Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Jedną z przewidzianych w ustawie Prawo zamówień publicznych obligatoryjnych podstaw odrzucenia oferty jest fakt, że złożył ją wykonawca, który podlega wykluczeniu z postępowania. Wśród podstaw wykluczenia jest zmowa przetargowa w ramach grupy kapitałowej. Pojęcie grupy kapitałowej kojarzy się z międzynarodowymi koncernami i dużymi firmami handlowymi. Czy grupą kapitałową może być również małżeństwo, które w tym samym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego złoży odrębne oferty? Problem ten w kilku wyrokach porusza KIO. Warto zapoznać się z argumentami Izby, jakie przedstawia w orzeczeniach. Będzie to pomocne zarówno zamawiającym, na etapie badania i oceny ofert, jak i wykonawcom, którzy składają oferty.
Sprawdź, jak prawidłowo przeprowadzić postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie z wolnej ręki, kiedy w poprzedniej procedurze podstawowej bez negocjacji nie wpłynęły żadne oferty. W krótkim opracowaniu znajdziesz odpowiedzi na pytania:
Wojna między Rosją i Ukrainą uniemożliwia realizację wielu kontraktów o zamówienia publiczne na dotychczasowych zasadach. Wykonawcy tracą na współpracy i nie mogą sobie pozwolić na dalszą realizację umowy bez zmian jej postanowień. Jeśli jesteś wykonawcą i starasz się o zmianę umowy, skorzystaj z naszych wskazówek. Sprawdź, jak sformułować wniosek, aby było on skuteczny i skorzystaj z gotowego wzoru. Pamiętaj także, że możesz wnioskować o zmianę projektu umowy, jeśli bierzesz udział w postępowaniu i jeszcze nie zawarłeś kontraktu – szczegóły opisujemy w artykule.
Ustawa z 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego (Dz.U. poz. 835) wywołała lawinę pytań o jej praktyczne stosowanie w postępowaniach. Właściwie z dnia na dzień zamawiający i wykonawcy musieli wprowadzić nowe zapisy w dokumentach zamówienia oraz składanych ofertach. Jak zmienić dokumentację, jeśli termin składania ofert przypada przed 30 kwietnia br. oraz po tej dacie? Czy weryfikować wykonawcę pod kątem nowych przesłanek wykluczenia, jeśli w trwającej procedurze złożył on już ofertę? Za pomocą jakich dokumentów sprawdzić niepodleganie wykluczeniu? To jedynie część wątpliwości, z którymi zwrócili się do nas czytelnicy. Sprawdź wyjaśnienia ekspertów.
Jak wojna między Rosją a Ukrainą wpływa na rynek zamówień publicznych? Z jednej strony przekłada się znacząco na realizację zawartych kontraktów. Zmusza ich strony do zmian a czasem nawet do zakończenia współpracy. Z drugiej wprowadzane są regulacje, które zawierają zakaz dla obywateli rosyjskich oraz podmiotów wspierających rosyjską agresję pozyskania zamówienia publicznego oraz zakaz udziału w postępowaniach. Zamawiający mają obowiązek wprost stosować regulacje unijnego rozporządzenia w tym zakresie. Muszą też dostosować dokumenty zamówienia i stosować nowe przesłanki wykluczenia zgodnie z ustawą o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę. W artykule piszemy o praktycznych aspektach tych regulacji.
Wykonawca, który wypełnia formularz Jednolitego Europejskiego Dokumentu Zamówienia (JEDZ), potwierdza brak podstaw do wykluczenia z udziału w postępowaniu oraz zaświadcza, że spełnia warunki udziału w postępowaniu lub kryteria selekcji. JEDZ tymczasowo zastępuje podmiotowe środki dowodowe, jakich wymaga zamawiający. Z uwagi na swoją unijną standaryzację sformułowania jego zapisów budzą wątpliwości interpretacyjne. Jedną z rubryk, które sprawiają trudności, jest pytanie o wcześniejsze rozwiązanie innych umów o zamówienia lub nałożenie z ich tytułu odszkodowań na wykonawcę. Naprzeciw temu problemowi wyszedł Urząd Zamówień Publicznych, wydając instrukcję wypełniania JEDZ. Niestety instrukcja także pozostaje niejasna i powoduje wiele sporów. Sprawdź, jak KIO radzi wypełniać JEDZ. Zobacz, z jakimi zagadnieniami muszą zmierzyć się strony postępowania o zamówienie publiczne.
Od 2020 roku w orzecznictwie KIO zaczęły pojawiać się rozbieżności co do tego, czy gwarancja wadialna, która wygasa w ostatnim dniu związania ofertą, skuteczne zabezpiecza interesy zamawiającego. Wadium, które nie daje zamawiającemu pewności, że będzie mógł zaspokoić z niego swoje ewentualne roszczenia, wniesiono w sposób nieprawidłowy. W konsekwencji zamawiający musi odrzucić ofertę na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 14 ustawy Pzp (art. 89 ust. 1 pkt 7a ustawy Pzp z 2004 roku). Sprawdź wyroki, w których prezentowane są różne poglądy w kwestii ważności wadium obowiązującego do ostatniego dnia terminu związania ofertą.
Pewien zamawiający zamierza przeprowadzić postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie podstawowym bez negocjacji na wykonanie robót budowlanych polegających na budowie drogi wraz z kanalizacją teletechniczną i oświetleniem drogowym. Roboty budowlane obejmują m.in. budowę drogi o nawierzchni z kostki betonowej o powierzchni 2.355,00 m2. Zamawiający określa warunek udziału w postępowaniu, aby wykonawcy wykazali się m.in. należytym wykonaniem, w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert, co najmniej 3 różnych zamówień o charakterze i złożoności porównywalnej z zakresem przedmiotowym do niniejszego zamówienia w zakresie budowy lub przebudowy dróg, ulic, parkingów, placów manewrowych związanych z ułożeniem nawierzchni z kostki betonowej o łącznej powierzchni minimum 6.000,00 m2, w których co najmniej jedno dotyczyło wykonania ww. nawierzchni o powierzchni min. 2.300,00 m2. Czy warunek udziału jest określony w sposób proporcjonalny do przedmiotu zamówienia oraz umożliwia ocenę zdolności wykonawcy do należytego wykonania zamówienia? Czy też jest on nadmierny i zbyt wygórowany? Na jakim poziomie można wymagać od wykonawców określonego doświadczenia?
Pewien wykonawca zwrócił się do nas z problemem „ustawionego” przetargu. Zamawiający będący nadleśnictwem przeprowadza postępowania na roboty budowlane, które najczęściej wygrywa jedna konkretna firma. Po czasie okazuje się, że córka właściciela tej firmy pracuje w dziale zamówień publicznych u zamawiającego. Jakie narzędzia ustawowe chronią wykonawców przed stronniczym pracownikiem zamawiającego? Jakie działania zaradcze można podjąć w tej sytuacji?
Protokół postępowania o zamówienie, jak i oferty z załącznikami są jawne. Czy wobec tego wykonawca może wnioskować do zamawiającego o wgląd do dokumentacji powstałej na etapie: szacowania przedmiotu zamówienia (w tym ofert, jakie otrzymał, opracowując wartość zakupu) oraz realizacji umowy (takie jak np. protokoły odbioru, ankiety oceny wykonawcy usług szkoleniowych itp.)? Jawność dokumentów szacowania oraz umowy i dokumentów związanych z jej realizacją regulują ustawy: Pzp i o dostępie do informacji publicznej. Przeczytaj, jak pozyskać wgląd do dokumentacji postępowania.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!