Są to poufne dane, o określonej wartości gospodarczej, których ujawnienie do publicznej wiadomości, naraża dany podmiot na szkodę. Aby informacja zyskała walory tajemnicy przedsiębiorstwa, musi być spełnionych kilka przesłanek opisanych w art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (u.o.z.n.k). Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego jest – co do zasady – jawne. Wykonawca może utajnić część dostarczanych dokumentów, ale aby było to skuteczne, wraz z zastrzeżeniem musi wykazać, że dane mają charakter tajemnicy przedsiębiorstwa (art. 18 ust. 3 ustawy Pzp).
Zastrzeżenie określonych informacji jako tajemnicy przedsiębiorstwa pozwala zachować poufność istotnych danych, takich jak know-how, strategie cenowe czy warunki finansowe oferty. Jednak nie każda informacja może zostać skutecznie objęta taką ochroną i nie każdą zastrzeżoną daną zamawiający musi chronić. Prawo zamówień publicznych mówi, że postępowanie o udzielenie zamówienia jest jawne a zamawiający może ograniczyć dostęp do informacji związanych z postępowaniem o udzielenie zamówienia tylko w przypadkach określonych w ustawie.
Jednocześnie przepisy mówią, że nie ujawnia się informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu regulacjiu.o.z.n.k,jeżeli wykonawca, wraz z przekazaniem takich informacji, zastrzegł, że nie mogą być one udostępniane oraz wykazał, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa.
Wykonawca nie może zastrzec informacji, o których mowa w art. 222 ust. 5 ustawy Pzp, o czym mowa dalej.
Pojęcie tajemnicy przedsiębiorstwa zostało zdefiniowane w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Zgodnie z tym przepisem, przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, które jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich elementów nie są powszechnie znane lub łatwo dostępne dla osób zwykle zajmujących się tym rodzajem informacji, o ile uprawniony do korzystania z informacji lub rozporządzania nimi podjął, przy zachowaniu należytej staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności.
Aby dane mogły być uznane za tajemnicę przedsiębiorstwa, muszą zatem spełniać łącznie trzy główne przesłanki:
1) poufność informacji – informacje nie mogą być powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się takimi danymi ani łatwo dostępne dla takich osób;
2) wartość gospodarcza – informacje mają charakter techniczny, technologiczny, organizacyjny lub muszą przedstawiać inną wartość z punktu widzenia działalności gospodarczej przedsiębiorcy;
3) podjęcie działań zabezpieczających – przedsiębiorca musi wykazać, że wdrożył realne, skuteczne i niezbędne działania w celu zachowania poufności informacji.
Spełnienie powyższych warunków jest niezbędne do skutecznej ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa zarówno w relacjach cywilnoprawnych, jak i w toku postępowań o udzielenie zamówienia publicznego.
Samo oznaczenie informacji jako „tajne” nie wystarcza – niezbędne jest również uzasadnienie zastrzeżenia i wykazanie, że informacje te spełniają ustawowe kryteria tajemnicy przedsiębiorstwa.
Zgodnie z art. 18 ust. 3 ustawy Pzp to wykonawca ma obowiązek wykazać, że zastrzeżone informacje rzeczywiście stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. W praktyce oznacza to konieczność złożenia stosownego oświadczenia oraz przedstawienia uzasadnienia zawierającego m.in. informacje o podjętych środkach ochrony, wartości gospodarczej informacji i ich niedostępności publicznej. Brak uzasadnienia może skutkować uznaniem zastrzeżenia za nieskuteczne.
Zamawiający nie jest związany oświadczeniem wykonawcy i ma obowiązek zweryfikować zasadność zastrzeżenia informacji jako tajemnicy przedsiębiorstwa. W przypadku wątpliwości, zamawiający może wezwać wykonawcę do uzupełnienia lub wyjaśnienia złożonych dokumentów.
Jeśli uzna, że wykonawca nie wykazał zasadności zastrzeżenia określonych informacji jako tajemnicy przedsiębiorstwa, ma prawo je odtajnić i udostępnić pozostałym uczestnikom postępowania.
Taki wniosek wynika z orzeczenia Sądu Najwyższego z 21 października 2005 r. (sygn. akt III CZP 74/05), w którym stwierdzono, że obowiązkiem zamawiającego jest weryfikowanie, czy zastrzeżone przez wykonawcę informacje rzeczywiście stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. Następstwem stwierdzenia bezskuteczności zastrzeżenia jest wyłączenie zakazu ujawniania zastrzeżonych informacji.
W sytuacji odtajniania informacji zamawiający powinien poinformować wykonawcę o zamiarze ujawnienia zastrzeżonych danych i – o ile to możliwe – zapewnić mu możliwość odniesienia się do tej decyzji. Działanie zamawiającego podlega ocenie Krajowej Izby Odwoławczej w przypadku wniesienia odwołania.
Wykonawca nie ma prawa zastrzec określonych danych a zamawiający odtajnia je bez konieczności szczegółowej analizy. Chodzi o informacje z oferty na temat nazw albo imion i nazwisk oraz siedzib lub miejsc prowadzonej działalności gospodarczej albo miejsc zamieszkania wykonawców oraz cen lub kosztów zawartych w ofertach.
W praktyce zamówień publicznych często dochodzi do błędnego lub nadmiernego zastrzegania informacji. Do typowych błędów należą:
Takie praktyki mogą zostać zakwestionowane zarówno przez zamawiającego, jak i innych wykonawców, co w konsekwencji może prowadzić do odtajnienia zastrzeżonych danych.
Poniżej zamieszczamy kilka cytatów z orzeczeń Krajowej Izby Odwoławczej w temacie tajemnicy przedsiębiorstwa zastrzeganej w ofertach:
Zobacz także: CZYN NIEUCZCIWEJ KONKURENCJI, OFERTA, WYKONAWCA, ZAMAWIAJĄCY, PROTOKÓŁ, INFORMACJA PUBLICZNA, TAJEMNICA HANDLOWA, INTERES BEZPIECZEŃSTWA PAŃSTWA