Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Ustawa nie przewiduje terminu, w jakim zamawiający zobowiązany jest wykonać wyrok Krajowej Izby Odwoławczej. Wydaje się przy tym, że nieuprawnionym byłoby twierdzenie, że zamawiający zobligowany jest do podjęcia wskazanych w sentencji czynności już po ogłoszeniu wyroku. Wynika to z tego, iż w pewnych sytuacjach aby prawidłowo wykonać wyrok KIO zamawiający winien mieć możliwość zapoznania się z uzasadnieniem orzeczenia i motywami, którymi kierowała się Izba wydając określone rozstrzygnięcie (co może nastąpić dopiero po doręczeniu wyroku wraz z uzasadnieniem). Ponadto zamawiający - jako strona postępowania odwoławczego - jest podmiotem uprawnionym do wniesienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wyroku skargi na orzeczenie KIO w sytuacji, gdy z nie zgadza się z orzeczeniem Izby (arg. z art. 198a ust. 1 w zw. z art. 198b ust. 2 ustawy Pzp).
Jak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, zawiadomienie o ostatecznym rozpatrzeniu zastrzeżeń od wyniku kontroli doraźnej nie podlega kontroli sprawowanej przez sądy administracyjne, o której mowa w art. 3 § 2 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Oznacza to, że skarga na zawiadomienie o ostatecznym rozpatrzeniu zastrzeżeń od wyniku kontroli doraźnej podlega odrzuceniu jako niedopuszczalna.
Jeżeli zdarzy się, że wykonawca dysponuje polisą ubezpieczenia OC wystawioną przed upływem terminu składania ofert i gdy pierwsza rata składki ubezpieczeniowej nie była w dniu składania ofert wymagalna, brak będzie podstaw do wykluczenia z postępowania takiego wykonawcy w oparciu o przepis art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp.
Urząd Zamówień Publicznych wydał opinie pt.: „Publikowanie ogłoszeń w siedzibie zamawiającego poprzez zastosowanie elektronicznej tablicy informacyjnej (ekranu sterowanego dotykiem). Sprawdź, w jaki sposób może to wpłynąć na Twoją pozycję w postępowaniu o zamówienie.
Przepis art. 93 ustawy Pzp stanowi, iż zamawiający jest zobligowany do unieważnienia prowadzonego postępowania w przypadku wystąpienia któregokolwiek ze zdarzeń enumeratywnie wymienionych w powołanym przepisie. Oznacza to, że działanie zamawiającego powinno być pozbawione w odniesieniu do instytucji unieważnienia postępowania jakiejkolwiek uznaniowości, dlatego też interpretacja przesłanek unieważnienia postępowania powinna być dokonywana w sposób ścisły, przy zachowaniu prymatu wykładni gramatycznej.
Coraz częściej zamawiający w siwz, zarówno dotyczących robót budowlanych, jak i usług, a nawet dostaw, formułują obowiązek dokonania przez wykonawców wizji lokalnej. Celem wprowadzenia takiego wymogu jest poznanie przez wykonawców wszelkich uwarunkowań w zakresie realizacji przedmiotu zamówienia. Tymczasem, jak pokazuje praktyka, owo postanowienie wykorzystywane jest następnie przez zamawiającego na etapie oceny ofert bądź już w trakcie realizacji zamówienia, co obarcza wykonawcę dodatkowymi źródłami ryzyka - czy słusznie?
Urząd Zamówień Publicznych wydał opinię prawną dotyczącą PPP. Partnerstwo publiczno-prywatne cały czas nie jest tak powszechnym źródłem współpracy między jednostkami publicznymi a sektorem prywatnym, jak można by się spodziewać. Jednak planowane zmiany ustawy oraz propagowanie tego sposobu finansowania inwestycji publicznych mają się przyczynić do rozwoju PPP w Polsce. Czy faktycznie tak będzie, okaże się w przyszłości.
Stworzenie systemu zamówień publicznych związane jest z aktywnością państw w zakresie wydatkowania środków publicznych. O tym, na jaką skalę działa rynek zamówień publicznych, świadczy chociażby fakt, że w Polsce w 2011 r. udzielono 186.232 zamówień o wartości ok. 144,1 mld zł (Sprawozdanie o funkcjonowaniu systemu zamówień publicznych w 2011 roku).
Wykonawca dzięki znalezieniu odpowiadającego mu ogłoszenia o zamówieniu i zapoznaniu się z siwz może przygotować się do wzięcia udziału w przetargu: ocenić swoje szanse, skompletować wszystkie dokumenty, wypełnić niezbędne formularze, których wymagał zamawiający. Na tym etapie pozostaje mu złożyć ofertę. Należy pamiętać, że zgodnie z art. 82 ust. 1 ustawy Pzp wykonawca może złożyć tylko jedną ofertę
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!