Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Znamiona rażąco niskiej może mieć nie tylko całkowita cena oferty, ale także jej istotne części składowe. Jak wobec tego ocenić ofertę, w której cena za istotną oferowaną usługę, opiewa na 1 zł? Czy stosujemy tutaj regułę 30-procentowej różnicy między ceną a średnią wartością cen ofert lub kwotą szacunkową zamówienia? Czy może ona stanowić o obowiązku odrzucenia oferty? Sprawdź w artykule na przykładzie pewnego postępowania.
Zamawiający nie powinien używać w opisie zamówienia np. marki czy pochodzenia produktu. Jeśli jednak nie ma innej możliwości, aby w dostatecznie precyzyjny sposób wskazać, co chce zamówić, może na zasadzie wyjątku podać znak towarowy, patent czy pochodzenie. Wówczas ma jednak obowiązek dopuścić rozwiązania równoważne oferowanym. Co więcej – musi wtedy także wskazać, w jaki sposób oceni równoważność ofert, podając konkretne stosowane w tym celu kryteria. Między innymi o tym, kiedy kryteria oceny równoważności są zbyt ogólne a także jak ocenić oferty pod kątem równoważności, piszemy w poniższym artykule.
Jeśli w gminie występuje kilka szkół, wówczas być może warto, aby to gmina w ich imieniu i na ich rzecz przeprowadzała postępowania w sprawie zamówień publicznych. Często bowiem zdarza się, że szkoły nie dysponują odpowiednim zapleczem personelowym, nie mają także dostępu do platform zamówieniowych. Nic nie stoi na przeszkodzie temu, aby gmina jako zamawiający przeprowadzała przetargi na rzecz szkół, a szkoły występowały jako kontrahenci w zawieranych umowach. Dopuszczalne jest także rozwiązanie, że to gmina zawiera umowy w imieniu szkół.
W związku z nowymi regulacjami ustawy z 7 października 2022r. o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców i obowiązkową waloryzacją umów trwających ponad 6 miesięcy pojawiło się sporo wątpliwości w zakresie obowiązujących kontraktów. Trzy z nich rozstrzygamy w poniższym artykule. Sprawdź, czy waloryzacja ceny na nowych zasadach może objąć zmiany wynagrodzenia pracowników oraz jak podchodzić do waloryzacji w związku ze zmianą minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2023 roku.
Udział w postępowaniu o zamówienie publiczne wymaga od wykonawców dużej dyscypliny oraz spełnienia wielu wymogów formalnych oraz prawnych. Przestrzegając jednak kilku podstawowych zasad, można łatwo przygotować się do udziału w przetargu i zyskać przewagę nad konkurencją. Sprawdź, gdzie wyszukać przetarg, na co zwrócić uwagę w ogłoszeniu i specyfikacji oraz jak złożyć ofertę.
Po zakończonym postępowaniu zamawiający musi opublikować ogłoszenie o udzieleniu zamówienia bądź ogłoszenie o unieważnieniu postępowania. Brak publikacji ogłoszenia może mieć dla zamawiającego poważne konsekwencje, włączając w to odpowiedzialność z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Gdzie i kiedy opublikować ogłoszenie w procedurze unijnej i krajowej? Instrukcję krok po kroku dostaniesz w naszym opracowaniu.
Rynek zamówień publicznych stanowi ważną część polskiej gospodarki. Ponad 80% wszystkich ofert składanych w postępowaniach krajowych pochodzi od przedsiębiorców z sektora małych i średnich przedsiębiorstw (dalej: MŚP). Mimo pewnych barier, takich jak biurokracja, sektor zamówień publicznych jest dla firm szansą na zdobycie nowych zleceń. Dotyczy to szczególnie sytuacji, w których pozyskanie rzetelnego zleceniodawcy komercyjnego staje się coraz trudniejsze. Prowadzisz firmę i szukasz sprawdzonych i rzetelnych klientów? Weź udział w przetargu.
Zamawiający, którzy chcą wspomóc wykonawców w przygotowaniu rzetelnej i korzystnej oferty, często przygotowują gotowy do wypełnienia formularz JEDZ a następnie załączają go do SWZ. Mimo, że nie jest to ich obowiązek, to warto podjąć ten wysiłek i wyjść naprzeciw potencjalnym oferentom. W ten sposób zamawiający minimalizują ryzyko błędów i braków w JEDZ. Wykonawca ma możliwość (ale nie obowiązek) skorzystania z tak przygotowanego formularza. Może także użyć narzędzia eESPD i od początku przygotować dokument. W poniższym artykule znajdziesz wskazówki, jak dobrze sporządzić JEDZ – szczególnie w odniesieniu do przesłanek wykluczenia z postępowania. Doradzamy także zamawiającym, jak krok po kroku sporządzić edytowalny wzór JEDZ i na co zwrócić szczególną uwagę.
Jednym z istotnych elementów umowy w sprawie zamówienia publicznego jest termin wykonania zamówienia. Właściwe ustalenie czasu przewidzianego na wykonanie zamówienia ma duże znaczenie zarówno z perspektywy zamawiającego, jak i wykonawcy. Zamawiający zazwyczaj dąży do tego, by jak najszybciej zrealizować umowę. Nadmierne oczekiwanie w tym zakresie może jednak skutkować wyższymi cenami w ofertach wykonawców. Jeżeli zamawiający wymaga wykonania zamówienia w terminie dużo krótszym niż praktykowany w danej branży, to zazwyczaj zwiększy to koszty wykonania zamówienia i ceny oferty. Zdarza się też, że zamawiający ustanawiają zbyt krótki, wręcz nierealny okres realizacji zamówienia. Najczęściej wiąże się to z koniecznością wydatkowania funduszy z różnego rodzaju programów pomocowych. Z perspektywy wykonawcy wskazany w dokumentach zamówienia termin wykonania prac wpływa na decyzję o ubieganiu się o dane zamówienie i o złożeniu oferty.
Tryb przetargu nieograniczonego to najpopularniejsza procedura zlecania zamówień o większych wartościach tzw. zamówień unijnych. Do zamówień krajowych odpowiedni jest tryb podstawowy. Przetarg nieograniczony to procedura w pełni otwarta, konkurencyjna i jednoetapowa. Jeśli chcesz skorzystać z nieskomplikowanego trybu, w którym otrzymasz wiele konkurencyjnych ofert, zdecyduj się na przetarg nieograniczony. W artykule publikujemy schemat procedury krok po kroku wraz z przydatnymi linkami do wzorów dokumentów, porad ekspertów, webinariów i omówieni orzeczeń. Znajdziesz tu odpowiedzi na większość pytań dotyczących tego rodzaju procedury.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!