
Tryb podstawowy, przewidziany w nowej ustawie Pzp dla zamówień w tzw. progach krajowych, upraszcza i uelastycznia postępowanie zarówno po stronie wykonawców, jak i zamawiających. Niewątpliwie służy on również pogłębianiu dialogu stron w celu uzyskania jak najlepszych efektów udzielanych zamówień. Negocjacje prowadzone w trakcie procedury udzielania zamówienia publicznego będą miały istotne znaczenie dla kształtu zawieranej umowy, zarówno w zakresie warunków realizacji zamówienia, jak i ceny świadczenia, a wprowadzenie przepisów ułatwiających i upowszechniających ich stosowanie należy ocenić jednoznacznie pozytywnie.
- Począwszy od 1 stycznia 2021 r. wszelkie procedury zakupowe realizowane w celu udzielenia zamówienia publicznego o wartości co najmniej 130.000 zł netto muszą być prowadzone zgodnie z wytycznymi zawartymi w ustawie z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: nowa ustawa Pzp). Na skutek wejścia w życie nowej ustawy Pzp największą metamorfozę w stosunku do aktualnych wytycznych przejdzie sposób udzielania zamówień o wartości powyżej 130.000 zł do progów unijnych, zwany dalej procedurą krajową. Najbardziej wyrazistą jej oznaką jest zmiana dopuszczonych ustawą trybów udzielania takich zamówień.
- Poza partnerstwem innowacyjnym, negocjacjami bez ogłoszenia oraz zamówieniem z wolnej ręki zamawiający będą stosowali do zamówień krajowych tryb podstawowy, który zastąpi najczęściej wybierane dotychczas procedury przetargowe. Tryb podstawowy nie będzie wymagał wykazania spełnienia jakichkolwiek ustawowych przesłanek uzasadniających jego zastosowanie.
- W uzasadnieniu do nowej ustawy Pzp tryb podstawowy został określony jako elastyczna i uproszczona procedura, której wprowadzenie ma gwarantować wykorzystanie narzędzi sprzyjających dialogowi z wykonawcami w celu pozyskania jak najlepszych rozwiązań dotyczących konkretnego zamówienia.
- Przepisy regulujące tryb podstawowy zostały umiejscowione w dziale „Postępowanie o udzielenie zamówienia klasycznego o wartości mniejszej niż progi unijne” w art. 275–296. Co niezwykle istotne ustawodawca przewidział możliwość udzielenia zamówienia w trybie podstawowym aż w trzech wersjach:
1) bez negocjacji,
2) z możliwością przeprowadzenia negocjacji oraz
3) z negocjacjami,
z tym że wybór stosownego wariantu spoczywa na zamawiającym i należy go dokonać przed wszczęciem postępowania.
- Mając na uwadze to, że zdecydowana większość udzielanych w Polsce zamówień to takie, których wartość kwalifikuje je do procedowania w reżimie krajowym, wydaje się, że wskazany tryb będzie najczęściej stosowanym. Zapewne, większość zamawiających, z obawy przed nieznanym, będzie dokonywała zakupów przy zastosowaniu wariantu trybu podstawowego najbardziej zbliżonego do przetargu nieograniczonego, tj. w wariancie bez negocjacji. Warto jednak już teraz zasygnalizować, że dwa kolejne, dopuszczalne warianty, umownie zwane negocjacyjnymi, mogą okazać się efektywnym instrumentem zakupowym, którego zastosowanie nie jest skomplikowane.
- Niewątpliwą zaletą nowych regulacji jest możliwość dokonania wyboru spośród trzech dostępnych wariantów trybu podstawowego, tego właściwego do udzielenia konkretnego zamówienia publicznego.
Pozostało jeszcze 91 % treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Nie jesteś jeszcze użytkownikiem Portalu?
Zamów już teraz pełny dostęp do portalu i korzystaj z:
- 4 519 fachowych porad prawnych
- możliwości zadawania 3 własnych pytań w miesiącu
- codziennie aktualizowanej bazy ponad 650 000 przetargów
- nielimitowanej możliwości ustawienia alertów i powiadomień o nowych przetargach
- ponad 200 wzorów dokumentów
- 22 szkoleń wideo na tematy związane z Pzp
- wyroków KIO oraz słownika kodów CP
Zamów dostęp
Mam już dostęp
Jeśli masz już konto w Portalu ZP
Autor: Katarzyna Bełdowska
ekspert z zakresu zamówień publicznych, wieloletni praktyk działający zarówno po stronie zamawiających jak i wykonawców, autor licznych profesjonalnych publikacji z dziedziny zamówień publicznych, w tym książkowych, materiałów konferencyjnych i...