umowa w sprawie zamówienia

Na stronach WWW Urzędu Zamówień Publicznych pojawiło się opracowanie, w którym wskazano zestawienie elementów umowy o zamówienie publiczne w zależności od jej przedmiotu

Treść umowy w sprawie zamówienia publicznego w opracowaniu UZP

Na stronach WWW Urzędu Zamówień Publicznych pojawiło się opracowanie, w którym wskazano zestawienie elementów umowy o zamówienie publiczne w zależności od jej przedmiotu tj. usługi, dostawy czy roboty budowlanej. Treść kontraktu podzielono na elementy obligatoryjne oraz te, które należy uwzględnić w przypadku umów zawartych na okres powyżej 6 bądź 12 miesięcy a także gdy umowa przewiduje wymagania określone w art. 95 ust. 1 ustawy Pzp. Przedstawiamy je w poniższej tabeli.

Rozwiązanie umowy w sprawie zamówienia publicznego za porozumieniem stron

Pytanie:

Zamawiający ogłosił przetarg 12 maja 2021 r. na rozbudowę szkoły podstawowej poprzez budowę odrębnego nowego budynku oraz remont istniejącego budynku w formule zaprojektuj i wybuduj. Na realizację zamówienia przeznaczył 2.100.000 zł brutto. Wpłynęło 6 ofert w podobnych cenach (w przedziale 2.100.000–2.300.000 zł; najdroższa oferta 4.500.000 zł). Zamawiający wybrał ofertę za kwotę 2.100.000 zł i zawarł umowę 5 lipca 2021 r. z terminem wykonania 19 miesięcy. W umowie zastosowano zapisy o waloryzacji oraz zmianach umowy zgodnie z art. 455 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp w zakresie zmiany stawki VAT, minimalnego wynagrodzenia, zasad podlegania ubezpieczeniu społecznemu oraz cen materiałów lub kosztów w stosunku 5% do cen lub kosztów wskazanych w kosztorysie. W dniu 5 kwietnia 2022 r. wykonawca złożył wniosek o rozwiązanie umowy za porozumieniem, motywując to niezależną od stron zmianą wartości rynkowej cen towarów i usług koniecznych do realizacji umowy. Wykonawca wyliczył wzrost ceny do kwoty 2.774.707,22 zł w zakresie budowy nowego budynku oraz do 430.000 zł w przypadku remontu starego budynku (razem 3.204.707,22 zł). Zamawiający na remont otrzymał dotację 2.100.000 zł ze środków Funduszu Inwestycji Lokalnych i nie posiada własnych środków na podwyższenie kwoty. Wykonawca proponuje rozwiązanie umowy bez naliczania kar umownych (umowa przewiduje kary w wysokości 20% w przypadku winy wykonawcy). Jak może i powinien postąpić zamawiający? Czy wolno rozwiązać umowę na mocy porozumienia stron bez naliczania kar umownych?