Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Prawo zamówień publicznych zawiera precyzyjne i restrykcyjne reguły szacowania wartości przedmiotu zamówienia. Są to jednak teoretyczne wskazówki, które potem należy przełożyć odpowiednio na praktykę. W artykule znajdziesz pomocne w tym zakresie wytyczne oraz wzory dokumentów. Dowiesz się m.in. jak zlecić szacowanie zewnętrznemu podmiotowi, jakie są reguły szacowania według cenników na stronach internetowych, jak dokonać rozeznania rynku i wstępnej wyceny u wykonawców przed wszczęciem postępowania a także gdzie uzyskać bazy cenowe w przypadku szacowania robót budowlanych. W tekście zamieszczamy także wzory: planu zamówień, kosztorysu inwestorskiego, notatki z rozeznania rynku oraz dokumentów dotyczących szacowania usług powtarzających się okresowo oraz dostaw.
W trybie podstawowym z obowiązkowymi negocjacjami wykonawca składa ofertę podlegającą negocjacjom, zamawiający negocjuje treść złożonych ofert w celu ich ulepszenia, a po doprecyzowaniu wszystkich warunków zamówienia, wykonawcy składają oferty ostateczne. Zamawiający powinien zdecydować o zastosowaniu wariantu III procedury podstawowej, wówczas gdy nie zna dostatecznie danego rynku dostaw, usług lub robót budowlanych i nie może przez to wskazać precyzyjnych warunków realizacji zamówienia. W takiej sytuacji negocjacje mogą podnieść efektywność zamówienia i osiągnąć bilans między ceną a jakością. O tym, jak w tym trybie przeprowadzić wszystkie formalności krok po kroku, piszemy w poniższym artykule.
Każdy zamawiający chce szybko i w sposób jak najmniej sformalizowany dokonać potrzebnych zakupów. Z pewnością tryb zamówienia z wolnej ręki spełnia obydwa te wymogi. Jednak z uwagi na to, że jest procedurą, która całkowicie wyłącza konkurencję, nie wolno stosować jej w sposób dowolny. W artykule możesz sprawdzić, kiedy zamówienie z wolnej ręki jest dopuszczalne Prawem zamówień publicznych. Znajdziesz tu odpowiedzi na praktyczne pytania zamawiających, które pojawiają się przy decyzji o wyborze trybu. Polecam Twojej uwadze także artykuł dotyczący procedury zamówienia z wolnej ręki krok po kroku, który ukaże się wkrótce w dziale Top tematy.
Ustawa Pzp umożliwia zamawiającym podział zamówienia na części. Wtedy jednak należy stosować procedury właściwe dla łącznej wartości zamówienia. Z drugiej strony przepisy także motywują zamawiających do tego, by dokonywali takich podziałów. Celem jest otwarcie rynku zamówień publicznych dla wykonawców z segmentu małych i średnich przedsiębiorstw. Dlatego właśnie zamawiający, który nie zdecydował się na podział zamówienia na części, musi zgodnie z prawem wyjaśnić swoją decyzję w dokumentach zamówienia. W artykule przeczytasz m.in. o tym, kiedy w praktyce podział zakupów jest niezbędny oraz kiedy wykonawca może żądać takiego podziału. Dowiesz się również, jak w praktyce przeprowadzić podział zamówienia i kiedy w świetle przepisów unijnych będzie on nieuprawniony.
Zamawiający, który udziela zamówienia publicznego może skorzystać z różnego rodzaju trybów udzielenia zamówienia. Wybór określnej procedury zamówienia publicznego zależy m.in. od przedmiotu i wartości zamówienia a także konkretnych potrzeb zamawiającego. Kiedy przetarg nieograniczony, kiedy tryb podstawowy a kiedy zamówienia z wolnej ręki? Sprawdź, jakie rodzaje zamówień publicznych przewiduje aktualne Prawo zamówień publicznych i czym się one charakteryzują.
