Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Cel postępowania o zamówienie publiczne nie zostaje osiągnięty, gdy oferenci dojdą do porozumienia, ustalając wspólnie strategię przedstawiania ofert (np. minimalną cenę przedmiotu przetargu). W takim przypadku zamawiający zmuszony jest wybrać ofertę, która jest mniej korzystniejsza niż ta, która zostałaby mu przedstawiona w warunkach realnej konkurencji między uczestnikami przetargu.
Nowelizacja ustawy o utrzymaniu i czystości w gminach niesie za sobą szereg istotnych zmian dla wszystkich podmiotów zaangażowanych w gospodarowanie odpadami komunalnymi. W szczególności dotyczą one gmin, ich mieszkańców oraz przedsiębiorstw zajmujących się gospodarowaniem nieczystościami. Zgodnie z przyjętymi przepisami ustawa, począwszy od 2013 roku, nakłada na gminy odpowiedzialność za odbiór odpadów od właścicieli nieruchomości mieszkających na jej terenie. Zadanie to ma być wykonywane przez przedsiębiorstwa, z którymi gminy w drodze przetargu podpiszą stosowne umowy.
Często pojawiają się wątpliwości co do tego, w jaki sposób należy liczyć terminy w trakcie procedury przetargowej. Prawo zamówień publicznych nie reguluje tej kwestii w sposób szczególny. Tymczasem nieprawidłowości w tym zakresie, zarówno po stronie zamawiających, jak i wykonawców, mogą spowodować daleko idące konsekwencje dla całego postępowania o zamówienie.
Każdy zamawiający do 1 marca musi sporządzić roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach. W tym roku, ze względu na nowelizację ustawy Prawo zamówień publicznych, może być to bardziej kłopotliwe. Dlatego poprosiliśmy naszego eksperta o wyjaśnienie wszelkich wątpliwości w tej sprawie.
Już od 20 lutego 2013 r. obowiązywać będzie nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych. Oprócz wprowadzenia do prawa polskiego przepisów dyrektywy obronnej, zmianie uległy także ustawowe definicje oraz zmienił się sposób sprawdzenia warunków udziału w postępowaniu. Zamawiający będą musieli brać pod uwagę nowe przesłanki wykluczenia wykonawców z postępowania. Dlatego warto przygotować się na nowe ustawy z 12 października 2012 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi.
Wymóg utrzymania przez wykonawcę zabezpieczenia należytego wykonania umowy w wysokości 10 % przez cały okres realizacji zamówienia jest niezgodny z art. 150 ust. 2 ustawy Pzp. Przepis ten ustala maksymalną wysokość zabezpieczenia w wysokości 10 % ceny całkowitej podanej w ofercie albo maksymalnej wartości nominalnej zobowiązania zamawiającego wynikającego z umowy.
Przedstawiamy pełen katalog przesłanek wykluczenia wykonawców z przetargu z uwzględnieniem nowych podstaw obowiązujących od 20 lutego 2013 r. Dzięki temu każda ze stron postępowania o zamówienie publiczne będzie miała pewność, że nie doszło do naruszenia przepisów ustawy Pzp.
Nowelizacja ustawy Pzp umożliwia zamawiającym sektorowym prowadzenie systemu kwalifikacji wykonawców. Będzie on polegał na prowadzeniu przez zamawiającego wykazu wykonawców na podstawie wcześniej przeprowadzonej kwalifikacji dotyczącej danej kategorii zamówień. Faktycznie wykonawca, który zakwalifikował się do systemu, w kolejnych postępowaniach danego zamawiającego nie będzie musiał przedstawiać wraz z ofertą czy wnioskiem części dokumentów. Przepisy dotyczące systemu kwalifikacji będą dotyczyć tylko zamawiających sektorowych.
W dniu 20 lutego 2013 r. wejdzie w życie ustawa z 12 października 2012 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi. Na podstawie znowelizowanego przepisu art. 24 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp z przetargów wykluczani będą wykonawcy, którzy zapłacili karę umowną w wysokości co najmniej 5% wartości wykonanych prac, jako wykonanie wyroku sądu wydanego np. 2011 roku.
Dotychczas zamówienia publiczne w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa udzielane były na podstawie wyłączenia obowiązku stosowania ustawy Pzp. Nie ma ona zastosowania do udzielania zamówień na dostawy i usługi objęte tajemnicą państwową albo jeżeli wymaga tego istotny interes bezpieczeństwa państwa, albo zamówień objętych tajemnicą służbową, jeżeli wymaga tego istotny interes publiczny lub istotny interes państwa. Z powodu implementacji do prawa polskiego przepisów dyrektywy obronnej ustawa Pzp została znowelizowana. Nowe przepisy wejdą w życie 20 lutego 2013 r.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!