termin płatności

Czy zamawiający może nie zaakceptować propozycji wykonawcy co do podziału transz płatności?

Pytanie:

Zamawiający zawarł umowę na wdrożenie systemu informatycznego. Termin realizacji wdrożenia wynosi 8 miesięcy. W umowie zawarto postanowienie:
„Za zgodą zamawiającego strony mogą uzgodnić dokonywanie odbiorów częściowych w ramach wdrożenia. Szczegółowe rozwiązania w tym zakresie zostaną ustalone w harmonogramie”.

W paragrafie dotyczącym płatności przewidziano, że wynagrodzenie za wdrożenie będzie płatne w zależności od wyboru wykonawcy:

  • jednorazowo – po dokonaniu przez zamawiającego odbioru całego wdrożenia,
  • w transzach – w przypadku przeprowadzania odbiorów częściowych, przy czym maksymalna liczba transz wynosi 4, a ostatnia (czwarta) transza powinna stanowić nie mniej niż 30% całkowitego wynagrodzenia.

Umowa nie precyzuje jednak, w jaki sposób kalkulować kwoty poszczególnych transz – wskazuje jedynie wymaganie dotyczące wartości ostatniej transzy. Wykonawca zaproponował zamawiającemu rozkład płatności według odbiorów częściowych. W umowie brak jest postanowienia, które wprost przyznaje zamawiającemu prawo do kwestionowania zaproponowanych przez wykonawcę kwot transz, ale brak jest również zapisu, który obligowałby zamawiającego do ich akceptacji.

Czy w opisanej sytuacji zamawiający może odmówić przyjęcia propozycji wykonawcy, jeżeli uzna, że zaproponowany podział transz nie odpowiada wartości biznesowej poszczególnych części wdrożenia? Czy powołanie się na zapis dotyczący „zgody zamawiającego” stanowi wystarczającą podstawę prawną do odmowy?

Jeśli chcesz zmienić warunki płatności w umowie, pamiętaj, że zmiana ta ma istotny charakter

Pytanie:

Postępowanie wszczęto 16 grudnia 2016 r. Zawarta umowa z wykonawcą była kilkukrotnie aneksowana, również w zakresie terminu realizacji zamówienia. Ostatecznie roboty miały zostać zakończone 31 stycznia 2018 r., ale wykonawca nie dotrzymał umówionego terminu i zakończył prace dopiero w maju 2018 roku. Przedstawiona przez wykonawcę argumentacja i wniosek o aneksowanie umowy w zakresie terminu realizacji inwestycji nie zostały zaakceptowane przez zamawiającego, w związku z czym naliczono wykonawcy kary umowne za opóźnienie. Jednocześnie 21 marca 2018 r. zawarto aneks do umowy – zmianie uległy zasady dokonywania płatności – pierwotnie planowano dokonanie jednej płatności częściowej (do 50% wartości zamówienia) i płatności końcowej, zaś w aneksie ustalono rozliczenie dwiema fakturami przejściowymi (70% wartości zamówienia) i płatnością końcową. Zapisy umowy nie określały przesłanek dokonania takiej zmiany. Wątpliwość dotyczy tego, że co do zasady zmiana polegająca na zastąpieniu jednorazowej płatności częściowej dwiema i zwiększeniu poziomu wynagrodzenia rozliczanego płatnością częściową z 50 do 70%, narusza równowagę ekonomiczną umowy na korzyść wykonawcy w sposób pierwotnie nieprzewidziany. Trudno uznać za wyrównanie równowagi ekonomicznej sytuację, w której zamawiający przekazuje nieplanowane wcześniej płatności wykonawcy, który bez racjonalnego powodu kończy realizację inwestycji 4 miesiące po – i tak przedłużanym – terminie. Zamawiający uznał jednak, że zmiana ma charakter nieistotny, a więc możliwe jest jej dokonanie na podstawie art. 144 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp. W jego ocenie przedłużający się termin realizacji prac pogorszył sytuację wykonawcy, w związku z czym wprowadzona zmiana tylko tę sytuację wyrównywała. Powołano się również na opinię Rzecznika Generalnego Juliane Kokott z 13 marca 2008 r. (sprawa C-454/06) w kwestii konieczności dostosowania treści umowy do nieprzewidzianej zmiany okoliczności zewnętrznych. Czy możliwe jest w związku z tym potwierdzenie zgodności dokonania zmiany zgodnie z art. 144 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp czy też ze względu na brak odpowiednich zapisów umowy, oraz zmianę zasad dokonywania płatności w stosunku do wzoru umowy, zasadne jest uznanie, że zmiany dokonano z naruszeniem przepisów ustawy?