oświadczenie

Kto i kiedy złoży oświadczenie o bezstronności z art. 56 Pzp?

Kto i kiedy złoży oświadczenie o bezstronności z art. 56 Pzp?

Postępowanie od strony zamawiającego muszą prowadzić osoby bezstronne i obiektywne. Aby potwierdzić, że tak jest w rzeczywistości, składają w postępowaniach oświadczenia o bezstronności z art. 56 Pzp z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych. Ustawodawca wskazuje pisemną postać oświadczenia. Czy wobec tego akceptowalne będzie również oświadczenie w formie elektronicznej z kwalifikowanym podpisem elektronicznym?

Dodatkowo zwrot użyty w art. 56 ust. 1 oraz 3 „osoby mogące wpłynąć na wynik tego postępowania” jest bliżej nieokreślony. Czy chodzi tu o osoby np. osoby opiniujące dokumenty lub te które je zatwierdzają? Czy będą to również pracownicy, którzy zapoznają się z warunkami zamówienia czy projektem umowy? Są to dokumenty sporządzane przed wszczęciem postępowania, ale zawierające opis przedmiotu zamówienia, warunki udziału czy kryteria oceny ofert. Czy takimi osobami będą również członkowie rady nadzorczej, którzy w związku z art. 17 ust. 2 ustawy o zasadach zarządzania mieniem państwowym, zgadzają się na zawarcie umów z wykonawcami?

Czy biorąc pod uwagę, że udzielaniem zamówień zajmuje się ściśle określone grono osób, można zbiorczo i z góry pozyskać oświadczenia do przewidzianych postępowań, które mają odbyć się w danym roku? Między innymi na te pytania odpowiadamy w opracowaniu.

Czy po 1 stycznia 2021 r. oświadczenia z art. 56 ustawy Pzp pracownicy mogą złożyć na piśmie?

Pytanie:

Przygotowując się do wdrożenia nowej ustawy Pzp i analizując przepisy, zauważyliśmy pewną przeszkodę, o której istnienie i ewentualne sposoby jej ominięcia pragniemy spytać. Zgodnie z treścią nowej ustawy Pzp postępowania powinny być przeprowadzane oraz dokumentowane i archiwizowane elektronicznie (wynika to m.in. z art. 70 nowej ustawy). W nowej ustawie tak jak i w starej zawarto obowiązek po stronie osoby dokonującej czynności w postępowaniu (uczestniczącej w pracach komisji) polegający na złożeniu oświadczenia o braku podstaw do wykluczenia z uczestniczenia w jej pracach (stary art. 17, nowy art. 56). Oświadczenie to stanowi załącznik do protokołu z postępowania, więc powinno przybrać formę elektroniczną. Protokoły z obrad komisji i zgoda wyrażana przez członków akceptująca wyniki jej prac mogą być dokumentowane w postępowaniu za pomocą narzędzi elektronicznego obiegu dokumentów, kont na serwisach zakupowych itp. Oświadczenie jednak musi mieć formę pisemną i spełniać wymogi zarezerwowane dla tego typu czynności zgodne z przepisami Kodeksu cywilnego. Czy powyższe okoliczności zobowiązują zamawiającego do zapewnienia swoim pracownikom certyfikowanych podpisów elektronicznych? Naszym zdaniem nie możemy wymagać od pracowników, aby Ci oświadczając, wykorzystywali swoje osobiste konto na ePUAP czy też inne własne narzędzie. Proszę o nakreślenie podejścia, jakie powinien przyjąć zamawiający w interpretacji wspomnianych przepisów kluczowych dla sporządzenia nowego regulaminu udzielania zamówień w instytucji zobowiązanej do stosowania ustawy Pzp.