wyposażenie audio, dostęp do Internetu, łącza, tłumaczenia, wydanie broszur, catering, przerwy kawowe, noclegi, hotel, część artystyczna, wydanie materiałów, przygotowanie upominków, transfery gości z/do hotelu, lotniska, dworca itp. – szacunkowy koszt to ok. 145 tys. netto.

Patrząc oddzielnie na te dwa obszary, brak między nimi tożsamości przedmiotowej. Mamy tutaj inne kody CPV. Z drugiej strony te dwa zadania są ze sobą sprzężone i mają zapewnić udaną konferencję w jednym miejscu i czasie. Realizuje je ten sam zamawiający i finansuje z tego samego źródła.

Istnieją poza tym firmy, które organizują tego typu konferencje od A do Z łącznie z zaangażowaniem wskazanych prelegentów.

Czy możemy uznać (na podstawie orzeczeń, opinii, zaleceń pokontrolnych itp.), że kwestie naukowo-dydaktyczne (prelekcje, badania, raporty z badań itp.) w ramach konferencji są odrębnym zadaniem od kwestii organizacyjno-logistycznych tejże konferencji (wynajem sali, hotele, transport gości, nagłośnienie, oświetlenie, catering, organizacja czasu wolnego dla gości itp.)? Czy należy w tym przypadku uwzględnić bezwzględnie kody CPV i to one powinny decydować o rozdzieleniu zadań? Czy przy takim ewentualnym podziale zamówienia na odrębne części i przy osobnym szacowaniu zajdą przesłanki z art. 29 ust. 1 i 2 ustawy Pzp?

Zamówienie na dostawy artykułów spożywczych – szacowanie, kryteria oceny ofert, czas trwania umowy

Zamówienie na dostawy artykułów spożywczych – szacowanie, kryteria oceny ofert, czas trwania umowy

Nowa ustawa Pzp z 1 stycznia 2021 r. zmodyfikowała zasady szacowania dostaw różnego rodzaju podobnych artykułów. Pojawiły się m.in. wątpliwości, czy zakup różnych środków spożywczych należy realizować stosownie do łącznej ich wartości, czy też nadal można grupować je jako osobne asortymenty. Odpowiedź m.in. na to pytanie publikujemy w artykule poniżej. Z opracowania dowiesz się także, na jaki czas wolno podpisać umowę na zamówienie dostaw artykułów spożywczych oraz jakie kryteria poza ceną można zastosować przy tego rodzaju zamówieniu. Poniżej 3 pytania naszych Czytelników dotyczące wskazanych kwestii oraz praktyczne wyjaśnienia eksperta.

W artykule przeczytasz:

  • Czy wolno osobno szacować dostawy nabiału, mięsa, warzyw itp.?
  • Na jaki okres wolno podpisać umowę na dostawę artykułów spożywczych do szkolnego internatu?
  • Kryteria oceny ofert w postępowaniu na dostawy artykułów spożywczych 

W opracowaniu m.in.:

  • Zgodnie z aktualnymi wytycznymi, zamawiający ma obowiązek oszacować łącznie nie tylko tożsame dostawy, ale również i te podobne. Aby stwierdzić istnienie podobieństwa, drugorzędne znaczenie ma tożsamość wykonawcy rozumiana na dotychczasowych zasadach.
  • Ustawa Pzp nie określa wytycznych w zakresie terminu realizacji kolejnych umów na dostawy artykułów spożywczych. Wyjątkiem jest wymóg zawarcia umowy na czas określony, co do zasady 4-letni. Istnieją przy tym ustawowe przesłanki, które dopuszczają, aby umowę podpisać na okres dłuższy.
  • W przypadku umowy na okres wrzesień-czerwiec może się okazać, że zamawiający powinien dodatkowo „domówić” dostawy w okresie letnim. Taką umowę, choć krótszą i na mniejszą wartość, trzeba będzie zawrzeć w procedurze stosownej dla wartości zakupów spożywczych w okresie 12 miesięcy.
  • Zamawiający nie musi stosować kryteriów jakościowych, jeśli tylko sporządzi precyzyjny opis zamawianych dostaw. Z pewnością należy stosować tutaj kryteria jakościowe, które zapewnią efektywność zakupu i unikać kryteriów pozornych.

