oświadczenie

Kiedy osoby przygotowujące postępowanie oraz opiniujące i zatwierdzające dokumenty postępowania złożą oświadczenia z art. 56 ustawy Pzp?

Pytanie:

Zgodnie z art. 56 ust. 4 ustawy Pzp kierownik zamawiającego, członek komisji przetargowej oraz inne osoby wykonujące czynności związane z przeprowadzeniem postępowania lub osoby mogące wpłynąć na wynik postępowania lub udzielające zamówienia są zobowiązane złożyć dwa oświadczenia dotyczące:

1)      konfliktu interesów i

2)      prawomocnego skazania za przestępstwa, których katalog wskazano w ustawie Pzp.

Nowelizacja ustawy Pzp z listopada 2020 roku zawęziła grono osób, które są zobowiązane złożyć oświadczenia dotyczące prawomocnego skazania. Nie obejmuje ono już osób, które wykonują czynności związane z przygotowaniem postępowania. Jednocześnie we wzorach protokołów postępowania (np. w trybie przetargu nieograniczonego poz. 5B) przewidziano konieczność podania osób mogących wpłynąć na wynik postępowania. Zgodnie z wytycznymi w tej pozycji należy:

  • wskazać osoby mogące wpłynąć na wynik postępowania, w tym wykonujące czynności związane z przygotowaniem postępowania i te które faktycznie wykonywały dane czynności oraz
  • podać zakres tych czynności.

Pod tym wykazem znajduje się również wzór oświadczenia: „Osoby mogące wpłynąć na wynik postępowania, w tym osoby wykonujące czynności związane z przygotowaniem postępowania, złożyły oświadczenia określone w art. 56 ust. 4 ustawy”.

Jak w kontekście art. 56 ust. 1, 3 i 4 ustawy Pzp należy rozumieć ww. wymóg? Czy oświadczenia powinna złożyć każda osoba wykonująca czynności związane z przygotowaniem postepowania, czy takie osoby w ogóle nie są zobowiązane do złożenia oświadczeń? A może są, ale tylko wtedy gdy te czynności związane z przygotowaniem postępowania mogą mieć wpływ na wynik postępowania?

Czy w sytuacji, gdy uczestnictwo w przygotowaniu postępowania takich osób ogranicza się do zaopiniowania projektowanych postanowień umowy, przygotowanych przez inne osoby? Przykładowo – inspektor ochrony danych opiniuje pod kątem zgodności i wypełnienia wymogów przepisów o ochronie danych osobowych, główny księgowy sprawdza, czy postanowienia dotyczące rozliczeń i zasad wynagradzania spełniają wymogi przepisów odrębnych i reguł rozliczeń obowiązujących u zamawiającego, radca prawny opiniuje projekt pod kątem zgodności z przepisami prawa.

Oświadczenie z art. 56 Pzp – wzór i ważne wskazówki związane z wyłączeniem z postępowania

Oświadczenie z art. 56 Pzp – wzór i ważne wskazówki związane z wyłączeniem z postępowania

Aby zapewnić bezstronność i obiektywizm zamawiającego, każdy jego pracownik i współpracownik, który wykonuje czynności w postępowaniu, musi złożyć odpowiednie oświadczenie z art. 56 Pzp. Chodzi o dokument, w którym potwierdzają oni swoją bezstronność i niekaralność. Sprawdź, w jakim terminie odebrać oświadczenie z art. 56 Pzp oraz jaką nadać mu treść. Wzór oświadczenia odnajdziesz na łamach portalu w zakładce „Wzory dokumentów”. Bezpośredni link publikujemy w treści opracowania.

W tym artykule przeczytasz:

  • Konflikt interesów w orzecznictwie TSUE
  • Oświadczenie z art. 56 ust. 2 Pzp: w jakim terminie należy je złożyć?
  • Oświadczenie z art. 56 Pzp: forma
  • Jak sformułować treść oświadczenia z art. 56 ust. 2 i 3 Pzp?
  • Sankcje za niezłożenie oświadczenia z art. 56 Pzp
  • Oświadczenie z art. 56 Pzp w nowym i starym Pzp
  • Konflikt interesów i oświadczenie z art. 56 Pzp – porównanie starych i nowych przepisów

Z opracowania dowiesz się m.in.:

  • Zasada wykonywania czynności w ramach przygotowania i prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego tylko przez osoby zapewniające bezstronność i obiektywizm dotyczy osób, które występują po stronie zamawiającego. Chodzi tu nie tylko o pracowników wyznaczonych do wykonywania określonych czynności. Będą to również inne osoby zaangażowane przez zamawiającego np. na podstawie umowy zlecenia, o dzieło, agencyjnej lub innej umowy. Przykładowo oświadczenie z art. 56 Pzp muszą złożyć np. eksperci  zaproszeni  do udziału w pracach komisji przetargowej, i inne podmioty, które mają wpływ na przebieg oraz wynik postępowania.
  • Dopiero ustalenie kręgu wykonawców pozwala stwierdzić, czy istnieją określone relacje między wykonawcami a osobami z art. 56 ust. 1 ustawy Pzp. Do ujawnienia wykonawcy w danym postępowaniu będzie prowadziło już samo wystąpienie z wnioskiem do zamawiającego o wyjaśnienie dokumentów zamówienia, w przypadku skorzystania z tego uprawnienia.
  • Ani przepisy ustawy Pzp, ani żadnego aktu wykonawczego nie wskazują wzoru oświadczenia z art. 56 Pzp ani nie precyzują jego obowiązkowej treści.
  • Jeśli ktoś złoży oświadczenie z art. 56 Pzp niezgodne z prawdą, podlega odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego zeznania. To z kolei na podstawie art. 233 § 1 Kodeksu karnego jest zagrożone karą pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.
  • Niezłożenie oświadczenia z art. 56 Pzp narusza dyscyplinę finansów publicznych.