Nowe Pzp w 2021 roku wprowadziło pojęcie przedmiotowych i podmiotowych środków dowodowych. Są to środki służące potwierdzeniu braku podstaw wykluczenia z postępowania i warunków udziału w postępowaniu oraz za pomocą których zamawiający może sprawdzić wymogi dotyczące oferowanego przedmiotu zamówienia. Przedmiotowe środki dowodowe są o tyle szczególnymi dokumentami, iż wykonawca w razie dotyczących ich błędów i braków nie zawsze będzie miał możliwość wyjaśnienia oraz uzupełnienia. Dlatego tak ważne jest, aby mieć pewność, w jakiej formie i w jakich terminach złożyć tego typu dokumenty i inne środki. W artykule piszemy m.in. o tym, jakie są przykładowe przedmiotowe środki dowodowe, jak brzmią wymogi SWZ z nimi związane oraz w jakiej formie i kiedy je złożyć.
Prawo zamówień publicznych przewiduje okoliczności, których zaistnienie w postępowaniu o udzielenie zamówienia zawsze zobowiązuje zamawiającego do podjęcia decyzji o dyskwalifikacji wykonawcy. Fakultatywne podstawy wykluczenia uregulowano w art. 109 ust. 1 ustawy Pzp. Eliminują one z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia, wówczas gdy zamawiający przewidział je w dokumentacji. Od 1 stycznia 2021 r. nowe Pzp wprowadziło pewne zmiany w podstawach wykluczenia w katalogach przesłanek fakultatywnych i obligatoryjnych. Zamawiający musi także pamiętać, że w 2022 roku pojawiły się nowe obowiązkowe podstawy wykluczenia wykonawcy z postępowania z uwagi na wojnę Rosja – Ukraina. O wszystkich okolicznościach, które są przyczyną wykluczenia z procedury zgodnie z ustawą Pzp, przeczytasz w poniższym artykule.
Zamawiający ma obowiązek sukcesywnie wraz z procedowaniem w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego sporządzać protokół postępowania. Z artykułu dowiesz się:• jakie informacje powinien zawierać protokół,• jak udostępniać protokół postępowania o udzielenie zamówienia – również w kontekście danych osobowych, • co stanowi załączniki do niego oraz • jak zwracać takie elementy dokumentacji jak projekty, modele, rysunki i plany składane wraz z ofertami. Polecam także linki do wzorów formularzy.
Podczas realizacji zamówienia publicznego zamawiający ma obowiązek przyjąć od wykonawcy elektroniczną fakturę za zamówienie. Wykonawca zaś ma prawo skorzystać z możliwości e-fakturowania. Czy jednak można wobec tego powiedzieć, że platforma elektronicznego fakturowania PEF jest obowiązkowa przy realizacji zamówienia publicznego? Kiedy i jak wystawić fakturę w formie elektronicznej, aby działać zgodnie z przepisami ustawy o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych? Co to jest faktura ustrukturyzowana? Czy SWZ musi mówić o elektronicznych fakturach? To tylko niektóre z wątpliwości, jakie rozstrzyga nasza ekspertka. Zapoznaj się z artykułem i dowiedz się, jak w praktyce stosować przepisy ustawy z 9 listopada 2018 r. o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 1666).
Procedurę podstawową z możliwością negocjacji zastosuj wówczas, gdy określiłeś wszystkie wymagania i warunki związane z realizacją zamówienia, ale chcesz móc negocjować złożone oferty w zakresie podlegającym ocenie w ramach kryteriów. Dzięki negocjacjom możesz osiągnąć korzystniejsze warunki realizacji zamówienia. Istotne przy tym, że jeśli satysfakcjonują Cię pierwotnie złożone oferty, to nie ma obowiązku przystępować do negocjacji. O tym, jak krok po kroku przejść przez procedurę, dowiesz się z poniższego schematu. Sprawdź, na jakim etapie postępowania jesteś i skorzystaj z linków do porad, orzeczeń, wzorów dokumentów oraz kompleksowych artykułów związanych z tym tematem.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!