zawarcie umowy o zamówienie publiczne

Kwota na sfinansowanie zamówienia w praktyce procedury na umowę ramową

Pytanie:

Zamawiający prowadzi postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego na zawarcie umowy ramowej na okres 3 lat, maksymalnie z trzema wykonawcami. Przedmiotem umowy mają być usługi serwisowe. Zamawiający będzie udzielał zamówień na podstawie art. 314 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp. Opublikowana na stronie WWW postępowania o zawarcie umowy ramowej kwota, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia odpowiada wartości szacunkowej powiększonej o VAT. Jednakże w budżecie zamawiający nie posiada środków w takiej wysokości, z uwagi na fakt, że finansowanie tego typu usług odbywa się ze środków bieżących ustalanych na dany rok budżetowy. Wydano natomiast decyzję dysponenta środków o zgodzie na zaciągnięcie zobowiązania do wartości szacunkowej całego zamówienia powiększonej o VAT. Wzór umowy ramowej zawiera postanowienia mówiące o tym, że zamawiający może udzielić zamówień wykonawczych do określonej kwoty, która będzie uzupełniona w rozbiciu na konkretne lata trwania umowy ramowej i zostanie przeniesiona z formularzy cenowych złożonych przez wykonawców w postępowaniu o zawarcie umowy ramowej.

Do zamawiającego wpłynęły dwie oferty, z czego cena maksymalna jednej z nich mieści się w kwocie, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia a druga przekracza tę wartość. Czy w związku z tym zamawiający powinien podjąć decyzję o zwiększeniu kwoty, tak aby zawrzeć umowę ramową z dwoma wykonawcami (np. poprzez wydanie decyzji dysponenta środków o zwiększeniu tej kwoty do wartości oferty przewyższającej)? Czy jeśli zamawiający nie zwiększy kwoty, postępowanie podlega unieważnieniu? Czy w przypadku postępowania o zawarcie umowy ramowej przepisy odnoszące się do kwoty na sfinansowanie nie znajdują zastosowania?

Jednolity Europejski Dokument Zamówienia (JEDZ) – co to jest, jak go złożyć?

Jednolity Europejski Dokument Zamówienia (JEDZ) – co to jest, jak go złożyć?

Wykonawcy, którzy biorą udział w przetargach, muszą od razu z ofertą złożyć wstępne oświadczenie, w którym potwierdzają, że spełniają postawione warunki udziału w postępowaniu i nie podlegają wykluczeniu z niego. W przypadku zamówień o większych wartościach tzw. unijnych oświadczenie składa się na formularzu JEDZ (Jednolity Europejski Dokument Zamówienia). Kiedy według ustawy Prawo zamówień publicznych trzeba złożyć JEDZ? Czy zawsze trzeba podpisać JEDZ kwalifikowanym podpisem elektronicznym? Jak złożą JEDZ wykonawcy, którzy biorą wspólnie udział w postępowaniu? Odpowiedzi na pytania znajdziesz w artykule. Sprawdź praktyczne aspekty dotyczące tego oświadczenia.

W tym artykule
  • JEDZ czyli Jednolity Europejski Dokument Zamówienia to specjalny formularz, w którym wykonawca oświadcza, że spełnia warunki, jakie zamawiający postawił w przetargu oraz że nie podlega z niego wykluczeniu. Formularz ma taką samą formę w każdym kraju unijnym. Jego wzór ustanawia rozporządzenie wykonawcze Komisji.
  • Najpierw zamawiający przygotowuje JEDZ w zakresie, w jakim żąda jego uzupełnienia. Następnie wykonawcy wypełniają formularz bezpośrednio na stronie udostępnionej przez Urząd Zamówień Publicznych i podpisują go kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Inny podpis nie jest dopuszczalny, z uwagi na to, że w procedurach unijnych wymaga się jedynie podpisu kwalifikowanego.
  • JEDZ nie zawiera treści oferty. Z tego powodu można go uzupełniać i wyjaśniać.
  • Jeśli ofertę składa konsorcjum, wówczas JEDZ musi złożyć każdy z wykonawców.
  • JEDZ złoży także podwykonawca w zakresie w jakim zamawiający go weryfikuje.
  • Obowiązkowo formularz przedstawi podmiot trzeci, na którego zasoby powołuje się wykonawca.
Jak wypełnić JEDZ przy pytaniu o niewłaściwą realizację poprzednich zamówień?

Jak wypełnić JEDZ przy pytaniu o niewłaściwą realizację poprzednich zamówień?

Wykonawca, który wypełnia formularz Jednolitego Europejskiego Dokumentu Zamówienia (JEDZ), potwierdza brak podstaw do wykluczenia z udziału w postępowaniu oraz zaświadcza, że spełnia warunki udziału w postępowaniu lub kryteria selekcji. JEDZ tymczasowo zastępuje podmiotowe środki dowodowe, jakich wymaga zamawiający. Z uwagi na swoją unijną standaryzację sformułowania jego zapisów budzą wątpliwości interpretacyjne. Jedną z rubryk, które sprawiają trudności, jest pytanie o wcześniejsze rozwiązanie innych umów o zamówienia lub nałożenie z ich tytułu odszkodowań na wykonawcę. Naprzeciw temu problemowi wyszedł Urząd Zamówień Publicznych, wydając instrukcję wypełniania JEDZ. Niestety instrukcja także pozostaje niejasna i powoduje wiele sporów. Sprawdź, jak KIO radzi wypełniać JEDZ. Zobacz, z jakimi zagadnieniami muszą zmierzyć się strony postępowania o zamówienie publiczne.