Jakie są reguły szacowania zamówienia na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych?

Pytanie:

Nasze pytanie dotyczy procedury związanej z odbiorem odpadów komunalnych od mieszkańców gminy. W styczniu 2021 roku rozpisaliśmy nowe postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na usługę transportu odpadów do wskazanej instalacji, która zajmuje się zagospodarowaniem przekazanych odpadów. Z instalacją mamy zawartą odrębną umowę. Szacowana wartość zamówienia to kwota 576.523,15 zł (poniżej progów unijnych).

Wykonawca, który realizował w poprzednim roku usługę odbioru i zagospodarowania odpadów, złożył wniosek do UZP o wszczęcie kontroli doraźnej z uwagi na nieprawidłowości w szacowaniu zamówienia i jego celowe zaniżenie w celu uniknięcia procedury unijnej. We wniosku motywuje to tym, że powinniśmy wziąć pod uwagę wynagrodzenie wykonawcy za tożsame usługi z ostatnich 12 miesięcy poprzedzających ustalenie wartości zamówienia. Wnioskujący nie wskazał w piśmie do UZP, że przedmiotowe postępowanie dotyczy tylko transportu odpadów bez usługi ich zagospodarowania.

Czy usługi odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych są tożsame z usługą ich transportu, która jest znacznie tańsza w porównaniu z usługą odbioru i zagospodarowania? Nasze szacowanie polegało na zebraniu informacji od innych zamawiających, którzy realizują tę usługę. Pomnożyliśmy wartość wynagrodzenia wykonawcy za transport 1 tony odpadów przez szacowaną liczbę zebranych ton z terenu gminy w okresie realizacji umowy. Czy nasze postępowanie było prawidłowe i wykonane z należytą starannością? Dodam, że złożone oferty w przedmiotowym postępowaniu potwierdzają oszacowaną wartość zamówienia.

Dostawa i montaż windy – jak oszacować zamówienie?

Sposób ustalania przez zamawiającego wartości zamówienia na roboty budowlane, został określony w art. 33 ustawy Pzp. Z wytycznych wskazanych w tej regulacji wynika, m.in. że:

  • jeżeli zamawiający zamierza przekazać wykonawcy robót budowlanych dostawy lub usługi (tu dostawa windy), nabyte w ramach odrębnych umów, a dodatkowo
  • dostawy lub usługi te są niezbędne do realizacji świadczenia przez wykonawcę,

pojawia się obowiązek uwzględnienia przy szacowaniu robót budowlanych, wartości oddanych do dyspozycji wykonawcy świadczeń (art. 33 ust. 2 ustawy Pzp).

Pytanie:

Prowadzimy postępowanie dofinansowane z PROW, w ramach którego zamawiamy roboty budowlane oraz dostawy (montaż windy zewnętrznej). Zamawiający podzielił zamówienie na roboty budowlane i dostawy – i realizuje je w dwóch odrębnych procedurach (prace świadczą różni wykonawcy).

Otworzyliśmy trzy oferty na roboty budowlane w kwotach: 112.200 zł netto, 214.959 zł netto, 323.000 zł netto. Wartość szacunkowa zamówienia to 123.231,74 zł netto, w związku z czym przeprowadzono zapytanie ofertowe do 30.000 euro. Chcemy teraz wybrać ofertę – naszym zdaniem szacunek został wykonany z należytą starannością na podstawie kosztorysu inwestorskiego. Czy w związku z cenami otrzymanych ofert nie powinniśmy przeprowadzić przetargu nieograniczonego a zapytanie ofertowe unieważnić?