Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Samo stwierdzenie, iż „treść oferty nie odpowiada treści siwz” nie jest wystarczającym uzasadnieniem faktycznym odrzucenia oferty wykonawcy. Powinno ono bowiem zawierać wyczerpującą informację, dlaczego właśnie ta oferta została odrzucona. I bynajmniej nie dlatego żeby uprzykrzyć życie zamawiającemu…
Ustawa Pzp stanowi, że kryteriami oceny ofert są cena albo cena i inne kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia, takie jak w szczególności: jakość, funkcjonalność, parametry techniczne, zastosowanie najlepszych dostępnych technologii w zakresie oddziaływania na środowisko, koszty eksploatacji, serwis oraz termin wykonania zamówienia. Powyższa regulacja stanowi odzwierciedlenie przepisów prawa europejskiego obowiązujących w tym zakresie.
Upływ terminu składania ofert zazwyczaj jest określany przez zamawiających nie tylko konkretnym dniem, ale i konkretną godziną. Wydawałoby się, że nie ma w tym nic nadzwyczajnego i trudno to wskazanie zrozumieć jakoś inaczej. Okazuje się, że można.
Ubiegając się o udzielenie zamówienia publicznego zainteresowany wykonawca może nie być w stanie wykonać go samodzielnie. Dotyczy to np. sytuacji, w której warunki postawione przez zamawiającego są zbyt duże bądź gdy przedmiot zamówienia obejmuje różne rodzaje świadczeń. W takim przypadku skutecznym rozwiązaniem może okazać się złożenie oferty wspólnie z innym wykonawcą. Związane jest to z porozumieniem co najmniej dwóch podmiotów, którego celem jest wspólne ubieganie się o udzielenie zamówienia publicznego.
Jeżeli jednostka samorządu terytorialnego powierzyła zadania własne komunalnej spółce prawa handlowego, powołanej w celu wykonywania tych zadań, to nie stanowi to udzielenia zamówienia publicznego w rozumieniu art. 2 pkt 13 ustawy Pzp. A zatem nie wymaga ono stosowania procedur udzielania zamówień publicznych.
Czy z wykonawcą nieprowadzącym żadnej działalności gospodarczej, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza, należy zawrzeć umowę zlecenia, czy może umowę o dzieło? Która forma rozliczenia jest korzystniejsza? Na co trzeba zwrócić uwagę, oceniając ofertę wykonawcy niebędącego płatnikiem VAT? Sprawdź i pozbądź się wątpliwości.
W 2010 r. liczba wniesionych odwołań w stosunku do 2009 r. wzrosła o ponad 42%. Wzrost ten spowodowany był przede wszystkim zmianą systemu środków ochrony prawnej, dokonaną w 2009 r. Trzyinstancyjną procedurę (protest, odwołanie i skarga) ograniczono do dwóch instancji - odwołania wnoszonego bezpośrednio do KIO oraz skargi na orzeczenie KIO, składanej do właściwego sądu okręgowego. Wyeliminowanie protestu składanego do zamawiającego przełożyło się na zwiększenie liczby odwołań wnoszonych jako pierwszy środek ochrony prawnej. Przeczytaj tekst i dowiedz się m.in. o tym, jaki termin przysługuje na wniesienie odwołania i jaka jest jego forma, co musisz wiedzieć o składaniu pełnomocnictw przez wykonawców, kto ma interes w uzyskaniu danego zamówienia, czy musisz wymagać referencji od wykonawców, kto ponosi koszty postępowania odwoławczego oraz kiedy informacja staje się tajemnicą przedsiębiorstwa.
Ustawa o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych z dnia 5 listopada 2009 r. (Dz.U. Nr 206, poz. 1591) wprowadziła do systemu zamówień publicznych nową instytucję, polegającą na możliwości skorzystania przez wykonawców z niektórych zasobów podmiotów trzecich, w tym ich wiedzy i doświadczenia.
Czy osoby nieprowadzące działalności gospodarczej mogą składać oferty w postępowaniu o zamówienie publiczne? Jeśli tak, to czy zamawiający powinien od nich wymagać wszystkich dokumentów i oświadczeń wskazanych w rozporządzeniu w sprawie rodzajów dokumentów czy może z niektórych zrezygnować - jeśli tak, to z których? Sprawdź, jak postępować w takim przypadku.
W świetle przepisów Kodeksu cywilnego, zwłaszcza wyrażonej w art. 3531 zasady swobody umów, strony umowy cywilnoprawnej mają dowolność w zakresie jej modyfikacji. Z odmienną sytuacją mamy do czynienia na gruncie ustawy Prawo zamówień publicznych. Dopuszcza ona dokonywanie zmian umowy w sprawie zamówienia publicznego tylko i wyłącznie w przypadku zaistnienia przesłanek wskazanych w jej art. 144 ust. 1, przy czym przepis ten nie wprowadza żadnego różnienia pomiędzy umowami dotyczącymi usług, dostaw i robót budowlanych.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!