realizacja zamówienia publicznego

Rodzaje postępowań o udzielenie zamówień publicznych

Rodzaje zamówień publicznych – w jakich trybach są zlecane zamówienia?

Zamawiający, który udziela zamówienia publicznego może skorzystać z różnego rodzaju trybów udzielenia zamówienia. Wybór określnej procedury zamówienia publicznego zależy m.in. od przedmiotu i wartości zamówienia a także konkretnych potrzeb zamawiającego. Kiedy przetarg nieograniczony, kiedy tryb podstawowy a kiedy zamówienia z wolnej ręki? Sprawdź, jakie rodzaje zamówień publicznych przewiduje aktualne Prawo zamówień publicznych i czym się one charakteryzują. 

W tym artykule
  • Przypomnijmy, że zamówienie publiczne występuje wówczas, gdy wartość zakupu wynosi co najmniej 130.000 zł.
  • Wybór określonego trybu udzielenia zamówienia zależy od wartości zamówienia oraz konkretnego przedmiotu zamówienia. Zamawiający zastosuje różne procedury do zamówień krajowych i inne do unijnych.
  • Niekiedy zamawiającemu będzie się bardziej opłacało wybrać tryb negocjacyjny, aby móc jeszcze ulepszyć oferty. Może się zdarzyć, że zamawiający chce zamówić na tyle innowacyjny przedmiot, że nie ma go na rynku – wówczas skorzysta z partnerstwa innowacyjnego. Są też sytuacje, gdy zwróci się w trybie zamówienia z wolnej ręki z zaproszeniem do negocjacji do jednego wykonawcy.
  • Tryb przetargu nieograniczonego (dla zamówień tzw. unijnych o większej wartości) oraz tryb podstawowy bez negocjacji (dla zamówień poniżej progów unijnych) to najpopularniejsze procedury udzielania zamówień publicznych. Kolejnym często stosowanym trybem jest zamówienie z wolnej ręki. Należy jednak pamiętać, że jest to tryb niekonkurencyjny i zamawiający może z niego korzystać w sytuacjach ściśle określonych ustawą Pzp.

Jaki rodzaj zamówienia publicznego w zależności od wartości zamówienia?

Zamówienia o wartości

równej lub wyższej niż progi unijne

Zamówienia o wartości

poniżej progów unijnych

  • przetarg nieograniczony
  • przetarg ograniczony
  • negocjacje z ogłoszeniem
  • dialog konkurencyjny
  • partnerstwo innowacyjne
  • negocjacje bez ogłoszenia
  • zamówienie z wolnej ręki
  • tryb podstawowy bez negocjacji
  • tryb podstawowy z możliwością negocjacji
  • tryb podstawowy z obowiązkiem negocjacji
  • partnerstwo innowacyjne
  • negocjacje bez ogłoszenia
  • zamówienie z wolnej ręki

Wykonawca realizuje zamówienie w oparciu o informacje przedstawione w siwz

Pytanie:

Zamawiające w opisie przedmiotu zamówienia zapisał, iż szacunkowa dzienna trasa przejazdu jednego autobusu wynosi ok. 130 km. W trakcie realizacji zamówienia okazało się, iż jeden z autokarów pokonuje trasę 119 km a drugi 89. W związku z tym wykonawca zażądał podniesienia ceny jednostkowej na 3 zł ewentualnie ustalenie dziennej trasy przejazdu na 130 km.

Zamawiający przewidział następujące możliwości zmiany umowy:

  1. Siła wyższa uniemożliwiająca wykonanie przedmiotu umowy zgodnie z SIWZ;
  2. Zmiana obowiązującej stawki VAT;
  3. Zmiana sposobu rozliczania umowy lub dokonywania płatności na rzecz wykonawcy;
  4. Rezygnacja przez zamawiającego z realizacji części przedmiotu umowy;
  5. Zmiany uzasadnione okolicznościami o których mowa w art. 357 § 1 KC;
  6. Gdy zaistnieje inna okoliczność prawna, ekonomiczna lub techniczna, skutkująca niemożliwością wykonania lub nienależytego wykonania umowy zgodnie z SIWZ.

Wykonawca powołuje się na pkt. 6 – twierdząc, iż zaistniała okoliczność techniczna (mniejsza od zadeklarowanej ilości kilometrów), która uniemożliwia wykonanie zamówienia zgodnie z zapisami siwz. Jednocześnie powołuje się na art. 357 KC – iż wykonanie usługi po zadeklarowanej w formularzu ofertowym cenie naraża go na znaczną stratę.

Pozostali oferenci zadeklarowali wykonanie usługi na poziomie mniejszym niż 3 zł (oferent który zajął 2 miejsce miał cenę tylko o 0,02 gr wyższą od pierwszej), a w latach poprzednich już realizowali przedmiotową usługę na terenie gminy i znali specyfikę wykonywanego zadania.

Ponadto pragniemy nadmienić, iż w umowie zamawiający zawarł zapis: „ zakres świadczonej przez Wykonawcę usługi obejmuje również ewentualne dowożenie uczniów na różne imprezy kulturalne i sportowe poza terenem gminy”. Zamawiający szacując trasę przejazdu jednego autobusu brał również pod uwagę dodatkowe kilometry jakie pokonają autobusu przy realizacji w/w zapisu.