Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Ustawa o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych z dnia 5 listopada 2009 r. (Dz.U. Nr 206, poz. 1591) wprowadziła do systemu zamówień publicznych nową instytucję, polegającą na możliwości skorzystania przez wykonawców z niektórych zasobów podmiotów trzecich, w tym ich wiedzy i doświadczenia.
Czy osoby nieprowadzące działalności gospodarczej mogą składać oferty w postępowaniu o zamówienie publiczne? Jeśli tak, to czy zamawiający powinien od nich wymagać wszystkich dokumentów i oświadczeń wskazanych w rozporządzeniu w sprawie rodzajów dokumentów czy może z niektórych zrezygnować - jeśli tak, to z których? Sprawdź, jak postępować w takim przypadku.
W świetle przepisów Kodeksu cywilnego, zwłaszcza wyrażonej w art. 3531 zasady swobody umów, strony umowy cywilnoprawnej mają dowolność w zakresie jej modyfikacji. Z odmienną sytuacją mamy do czynienia na gruncie ustawy Prawo zamówień publicznych. Dopuszcza ona dokonywanie zmian umowy w sprawie zamówienia publicznego tylko i wyłącznie w przypadku zaistnienia przesłanek wskazanych w jej art. 144 ust. 1, przy czym przepis ten nie wprowadza żadnego różnienia pomiędzy umowami dotyczącymi usług, dostaw i robót budowlanych.
Nieczęsto zdarza się, żeby wykonawca sam z siebie poinformował zamawiającego o tym, że w jego ofercie jest nieważny dokument i potem jeszcze tego dokumentu nie uzupełnił. Zdziwiony? Ta historia zdarzyła się naprawdę…
Niedawna uchwała Sądu Najwyższego w sprawie nieprawidłowej stawki VAT w ofertach w zasadzie rozwiązuje ten problem. W zasadzie, ponieważ błędna stawka jest błędem w obliczeniu ceny, pod warunkiem że nie jest tzw. inną omyłką. No właśnie: kiedy zatem błędna stawka VAT jest omyłką?
Zbliżają się święta i w ramach świątecznych upominków pracodawcy często obdarowują swoich pracowników bonami towarowymi. Pracodawcy „publiczni”, aby takie bony zakupić często muszą przeprowadzić postępowanie. Jak określić kryteria oceny ofert w takim postępowaniu? Poniższe wyniki kontroli przeprowadzonej przez Prezesa UZP wskazują, jak na pewno tego nie robić.
Udzielenie zamówienia uzupełniającego nie polega na „domawianiu” brakującego asortymentu u wykonawcy zamówienia podstawowego na dotychczasowych warunkach. Jak się okazuje nie wszyscy zamawiający mają tego świadomość…
Według niedawnego komunikatu UZP zamawiający często łamią przepisy dotyczace opisu przedmiotu zamówienia w postępowaniach na dostawę samochodów. Przykładem może być jedno z takich postępowań: pewien zamawiający ogłosił przetarg nieograniczony na dostawę autobusu przystosowanego do przewozu osób niepełnosprawnych. Podane w opisie parametry pojazdu spełniała tylko jedna marka samochodu, a wykonawca ją oferujący otrzymał zamówienia pomimo niespełeniania warunków udziału w postępowaniu. Czy stanowi to narusznie ustawy Pzp?
W jakiej formie wykonawca powinien złożyć polisę, aby potwierdzała ona ubezpieczenie? W jakim celu wykonawca składa polisę i czy nieopłacenie składki ubezpieczeniowej oznacza, że polisa jest nieważna? Zobacz, jak oceniać polisy OC składane przez wykonawców.
Czy startująca w przetargu spółka jawna lub z ograniczoną odpowiedzialnością powinny przedłożyć zaświadczenia z ZUS i urzędu skarbowego odnoszące się do jej poszczególnych wspólników, czy też do samej spółki? Jak oceniać dokumenty złożone przez spółkę cywilną? Sprawdź i pozbądź się wątpliwości!
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!