rażąco niska cena

Kalkulacja rażąco niskiej ceny w zamówieniach publicznych

Kalkulacja rażąco niskiej ceny – jak ją obliczyć na przykładach

Kalkulacja rażąco niskiej ceny w zamówieniach publicznych to proces, który wymaga od zamawiającego szczególnej staranności i znajomości przepisów ustawy Pzp. W praktyce oznacza to nie tylko obowiązek matematycznego porównania cen ofert, ale też umiejętność prawidłowego ich zakwalifikowania do analizy. Kiedy cena oferty powinna wzbudzić wątpliwości? Czy zawsze trzeba wzywać do wyjaśnień sposobu kalkulacji ceny? W artykule wyjaśniamy, jak krok po kroku przebiega kalkulacja rażąco niskiej ceny i jakie obowiązki ciążą na zamawiającym. Na końcu artykułu znajdziesz gotową check listę z obowiązkami do odhaczenia przy weryfikacji oferty pod kątem zaniżenia wynagrodzenia.

W tym artykule
  • Kalkulacja rażąco niskiej ceny lub kosztu opiera się na dwóch progach odniesienia – szacunkowej wartości zamówienia oraz średniej arytmetycznej cen ofert złożonych w terminie. Przekroczenie 30% odchylenia względem któregokolwiek z tych progów rodzi obowiązek wezwania do wyjaśnień.
  • Zamawiający nie może odrzucić oferty bez uprzedniego wezwania do wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny. Obowiązek ten wynika bezpośrednio z art. 224 ustawy Pzp i stanowi element gwarantujący równe traktowanie wykonawców.
  • Kalkulacja rażąco niskiej ceny wymaga uprzedniej analizy wszystkich ofert za wyjątkiem tych podlegających odrzuceniu z uwagi na złożenie po terminie lub błąd w obliczeniu ceny. Dopiero po ich wyeliminowaniu możliwe jest prawidłowe wyliczenie średniej arytmetycznej.
  • Nie zawsze cena niższa o 30% obliguje do wezwania do wyjaśnień – wyjątek stanowią sytuacje, gdy różnica wynika z oczywistych, znanych zamawiającemu okoliczności. Przykładem może być zawyżenie średniej przez jedną rażąco wysoką ofertę.
  • Kalkulacja rażąco niskiej ceny nie powinna ograniczać się do analizy matematycznej. Zamawiający ma obowiązek uwzględniać także czynniki rynkowe, specyfikę przedmiotu zamówienia i realność kosztów jego wykonania.
  • Badanie rażąco niskiej ceny musi odbywać się na etapie badania ofert – nie po ich ocenie ani tuż przed podpisaniem umowy.
  • W przypadku aukcji elektronicznej badanie rażąco niskiej ceny następuje dwukrotnie: przed jej rozpoczęciem oraz – jeśli cena zostanie istotnie obniżona – po zakończeniu aukcji.
  • Wątpliwości zamawiającego mogą dotyczyć nie tylko całkowitej ceny oferty, ale także istotnych części składowych, w tym cen jednostkowych, jeśli wydają się nierealne lub niewiarygodne.
  • Cena jednostkowa w wysokości 0 zł nie jest sama w sobie podstawą do zarzutu rażąco niskiej ceny – o ile nie dotyczy istotnej części zamówienia.
  • Procedura wyjaśnień może obejmować również prawo opcji – zamawiający może żądać wyjaśnień dotyczących zarówno zakresu podstawowego, jak i opcjonalnego.
13 najczęstszych błędów w badaniu i wyjaśnianiu rażąco niskiej ceny

13 najczęstszych błędów w badaniu i wyjaśnianiu rażąco niskiej ceny

W postępowaniach o zamówienie publiczne zarówno zamawiający, jak i wykonawcy często mierzą się z wyzwaniem badania i wyjaśniania oferty w kontekście rażąco niskiej ceny. Dla zamawiających kluczowe jest, by wezwania do wyjaśnień nie były kierowane bez uzasadnienia, a wyjaśnienia wykonawcy precyzyjnie odnosiły się do składników oferty budzących wątpliwości. Z kolei wykonawcy muszą zadbać o to, by ich wyjaśnienia były spójne i odpowiednio uzasadniały obniżoną cenę bez ogólnikowych stwierdzeń, które nie potwierdzą kalkulacji.

W artykule omawiamy 13 najczęstszych błędów w badaniu i wyjaśnianiu rażąco niskiej ceny, w tym m.in. błędną decyzję o wezwaniu do wyjaśnień, narzucanie metodyki kalkulacji wykonawcy oraz pomijanie wyjaśnień dotyczących podwykonawców. Dowiesz się, jak unikać tych pułapek, by ocena ofert przebiegła sprawiedliwie i zgodnie z przepisami ustawy Pzp.

W tym artykule
  • Niezasadne wezwanie do wyjaśnień: Często wezwania do wyjaśnień wyliczenia ceny są kierowane w przetargach bez uzasadnionych podstaw, co prowadzi do niepotrzebnego wydłużenia procedury. Zamawiający powinni upewnić się, że wezwanie jest naprawdę konieczne i oparte na rzeczywistych wątpliwościach.
  • Zbyt ogólne wezwanie do wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny: Wezwania powinny być precyzyjne, wskazując dokładnie, które elementy oferty budzą wątpliwości. Ogólne pytania utrudniają wykonawcy udzielenie adekwatnych odpowiedzi i mogą prowadzić do nieuzasadnionego odrzucenia oferty.
  • Narzucona metodyka wyjaśnień: Zamawiający nie powinni narzucać wykonawcom konkretnych schematów kosztorysowych w wyjaśnieniach. Tego typu działania mogą spowodować niespójności w przedstawianiu wyjaśnień i błędne odrzucenie ofert.
  • Formalizm zamiast analizy merytorycznej: Celem wezwania do wyjaśnień jest ustalenie, czy cena jest realistyczna, a nie dopuszczenie do odrzucenia oferty z powodu drobnych nieścisłości. Zamawiający muszą unikać nadmiernego formalizmu i skupić się na merytorycznej ocenie ceny oferty.
  • Niespójność wyjaśnień: Wykonawca powinien dostarczyć wyjaśnienia zgodne z treścią pierwotnej oferty. Jakakolwiek istotna zmiana w przedstawionych danych, np. dotycząca osób odpowiedzialnych za realizację zamówienia, może prowadzić do wątpliwości i odrzucenia oferty.
  • Odrzucenie oferty z powodu błędnej oceny wyjaśnień: Oceniając wyjaśnienia, zamawiający powinni uwzględnić całą strukturę ceny oferty, nie tylko jej wysokość. Zaniedbanie analizy szczegółów kalkulacji może prowadzić do błędnych decyzji, iż oferta zawiera rażąco niską cenę i odrzucenia jej niezgodnie z prawem.