Lipiec 2025 r.
Rozumienie i skuteczne zarządzanie tajemnicą przedsiębiorstwa stanowi ważny element w procesach przetargowych, zapewniając równowagę pomiędzy transparentnością a ochroną prywatnych interesów gospodarczych. Nasz warsztat to zbiór niezbędnych wskazówek w tym temacie zarówno dla wykonawców jak i zamawiających.
Korzyści dla Ciebie:
Nasze szkolenie pomoże Ci unikać typowych błędów podczas zastrzegania oraz oceny tajemnicy przedsiębiorstwa, które mogą prowadzić do sankcji prawnych lub utraty przetargu.
Ogólnikowe deklaracje i twierdzenia nie są wystarczające do wykazania waloru tajemnicy przedsiębiorstwa określonych informacji.
Zwracam się z pytaniem dotyczącym możliwości zastrzeżenia przedmiotowego środka dowodowego w postaci certyfikatu ISO 9001 oraz ISO 14001 jako tajemnicy przedsiębiorstwa. Czy wykonawca może w swojej ofercie utajnić tego typu dokumenty?
Wykonawca zastrzegł tajemnicę przedsiębiorstwa w dokumencie, który jest spakowany do zip. Zamawiający nie może go rozpakować i tym samym zapoznać się z jego treścią. Z objętości pliku widać, że zawiera on dużo treści. Jest to plik XADES. Czy w takiej sytuacji zamawiający może się zwrócić do wykonawcy o wskazanie, w jaki sposób można otworzyć ten plik?
Postępowanie o udzielenie zamówienia jest, co do zasady, jawne. Zamawiający może ograniczyć dostęp do informacji związanych z procedurą tylko w przypadkach określonych w ustawie Pzp, do których zalicza się m.in. ochrona tajemnicy przedsiębiorstwa. W obliczu nagminnego, nieuzasadnionego zastrzegania informacji przez wykonawców, instytucje zamawiające coraz częściej podejmują działania zmierzające do odtajnienia oświadczeń i dokumentów. Warto wiedzieć, jak podejść do tego zagadnienia, aby działać transparentnie i nie narazić się na zarzuty ze strony uczestników postępowania.
Zgodnie z regulacjami ustawy Pzp wykonawca ma prawo objąć przekazywane informacje tajemnicą przedsiębiorstwa. Uprawnienie to wynika z art. 8 ust. 3 ustawy Pzp.
Nie ujawnia się informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, jeżeli wykonawca, nie później niż w terminie składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert, zastrzegł, że nie mogą być one udostępniane oraz wykazał, iż zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. Wykonawca nie może zastrzec informacji, o których mowa w art. 86 ust. 4 ustawy Pzp.
Zauważenia wymaga, że w nowej ustawie Pzp, która będzie obowiązywała od 1 stycznia 2021 r. przepis ten ulega nieznacznej co do istoty modyfikacji.
Zgodnie z art. 18 ust. 3 nowej ustawy Pzp nie ujawnia się informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U. z 2019 r. poz. 1010 i 1649), jeżeli wykonawca, wraz z przekazaniem takich informacji, zastrzegł, że nie mogą być one udostępniane oraz wykazał, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. Wykonawca nie może zastrzec informacji, o których mowa w art. 222 ust. 5 ustawy Pzp.
Zasadnicza różnica pomiędzy obowiązującą i przyszłą regulacją dotyczy momentu zastrzeżenia informacji. W nowej ustawie Pzp nie ulega wątpliwości, że skuteczne będzie zastrzeżenie dokonane wraz z przekazaniem informacji objętych tajemnicą, a nie w terminie składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert. Obowiązująca regulacja jest czasem trudna w interpretacji, teoretycznie bowiem już na wstępie procedury wymaga zastrzeżenia przez wykonawcę informacji również w stosunku do przyszłych przekazywanych w toku postępowania oświadczeń lub dokumentów.