gwarancja wadialna

W jaki sposób należy dokonać poprawności złożonej gwarancji wadialnej?

Pytanie:

Otwarcie ofert w przetargu nieograniczonym (krajowy) na budowę sali gimnastycznej w Cieciułowie odbyło się 20 stycznia 2021 r. Wymagane było wadium w wysokości 40.000 zł. Jak ocenić gwarancję bankową o następującej treści: „Gwarancja bankowa wadialna nr 2/21 W imieniu Banku Spółdzielczego w Zawadzkiem (Gwaranta), niniejszym oświadczamy, że na zlecenie MODERN-BUD Marcin Strugała Spółka komandytowa z siedzibą: 42–161 Starokrzepice, ul. Oleska 406 ( Wykonawcy) Bank udziela Gminie Rudniki z siedzibą w Rudnikach ( 46–325), ul. Wojska Polskiego 12A wypłaty kwoty 40.000 zł (słownie złotych: czterdzieści tysięcy 00/100) tytułem wadium w związku z ubieganiem się przez MODERN-BUD Marcin Strugała Spółka komandytowa z siedzibą 42–161 Starokrzepice, ul. Oleska 406 ( Wykonawcę) o dzielenie zamówienia publicznego w trybie ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (tj. Dz.U. z 2007 r. nr 223, poz. 1655 ze zm.). Udzielenie niniejszej gwarancji jest nieodwołalne i bezwarunkowe. Bank zobowiązuje się do niezwłocznego wypłacenia Zamawiającemu kwoty do wysokości określonej powyżej na pierwsze pisemne wezwanie wystosowane przez Zamawiającego, zawierające informację, że nastąpiła jedna z przesłanek (ze wskazaniem która) zatrzymania wadium (wniesionego przez Wykonawcę w postaci niniejszej gwarancji bankowej) wymieniona w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych lub w Specyfikacji Istotnych Warunków zamówienia wydanych dla przedmiotowego zamówienia. Gwarancja ważna jest od dnia 20 stycznia 2021 do 18 lutego 2021 roku włącznie. Oryginał gwarancji powinien zostać zwrócony do nas po upływie terminu ważności lub zaspokojeniu wszystkich Państwa roszczeń z gwarancji. Gwarancja staje się bezprzedmiotowa i nieważna wraz z upływem terminu jej ważności, nawet jeśli nie zostanie nam zwrócona. Ponadto gwarancja wygasa automatycznie i całkowicie, gdy wysokość świadczeń z gwarancji zrealizowanych przez nas osiągnie kwotę gwarancji lub gdy oryginał dokumentu gwarancji zostanie nam zwrócony przed upływem terminu ważności gwarancji. Dla celów identyfikacyjnych prosimy, aby Państwa pisemne żądanie zostało przekazane listem poleconym za pośrednictwem banku prowadzącego Państwa rachunek. Bank ten potwierdzi, że podpisy złożone na żądaniu zapłaty należą do osób upoważnionych do zaciągania zobowiązań finansowych w Państwa imieniu. Radłów, dnia 19 stycznia 2021 r. Podpis i pieczęć banku”. Na wybór oferty najkorzystniejszej wpłynęło odwołanie zarzucające, że gwarancja jest wadliwa i nie zabezpiecza w sposób należyty interesów zamawiającego. Jak postąpić?

Różne okresy gwarancji w ofercie – co powinien zrobić zamawiający?

Pytanie:

Wykonawca w dwóch miejscach oferty wpisał różne oferowane okresy gwarancji. Gwarancja stanowi jedno z kryterium oceny ofert. W formularzu ofertowym określił dłuższy 60-mies. okres gwarancji (odczytany podczas sesji otwarcia ofert). W formularzu parametrów technicznych wpisano krótszy czas gwarancji w przypadku dwóch elementów (podzespołów) wchodzących w skład urządzenia:

  • karta sieciowa – 24 miesiące gwarancja producenta oraz
  • moduł zarządzania – 36 miesięcy Basic.

Czy w takiej sytuacji należy wezwać wykonawcę do wyjaśnień czy odrzucić ofertę (na jakiej ewentualnie podstawie)? Czy może trzeba poprawić różnicę jako oczywistą omyłkę pisarską (lub inną omyłkę)?

W opisanych okolicznościach najpierw należy ustalić, jaki charakter miał formularz parametrów technicznych, tzn. czy był on elementem oferty, czy dokumentem przedmiotowym, który potwierdzał zgodność oferowanego przedmiotu z założeniami zamawiającego. Istotne w tym przypadku są także zapisy siwz w szczególności te dotyczące kryteriów oceny ofert.

Omawiany problem dotyczy kryterium oceny ofert, które co do zasady, nie może być uzgodnione z wykonawcą po otwarciu ofert. Jeśli wykonawca bezspornie podał dwie opcje odnoszące się do kryterium oceny ofert, wówczas przy braku odmiennych ustaleń w siwz, powoduje to konieczność odrzucenia oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp. Kryterium – co do zasady – powinno być jasno określone przed otwarciem ofert.

Prawidłowe oznaczenie zleceniodawcy i beneficjenta gwarancji wadialnej

  • Nie każda wada wniesionego zabezpieczenia będzie skutkować koniecznością odrzucenia oferty wykonawcy, który nie wniósł wadium. Niezbędne jest ustalenie, że zamawiający nie będzie mógł z wniesionego zabezpieczenia skorzystać, a zatem, że wniesione wadium nie potwierdza faktycznego zabezpieczenia interesów zamawiającego.
  • Izba uznała, że oceniając treść gwarancji wadialnej, należy kierować się zasadami wykładni oświadczeń woli określonymi w art. 65 Kodeksu cywilnego. Stanęła na stanowisku, że „(…) treść gwarancji ubezpieczeniowej może podlegać wykładni, która winna uwzględniać m.in. okoliczności, w których złożone zostało oświadczenie woli gwaranta, zasady współżycia społecznego oraz ustalone zwyczaje. Istotny jest także zgodny zamiar stron i cel umowy, a nie tylko dosłowne jej brzmienie”.
  • Wobec wskazania NIP i REGON spółki cywilnej w ubezpieczeniowej gwarancji wadialnej, jak i stwierdzenia znajdującego się w CEIDG, że obaj wspólnicy prowadzą działalność gospodarczą wyłącznie w formie spółki cywilnej, nie można nie mieć pewności co do tożsamości podmiotu wskazanego jako wykonawca w gwarancji i podmiotu, który złożył ofertę w postępowaniu.